Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ošuntělé „parkoviště“ v Karlíně nahradí park, galerie i restaurace

Praha - Negrelliho viadukt v Karlíně by se mohl do několika let změnit. Po velké rekonstrukci prý v jeho obloucích budou místo aut a bednění obchody, kulturní centra a občerstvení.

29.9.2016
SDÍLEJ:

Záměr počítá i s náměstím coby hlavním místem pro setkávání lidí. VizualizaceFoto: CCEA

Roky jsou oblouky karlínského viaduktu zanedbaným špinavým místem, kde byla jen zaparkovaná auta. V létě se architektům z Centra pro středoevropskou architekturu (CCEA) podařilo dostat pod část železničního mostu bistro, sportovní plochu a kulturu v podobě pódia. Na něm se odehrála divadelní a hudební představení.

Most se stane významným místem pro Prahu

Mezi lidmi sklidila proměna velký ohlas. Okolo 1200 Pražanů proto podepsalo petici za zachování společenského rázu místa. Iniciativu podpořila i primátorka Adriana Krnáčová.

„Příklady z Curychu, Vídně či Berlína dokazují, že je možné skloubit železniční provoz na viaduktu s aktivním využitím prostorů pod stavbou. Navíc s kreativním programem se most stane významným místem nejen pro Karlín, ale i pro celou Prahu," vysvětlila primátorka. Ta následně kvitovala i architektonický návrh, jak by mohl být viadukt a jeho okolí využito.

Architekti vymysleli nové využití oblouků 

Oblouky železniční stavby se podle architektů zřejmě zasklí. Vznikly by v nich kupříkladu krátkodobé a dlouhodobé obchody, galerie, bistra, restaurace, ateliéry či různé dílny. „Vymysleli jsme nové využití pro 44 oblouků z celkového počtu 74," doplňuje architektka Yvette Vašourková.

Praha by se podle odborníků měla vyhnout tak zvanému „pařížskému řešení", kde pod oblouky ze začátku sídlily hlavně drahé obchody. Francouzi na místo proto nechodili. O tom, co bude pod jakým obloukem, zatím není rozhodnuto. Řešit se to bude, až se využití oblouků potvrdí.

V místě by měl vzniknout park

Už nyní mají architekti CCEA jasno v tom, že viadukt v Karlíně bude rozdělen do šesti celků. Ústředním místem celé lokality mostu bude Negrelliho náměstí. To by vzniklo mezi ulicemi Sokolovská a Křižíkova. Společenskému setkávání sloužilo místo už letos o prázdninách, zatím ve zkušebním provozu.

Záměr počítá i s náměstím coby hlavním místem pro setkávání lidí. Vizualizace

Nejde ovšem o jedinou odpočinkovou zónu, která by se nakonec mohla poblíž železniční stavby objevit. Je možné, že na trojúhelníkovém křížení ulic Prvního pluku, Pernerova a Malého vznikne veřejný park. Stačí prý oživit stávající trávník se stromy a ulici Malého přenechat hlavně pěším. Auta by tak jezdila pouze zbývajícími dvěma ulicemi.

Místo aut mají přednost chodci

Přednost před vozy by dle architektů měli lidé dostat skoro po celé délce viaduktu. Vozovka se zarovná s chodníkem do stejné výšky a přibyde stromořadí mezi parkovacími místy. Pak vznikne kolem mostu prostor pro předzahrádky a místa k sezení.

Zatímco tříletou rekonstrukci viaduktu, která začne příští podzim, bude platit Správa železniční dopravní cesty ze svého rozpočtu, proměnu plochy pod a kolem mostu nejspíš zaplatí magistrát.

Viadukt je druhý nejstarší most v Praze

A z části i architekti z CCEA. „Jsme ochotni se finančně podílet na proměně okolí viaduktu, pokud bychom pak měli na starost dohled nad fungováním oblouků," říká architekt Igor Kovačevič.

Důvodem jsou okolnosti, které nastaly ve Vídni. Tamní iniciátoři projektu se o fungování viaduktu mohli starat jen pět let, poté začalo místo trochu chátrat. Nikdo na něj nedohlížel. Jinak si místo v rakouské metropoli lidé pochvalují. „Před proměnou nebyla část oblasti kolem vídeňského viaduktu příliš zajímavá ani bezpečná, což zatraktivnění místa změnilo k lepšímu," tvrdí autorka projektu Silja Tilnnerová. Díky osvětlení a lidem, kteří zde byly dlouho do noci, klesla v místě kriminalita.

Negrelliho viadukt je druhým nejstarším mostem v Praze. Příští rok začne jeho rekonstrukce, která vyjde na více než miliardu korun.

Čtěte také: Správa železnic chce Negrelliho viadukt opravit za 1,2 mld. Kč

Autor: Benedikt Lederer

29.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem. Michal Horáček
4 16

Kandidáti prošli vlakem. Pro mě je to pohádka, řekl Horáček

Předseda Pirátů Ivan Bartoš (upostřed) převzal v jednacím sálu Sněmovny osvědčení o zvolení poslancem před jednáním Poslanecké sněmovny 20. listopadu v Praze. Osvědčení nově zvoleným poslancům předával za Státní volební komisi Václav Henych (vlevo)
4 11

On-line: Poprvé se schází noví poslanci. Vondráček z ANO bude předsedou

AKTUALIZOVÁNO

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. Zemřela v pouhých 49 letech

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ V nedožitých padesáti letech zesnula po těžké nemoci tenistka Jana Novotná, wimbledonská vítězka z roku 1998. Na bývalou světovou dvojku vzpomínají tenisové legendy.

Mugabe prý vzdal marný boj. Kdo ho v čele Zimbabwe nahradí?

/VIDEO/ Zimbabwský prezident Robert Mugabe dnes údajně přistoupil na to, že rezignuje. Informuje o tom stanice CNN s tím, že třidevadesátiletému vládci i jeho manželce byla garantována imunita.

Lukáš Nečesaný je nevinen, rozhodl nový senát

Lukáš Nečesaný (25) není pachatelem pokusu o vraždu kadeřnice, který se stal před čtyřmi lety v Hořicích. Dnes o tom rozhodl senát Krajského soudu v Hradci Králové.

První lanovka v Praze jezdila na Letné. Nahradil ji jezdící chodník

První lanovka v Praze. Většině lidí se automaticky vybaví ta na Petříně. Nejde ale o první lanovou dráhu v metropoli. Dříve vznikla lanovka na Letné, která fungovala od roku 1891. Ze začátku ji poháněl systém vodní převahy, poté jezdila na elektřinu. Později vozil na Letnou návštěvníky takzvaný pohyblivý chodník. Dnes po lanovce najdete už jen zbytky opěrných zdí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT