Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ondřej Krátoška: Díky komentování jsem opět na olympiádě

Praha - Až budeme fandit našim sportovcům na olympijské dráze v Soči v short tracku, tedy v rychlobruslení na krátké dráze, bude s námi. Bude fandit jako my. Jen to na sobě nebude dávat možná tolik znát. Nebo naopak, kdo ví. Jeho hlas nám bude říkat vše potřebné.

13.2.2014
SDÍLEJ:

Sportovní moderátor a komentátor Ondřej Krátoška (vlevo) se sportovním redaktorem Nymburského deníku Vladimírem Malinovským těsně před vyhlášením ankety Nejúspěšnější sportovec okresu Nymburk.Foto: DENÍK/Jiří Macek

Seriál Deníku: Olympijský sen.

Sedmatřicetiletý Ondřej Krátoška je sportovním moderátorem a komentátorem. Olympijský short track komentuje letos pro TV Nova Sport.

Sportem žije odmalička. Vždycky si přál vítězit, jako každý kluk. „V zimě jsme lyžovali, v létě kolo, plavání a přes rok další sporty ve škole nebo ve sportovních kroužcích. V ničem jsem ale nevynikal tak, abych mohl reprezentovat a jet na olympiádu, ale výhodou bylo, že jsem zkusil tolik různých sportů, že mi to pomáhá při práci."

O olympiádě sní snad každý sportovec. Ondřej Krátoška je realista a věděl, že v dresu se na ni nedostane. Jenže on se na olympiádu „dostal" už mnohokrát. A to v roli komentátora. „Poprvé to bylo v roce 2000 v Sydney, kdy jsem komentoval pro Eurosport. Od té doby jsem pro televizi komentoval z pražského studia všechny zimní i letní olympiády," říká moderátor, kterého znají čtenáři regionálních Deníků z vyhlašování nejúspěšnějších sportovců okresů a měst.

Nádherný okamžik s Alešem Valentou

Zažil mnohé vzestupy i pády českých olympioniků, byl jako komentátor třeba u toho, když Aleš Valenta bral za svoji lyžařskou akrobatickou jízdu zlatou medaili. „Nádherný okamžik," vzpomíná. „Těšilo mě to o to víc, že jsme se už tehdy díky moderování akrobatických show znali."

Těch televizních přenosů bylo za patnáct olympijských let hodně ve všech odvětvích, které na Eurosportu komentoval nebo stále komentuje.

Na olympiádách komentoval v zimě sjezdové lyžování jeho hlavní sport, curling, snowboarding, paralelní slalomy, boby, saně, skeleton, rychlobruslení na dlouhé i krátké dráze, akrobatické lyžování. V létě pak atletiku, skoky do vody, box, kanoistiku a veslování.

Lyžoval, bruslil, běhal, hrál tenis, fotbal. Nikdy vrcholově. Po gymnáziu byl pár let instruktorem lyžování ve Špindlerově Mlýně.

Dvě tréninkové jízdy ve čtyřbobu

Sportovní moderátor a komentátor Ondřej Krátoška.Díky komentování zkusil i některé sporty, které obyčejný smrtelník sleduje většinou právě jen z televize. „Svezl jsem se při tréninku rallye, hrál jsem curling. No a také jsem zkusil dvě tréninkové jízdy ve čtyřbobu." Právě jízda v bobu byla jednou z nejšílenějších Krátoškových sportovních zkušeností.

„Bylo to na nejtěžší evropské dráze v německém Altenbergu. Kluci potřebovali čtvrtého do party, takzvaný pytel do posádky čtyřbobu. Byl to první trénink před Světovým pohárem, tak někdo za mnou přišel, že se nemusím bát, vždyť to prý teoreticky znám. Jo, to byly nejtěžší sportovní chvíle mého života. Ti kluci mají strašně rychlý start a než jsem se rozkoukal, byli skoro pryč. Jediné, na co jsem při těch dvou jízdách myslel, bylo, abychom se nepřevrátili, byla to šílená rychlost. Naštěstí jsem to už nemusel opakovat, ale byla to ode mne velká troufalost."

Jeho snem je podívat se na olympiádu jako fanoušek. „Letos se mi to nepovede, uvidíme příště. Při moderování jsem sice také fanoušek, ale protože vlastně při přenosech pracuju, nemohu si to užít jen jako divák a nijak zvlášť to neprožívám," říká Aleš Krátoška.

Práce komentátora totiž není jen o mluvení. „Mám malý monitor s nepříliš kvalitním obrazem, slyším kolegu z mezinárodní verze, povely z režie o střizích, reklamách a dalších přenosech, a přes všechno se musím soustředit na to, co říkám, na internet, vytištěné materiály před sebou a dalších pár věcí. Těší mě, když vidím nějaký super výkon nebo se podaří něco lidem, které znám, ale kvůli komentování nemohu být klasický fanoušek a musím emoce tlumit. Tak snad někdy jindy."

