Právě zkouška už totiž nebude umožněna každému žadateli o provozování taxislužby. Ti, kteří osvědčení mají, zároveň nemají jistotu, že jim žádné administrativní nebezpečí už nehrozí.
O osvědčení lze podle nového znění přijít velmi rychle. Stačí se chovat nepoctivě k zákazníkovi, který si takové jednání nenechá líbit. „Osvědčení ztratí taxikář z důvodu poškození cestujícího na ceně jízdného nebo porušení cenových předpisů," sdělil radní Lukáš Manhart s tím, že další důvod odebrání osvědčení je i minulost taxikáře.
Vyloučení možnosti skryté či falešné identity
„To se stane v případě, že mu byla například v posledních pěti letech dvakrát nebo vícekrát uložena sankce za přestupek z důvodu poškození cestujícího," specifikoval radní Manhart. Nicméně i po těchto proviněních bude mít uchazeč o návrat na „štafl" opět šanci své předchozí jednání napravit. Tedy bude muset absolvovat novou povinnou zkoušku.
Podle Lukáše Manharta nová podmínka zajišťuje, že bude řidič skládat zkoušku v okamžiku, kdy v testu nastavené otázky, právní předpisy a místopis budou odpovídat době, kdy hodlá řidič znovu zahájit výkon práce řidiče taxislužby. Aby se vyloučila možnost skryté či falešné identity, uchazeč se nevyhne povinnosti prokázat se u zkoušky dvěma platnými průkazy.
Poměr otázek v testu se taky mění obsahuje nyní 30 otázek z místopisu a 30 otázek z právních předpisů. Uchazeč u zkoušky nemusí uspět, může ale podat stejně jako dosud přihlášku k opravné zkoušce okamžitě. Jenomže opravný termín bude určen nejdříve za měsíc od podání přihlášky. Nikoli tedy na nejbližší termín, jak tomu bylo dříve, a to s ohledem na poskytnutí dostatečného času na přípravu na opravnou zkoušku.
Taxikáři se bojí fyzického napadení ze strany klienta
Oslovení taxikáři zatím jen s úsměvem přijímají nové znění vyhlášky, protože prý sebelepší legislativa je neuchrání před nejhorším. A to před fyzickým napadením ze strany klienta, jsou i mnohé případy ztráty na životech.
„Nikdy nevíte, kdo vám sedne do auta. Kudlu na vás vytáhne i ženská ve večerní róbě, jako se to jednou stalo mě," glosoval řidič, který prý nemá v posledních letech s klientelou nejlepší zkušenosti. A že si může klient stěžovat, že byl okraden na ceně jízdného?
„Vymyslet si může každý cokoliv, čím delší trasa, tím to pro klienta bude snadnější. A pak se zkuste bránit," doplnil řidičův kolega na stanovišti taxislužby. Oba ale souhlasí s tím, že řada řidičů taxislužby kazí kredit těm slušným a poctivým.
Což dokazují případy dopadených nepoctivců z kraje letošního roku strážníci z Prahy 2 zaregistrovali podivně označeného vozidla „taxi". Po zastavení strážníci zjistili, že ve vozidle není umístěn taxametr, řidič neměl ani příslušné oprávnění o profesní způsobilosti. Jiný hříšník po policejní kontrole zaměřené zejména na taxikáře kromě jiného neměl na vozidle označení, kterou že společnost vlastně zastupuje.
Různých dobrodruhů zažili víc než dost
Některé nejmenované společnosti, které provozují taxislužbu, spatřují v novém znění vyhlášky jediný přínos do firmy jim aspoň nevstoupí takzvané závadové osoby. „Dvojí doklad totožnosti je krok správným směrem. Různých dobrodruhů jsme zažili víc než dost a pověst našich služeb pak zbytečně trpí. Krom toho, že testy k získání oprávnění leckoho z nepoctivců taky odradí," sdělil šéf taxislužby.
Právě s poctivostí si ale hlavu nelámal taxikář na sklonku loňského roku. Podle policie si zahraniční turista natočil řidiče taxislužby, jak přetáčí během jízdy taxametr, aby zvýšil cenu jízdného. Řidič používá takzvaný turbo tachometr, což je zařízení u řadicí páky. Cena jízdného tak rapidně roste.
Jednatel firmy AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička řekl, že řidič nebyl zaměstnancem, jen spolupracoval s dispečinkem. „Už nespolupracuje. Jakmile je předražení tohoto typu, tak samozřejmě rozvazujeme vztah s řidičem okamžitě," doplnil Jiří Kvasnička.
Petr Štrompf