„Vize je taková, aby železniční doprava skutečně byla pro Prahu páteřní podobně, jako je tomu u metra nebo tramvaje," uvedl náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek.

Zdůraznil také, že spolupráce v dopravě mezi Prahou a Středočeským krajem je podle něj v současnosti na bezprecedentně dobré úrovni. „Není to tak, jak to bývalo, že jde o dva konkurenční regiony. Naopak je to jeden velký region, uprostřed kterého se nachází Praha se svými specifiky," řekl.

Průjezd Prahou

Co se týče novinek v pražské železniční dopravě na příští rok, první a podle zástupců města nejvýznamnější je znovuzavedení průjezdu příměstské vlakové linky S7 skrz Prahu. Tento spoj byl kvůli rekonstrukci hlavního nádraží ukončen právě tam a lidé, kteří chtěli pokračovat, museli přejít na Masarykovo nádraží a přestoupit.

„Teď se vrací původní model, kdy vlaky projedou bez přestupu celou Prahou. V ranní i odpolední špičce vznikne každých třicet minut přímé spojení z Českého Brodu přes Úvaly, hlavní nádraží v Praze, Smíchov a Radotín až do Řevnic," vysvětlil Dolínek.

Podle ředitele organizátora pražské dopravy ROPID Petra Tomčíka znamená tato změna zvýšení komfortu pro velké množství cestujících, kteří tento spoj využívají. „Radotín je po Hlavním nádraží a Smíchově třetí nejzatíženější železniční nádraží v Praze," uvedl.

Nová zastávka

Další novinkou v pražské dopravě je nová železniční zastávka Běchovice-střed, která bude otevřena v pondělí. Je na východní tepně, která je výrazně ovlivněna individuální automobilovou dopravou.

„Nová zastávka otevírá možnost pro cestujícího tam auto zanechat, a ušetřit tím čas jinak strávený na Jižní spojce a na Štěrboholské radiále. Zároveň v docházkové vzdálenosti od nové zastávky vzniká docela velká obytná zástavba, tudíž je zde i přínos pro místní obyvatele," uvedl Tomčík s tím, že zastávka nabízí prostor pro další rozvoj, například vznik parkoviště P+R.

Vlaky linky S3 z Vršovic do Čakovic budou nově jezdit v kratším intervalu. I o víkendu pojedou každou hodinu namísto současných dvou. „Na vlaky bude ve Kbelích nově navazovat minibusová linka 159, která vyjede také s prosincovou změnou jízdních řádů," uvedl Tomčík.

„Tato linka spojí Kbely, Miškovice a Čakovice a pojede v půlhodinovém intervalu, stejně jako vlaky," doplnil s tím, že dojde také k posílení dopravy mezi Prahou a Českým Brodem o patnáct nových vlakových spojů, které vzniknou prodloužením osobních vlaků, které v současném jízdním řádu zajišťují dopravu jen mezi Prahou a Úvaly.

Regionální tratě

Rozšíření čeká i železniční dopravu ve středních Čechách. „V dopravě neomezujeme žádné regionální tratě, spíše naopak posilujeme," uvedl hejtman kraje Miloš Petera. Po roce tak začne opět jezdit vlak mezi Mělníkem, Mšenem a Mladou Boleslaví. Nový spoj vznikne mezi Hostivicí a Středokluky a navýšen bude počet spojů mezi Strančicemi, Čelákovicemi a Lysou nad Labem.

V dlouhodobějším horizontu zdůrazňují představitelé Prahy a Středočeského kraje důležitost vybudování rychlodráhy na ruzyňské letiště a Kladno. Podle dopravního odborníka Vratislava Fillera ze sdružení Auto*Mat jsou právě rychlodráhy budoucností pražské železniční dopravy.

„Stávající železniční trati se potýkají s kapacitními problémy, především proto, že se na stejné koleje musí vměstnat osobní vlaky i rychlíky. Aby se železnice chápala skutečně jako součást městské dopravy, měla by mít špičkový interval 15 minut. To může na území Prahy překvapivě zajistit výstavba vysokorychlostních tratí, na které se rychlíky přesunou, a na stávajících tratích pak může jezdit víc osobáků," míní.

Libeňský přesmyk

Proto by podle něj měla být hlavní prioritou v příštích letech právě stavba rychlodráhy na Kladno a současně by se měly připravovat menší záměry, jako třeba libeňský přesmyk, který umožní prodloužení městské linky z Libně do Hostivaře i ve všední dny. „Dlouhodobě je pak třeba postavit železniční diametr trať, která spojí vlakové linky končící nyní odděleně na Hlavním a Masarykově nádraží, a umožní jim jezdit skrz celé město," zakončil.

Praha a Středočeský kraj také pokračují v jednáních o integraci obou dopravních systémech pod společného organizátora. „Praha schválila druhou etapu integrace dopravy Prahy a středních Čech, která by se měla promítnout na všech úrovních dopravy," uvedl Dolínek a doplnil tím, že o budoucí integraci se v současnosti intenzivně jedná.

Novinky v pražské dopravěPrvní změnou na železniční síti v Praze bude pondělní otevření nové zastávky Běchovice-střed. Obnoví se také provoz příměstské linky S7 skrz Prahu v původní trase od Řevnic přes hlavní město směrem na Český Brod. Z Prahy až do Českého Brodu a zpět nově pojedepatnáct nových spojů. Dojde k posílení linky S3 mezi stanicemi Praha-Vršovice a Praha-Čakovice, vlaky zde pojedou i o víkendu v intervalu 60 minut namísto současného dvouhodinového. Na lince S34 z Čakovic na Masarykovo nádraží budou nově jezdit dva motorové vozy. ROPID také plánuje začlenit do PID středočeské přívozy, například v Libčicích nebo Vraném nad Vltavou.

Čtěte také: Praha a Středočeský kraj vytvoří společného organizátora dopravy