Takový zvláštní úsměv ve tváři

Když se s ním chvíli bavíte, najednou pochopíte, jak moc miluje sport. Dokáže o něm mluvit a přitom má ve tváři takový zvláštní úsměv. V tu chvíli tušíte, že je pro něho sportovní komentování a moderování nejen živobytím, ale i obrovskou drogou.

Chrlí na vás zážitek za zážitkem, myšlenku za myšlenkou. Chvílemi si připadáte jako v divadle. Ostatně Divadlo Járy Cimrmana a Šimka s Grossmannem má tak oblíbené, že tu a tam používá jejich výroky. Povídá a povídá.

Že se narodil a žil v Táboře, že nyní žije v Praze, doma má veslařský trenažér, že chodí po horách a předloni „šmajdal" v Podkarpatské Rusi. „Vloni jsem zkoušel v Karibiku kitesurfing (sport spočívající v jízdě po vodě na speciálním prkně za využití tažného draka - pozn. red.), na Havaji pak na surfu. Taky jsem dostal od kamaráda hokejisty brusle, tak se na ně po pěti letech zase postavím a zabruslím si," dodává komentátor.

Prostě normální sportovní blázen, který žije sportem. Nyní i olympiádou…

Osobní svědectví Ondřeje Krátošky: Jak jsem jel v bobu

Sportovní moderátor a komentátor Ondřej Krátoška.„Jakožto komentátor bobistických závodů světového poháru na Eurosportu jsem podlehl hecování kamarádů bobistů, abych si to s nimi také zkusil. Spolukomentátor a bobista Petr Horn mi takhle jednoho krásného dne (v pondělí) zavolal a oznámil, že se buď ve středu, nebo v pátek toho týdne mohu svézt s ostatními ve čtyřbobu v Altenbergu.

Trať v Altenbergu jsem už dobře znal. Za těch pár let, co se boby objevují ve vysílání Eurosportu, jsem věděl, že je to druhá nejtěžší trať na světě (po Lake Placid) a mnoho méně zkušených pilotů bobů ze světového poháru tam na závody vůbec nejezdí, protože ví, že by se převrátili. A pokud zrovna ne, tak by stejně žádný dobrý výsledek nezajeli. To čeští bobisté ji mají jako svou domácí, neboť je jen pět kilometrů za hraničním přechodem v Cínovci, tedy nejblíže k Česku.

Ale zpět k nabídce Petra Horna. Chvilku jsem váhal a pak se rozhodl pro páteční termín, neboť jsem měl ještě ve čtvrtek sestříhávat pořad o baseballové All Star Game a nevěděl jsem, v jakém stavu se vrátím. Po hodince mi Petr opět zavolal, že už je volno jen ve středu a já tedy zariskoval a souhlasil.

V úterý večer jsme tedy s pár dalšími bobisty a dalším pozvaným - bikerem Michalem Kottem vyrazili do Altenbergu - zakotvili a pak přespali na ubytovně pro sportovce. U snídaně jsme se potkali s ostatními jezdci ze světového poháru, mistry světa a olympijskými vítězi. Každý v klidu snídal, jen mně se svíral žaludek v očekávání věcí příštích. Po pár dobrých radách jsem si odskočil, abych si nemusel po jízdě měnit prádlo. Přeci jen na každého jízda působí různě.

Přejeli jsme k bobové dráze, prošli se kolem ní s Ivo Danilevičem, který mě měl vézt a začali se připravovat na oficiální trénink. Zkoušeli jsme na suchu naskakovat do bobu, abychom to zvládli po rozběhu při jízdě.

Bobisté mohou při trénincích vyzkoušet nové kolegy, kteří mají samozřejmě závodní licenci. Ovšem ve čtyřbobu se na to tolik nehledí a dva jezdci uprostřed jsou jen „pytle", které se vezou. Na hlavách mají helmy, na rukách rukavice a na nohách tretry se spikami (několik desítek drobných bodců, které neroztrhají při startu led, ale nohy pak po ledě neklouží). Helma se musí utáhnout napevno, aby v případě překlopení se neslezla a jezdec nebyl skalpován.

Testem je, že někdo z dalších jezdců chytí nováčka za helmu a zvedne jej. Pokud jezdec z helmy nevyklouzne, je to v pořádku.

Jízda

Na startu jsme před první jízdou nasedli do bobu a další posádka do nás strčila. Počáteční rychlost nebyla strašná, ale už ve třetí zatáčce jel bob kolem sedmdesáti kilometrů v hodině a bylo jasné, že do cíle se bude jen zrychlovat. Přetížení se dalo ještě zvládnout. O pár zatáček dál měl bob rychlost přes 120 km/h s přetížením tak 4G. To už bylo zle.

