Erika považuje srovnání za zavádějící a odmítá jej. Firma vznikla transformací firmy Crowsnest, kterou v souvislosti se zakázkami pro dopravní podnik vyšetřuje policie. O výhodnosti letité smlouvy se začalo debatovat v souvislosti s vyjádřením primátorky Adriany Krnáčové (ANO). Ta nedávno řekla, že by město mohlo problémy s kartou opencard částečně řešit rozšířením smlouvy s Erikou o elektronické předplatné jízdného.

Proti záměru se zdvihla vlna odporu, a to i v koalici. Dopravní podnik nakonec tento týden rozhodl, že ke smlouvě nechá vypracovat interní audit. Mluvčí magistrátu Petra Hrubá ve čtvrtek v reakci na informace Pirátů řekla, že město počká na výsledek kontroly.

„Navzdory obrovskému objemu finančních prostředků, které v Praze ročně systémem SMS jízdenek protečou, platí Praha nejvyšší procentuální poplatek za jednu SMS jízdenku v republice, a to plných 24 procent," tvrdí Piráti. Hovoří o dalším „kostlivci z éry primátora Pavla Béma (ODS)". Praha by podle nich měla dodavatele dotlačit k příznivějším cenám. V jiných krajských městech prý jsou marže deset až 20 procent.

Smlouvu s Erikou kritizuje i koaliční zastupitelka a členka dozorčí rady dopravního podniku Petra Kolínská (Trojkoalice/SZ). Tento týden na dotaz řekla, že v souvislosti s SMS jízdenkami policie trestně stíhá někdejšího ředitele podniku Martina Dvořáka. „Přesto firma s neprůhlednou vlastnickou strukturou získala od roku 2007 již téměř tři čtvrtě miliardy a i nadále ji Pražané odvádějí každoročně přes 100 milionů," uvedla.

„Chceme komfort pro cestující"

Erika nařčení odmítá, skutečná marže se podle mluvčího Kamila Chalupy pohybuje v řádu jednotek procentních bodů. „V letech 2007 až 2015 činila odměna naší společnosti zhruba 750 milionů korun, ze které jsme ale více než dvě třetiny zaplatili mobilním operátorům," řekl.

Srovnávání marží v jednotlivých městech je podle něj mylné, nebere totiž v potaz třeba velikost města a jeho specifika. Smlouvu s dopravním podnikem v minulosti prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a pochybení nezjistil, tvrdí Chalupa.

Aplikace pro takzvané chytré telefony by podle dřívějšího vyjádření primátorky měla být přechodnou alternativou ke kartě opencard a k papírovým kuponům. Cestující si tak bude moci zakoupit jízdné a v MHD se místo karty nebo kuponu prokazovat mobilním telefonem.

„Za Prahu platí, že chceme zbavit smluv závislých na jednom dodavateli a rádi bychom vytvořili komfort pro cestující, aby si mohli libovolně vybírat, jaký cestovní doklad chtějí mít, ať už elektronickou jízdenku, papírový doklad nebo třeba bezkontaktní platební kartu," uvedla ve čtvrtek mluvčí Hrubá.

Dopravní podnik se vyrovnává s řadou problematických a nevýhodných smluv z minulosti. Některé prověřuje policie.

Čtěte také: Krnáčová: Jízdné do mobilů by v Praze mohla zajistit firma Erika