Hlavu mi to strčilo téměř do klína, páteř se ohnula tak, že jsem myslel, že se mi každou chvíli zlomí. Litoval jsem, že jsem do této akce vlezl. Před „Kreisselem", což je zatáčka o 400 stupňů, jsem si na malou chvíli mohl oddechnout, protože jsme jeli po rovince. Každopádně pak přišel další několikavteřinový tlak, kdy jsem nevěděl, jestli jedem hlavou dolů nebo mi na záda jen někdo přikládá třísetkilové závaží.

Ta minuta a pár vteřin jízdy mi připadaly jako věčnost a jen jsem se modlil, abych to přežil. Ani jsem nezaregistroval, že jsme projeli cílovou fotobuňkou, přestože se vyjíždí do pořádného kopce, aby se bob trochu zpomalil. Ale neměl jsem čas počítat zatáčky, o koukání ven z bobu ani nemluvě.

Šílené. V pořádku jsme dojeli až na plošinu za cílem, kde se vystupuje a mrtvolně bledý jsem se vypotácel z té železné rakve na tupých nožích.

Pokusil jsem se pomoci ostatním bobistům s naložením bobu na náklaďák, vydrápal jsem se za nimi a vyrazili jsme opět nahoru na start. Cestou jsem si prohlížel místa, kudy jsem jel a cítil jsem radost, že jsem přežil a zvládl to. Ovšem to ještě nebyl konec. Plánovala se totiž druhá jízda…

Pišta za mnou přišel a jen tak mimochodem se optal, jestli to nezkusíme s rozběhem a naskočením za jízdy. S díky jsem to odmítl (bolest z nataženého meziobratlového svalstva byla ještě dost intenzivní), ale tento 190 centimetrů vysoký a 105 kilogramů vážící pilot mi říkal: „Jsi tady sice jediný nebobista, takže ten start uděláme podle tebe; přesto si myslím, že by sis to měl zkusit. Dáme pět kroků a naskakujem." To se nedalo odmítnout.

Na startu druhé jízdy jsem stál u svého roztlačováku a čekal na znamení k běhu. Pišta se otočil na brzdaře a zeptal se: „Dobrý?" a brzdař na to „Dobrý". Pak už si pamatuji jen slovo „Hop!" a rozběh, kdy jsem zpočátku ještě tlačil. Bobisté jsou „nabouchaní" sprinteři, takže během pár metrů už kovovosklolaminátové monstrum jelo dost rychle. Po deseti krocích jsem již za bobem spíš vlál a doufal, že se mi podaří naskočit.

Podařilo se. Sice jsem si ještě ve třetí zatáčce rovnal nohu na určené místo, ale pak už si jízdu, podobně jako při té první, „užíval". Jeli jsme tak rychle s takovým přetížením, že mi z otevřených úst ukápla slina. V tom přetížení ji nebylo možné zatáhnout zpátky. Nechal jsem ji být.

Musím říci, že před druhou jízdou jsem měl ještě větší strach z překlopení než před první, protože jsem věděl, co už je jízda v bobu zač. Tentokrát jel pilot lépe, ani jsme příliš často nenaráželi do mantinelů a hlava už mi tak „nebimbala" ze strany na stranu.

Šťastně a bez nehody jsme projeli cílem. Bolest jsem v euforii téměř vůbec nevnímal.

Následky

Po návratu domů jsem mohl spočítat rány. Bolavá záda a natažené meziobratlové svaly, od loktů do podpaždí fialové krevní sraženiny z naskakování, modřiny od kolen dolů od narážení do stěn bobu, v lýtkových svalech desítky vpichů od naskakování brzdaře, jehož spiky na tretrách se nechtíc zaryly do mých lýtek.

Přesto to byl ohromný adrenalinový zážitek.

Autor: Jiří Macek

13.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 13 500 Kč Pomocní pracovníci ve výrobě jinde neuvedení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo pracoviště:, - Brandýs nad Labem, , Prvotní kontakt:, - tel.: 728 446 656, - e-mail: info.resolved@gmail.com, , Upřesňující údaje:, - krátkodobé zaměstnání. Pracoviště: Resolved agency, s.r.o. - brandýs nad labem, . Informace: Yuriy Markovych, +420 728 446 656. Ochrana a ostraha - Ostraha obchodních řetězců 75 Kč Bezpečnostní agentura přijme zaměstnance na pozici ostrahy obchodních řetězců / skrytý detektiv. Náplň práce - kontrolní činnost a skryté pozorování. Práce probíhá v civilním oblečení. Doprava a logistika - Dispečer 38 000 Kč Dispečer Dopravní společnost 15 let s působností v České republice na Slovensku a v Maďarsku, hledá do svého týmu nové dispečery pro pobočku v Brno. Směnný provoz. Vyřizování objednávek zákazníků, koordinace rozvozů, plánování tras řidičů. Nástup po splnění podmínek možný ihned. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 19 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků SKLADNÍCI / OPERÁTOŘI LOGISTIKY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 34. Poznámka: Nástup ihned. I ABSOLVENTI. Osobní kontakt po tel. domluvě pan Ing. Gřešíček tel.: 739 703 364 nebo zašlete životopis na e-mail gresicek@ascari.cz. , Požadavky:, - průkaz na VZV není nutností - na VZV vás proškolíme a průkaz zaplatíme, - zodpovědnost a spolehlivost, - aktivní přístup k práci, - ochotu pracovat ve třísměnném provozu (ranní, odpolední, noční), Náplň práce:, - obsluha vysokozdvižného vozíku / retraku, - zásobování výrobní linky, - zaskladňování a vyskladňování zboží do regálů, - příjem a vychystávání materiálu, - expedice, - inventury, Nabízíme: stravenky, podnikové stravování, lékařská prohlídka zdarma, průkaz na VZV zdarma, po zapracování navyšování mzdy podle tarifních tříd., Pracoviště: Průmyslová, Prostějov. Pracoviště: Ascari s.r.o. - prostějov, . Informace: Patrik Gřešíček, +420 739 703 364.

Prestižní ocenění Cena Sanofi za farmacii si v neděli 20. června 2018 převzal v Buquoyském paláci v Praze vsetínský mladý vědec Zdeněk Škrott (třetí zprava).
2

Přes antabus k léčbě rakoviny. Výzkum olomouckého týmu dává pacientům naději

Ilustrační snímek.
8

Rozryli louku, odváží se až do vesnice. Obrana proti divočákům? Odstřel

AKTUALIZOVÁNO

V Lysé nad Labem hoří výrobní hala. Hasiči vyhlásili třetí stupeň poplachu

/VIDEO/ V Lysé nad Labem vypukl v pondělí večer požár v areálu nábytkářské firmy Kovona. S plameny bojují desítky hasičů. Situace se zhoršuje, hasiči zvýšili stupeň poplachu na třetí ze čtyř možných, informovala Česká televize. Na místě se propadají stropy. 

Glosa Jana Schneidera: Zachraňovat, nebo ničit?

Živelná katastrofa v Indonésii nám opět připomíná dilema, kterého si jsou vědomy pouze opravdu civilizované země. Ve zprávách slyšíme, že k záchraně lidských životů je využívána i armáda, avšak vojenská technika se na postižená místa dostává jen s obtížemi. Vyvstává tu problém související i s oněma mytickými dvěma procenty na zbrojení.

Kdo nahradí Štěcha? Adepti na předsedu Senátu jsou čtyři

Vedení Senátu zůstane pětičlenné. Budou jej tak jako dosud tvořit předseda a čtyři místopředsedové podle principu poměrného zastoupení. Na dnešním večerním jednání ve Waldštejnské hospodě v sousedství Senátu se na tom shodli představitelé nejsilnějších senátních stran - ODS, STAN a KDU-ČSL. 

Obě Koreje spojí silnice i železnice. USA jsou znepokojeny

Severní a Jižní Korea se shodly na zahájení prací na propojení obou zemí železnicí a silnicí, pracovat by se mělo začít na přelomu listopadu a prosince. Jedná se tak o významný úspěch ve sbližování obou Korejí, které jsou od roku 1953 stále ve válečném stavu. Spojené státy ale nad dohodou vyjádřily znepokojení.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Komunální volby do zastupitelstev obcí 2018 (5. a 6. října 2018)
Seznam kandidátů, jak se volí v komunálních volbách, zpravodajství, výsledky komunálních voleb 2018 a přehled možných koalic v zastupitelstvu vaší obce. Volby do magistrátu a zastupitelstva krajských měst (Praha, Brno, Plzeň, Ostrava, České Budějovice, Jihlava, Hradec Králové, Pardubice, Olomouc, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Liberec, Zlín)

Senátní volby 2018 (1. kolo 5. a 6. října 2018, 2. kolo 12. a 13. října 2018)
Aktuální složení Senátu, seznam kandidátů do Senátu, výsledky senátních voleb 2018 pro volební obvody: Sokolov, Chomutov, Rokycany, Domažlice, České Budějovice, Praha 12, Praha 4, Praha 8, Praha 2, Litoměřice, Teplice, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav, Benešov, Chrudim, Náchod, Svitavy, Třebíč, Břeclav, Brno-město, Prostějov, Šumperk, Opava, Ostrava-město, Karviná, Vsetín, Zlín.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT