Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po Praze se jezdilo zadarmo. V historických autobusech

Praha /FOTOGALERIE/ – Historickou tramvají, autobusem, vlakem i metrem na příměstském okruhu v jihozápadní části Prahy. Tím vším se cestující mohli svézt v sobotu zadarmo a navíc dostali i pamětní jízdenky. Pražská integrovaná doprava (Ropid) totiž slavila dvacetileté výročí. „Opravdu velmi mile nás překvapil obrovský zájem," hodnotil sobotní slavnostní akci mluvčí Filip Drápal. Zmíněný zájem byl vyčíslen na zhruba 12 tisíc přepravovaných osob.

24.11.2013
SDÍLEJ:

Den dopravy s ROPIDemFoto: Deník/Martin Divíšek

Mluvčí Drápal Pražskému deníku jen potvrdil, že vůbec největší „nátřesk" v historických dopravních prostředcích byl v autobusech a tramvajích. Metro již tolik netáhlo, přičemž na lince B mezi stanicemi Florenc a Zličín například jezdila sovětská souprava. Ta byla v provozu od roku 1978, kdy byl zprovozněn první úsek metra. Typ 81-71 byl posléze zmodernizován a je v provozu dodnes.

Podle všeho lidé zřejmě chtěli raději slyšet charakteristický zvuk motorů a nezaměnitelnou zvonkohru starých tramvají. „Ty dnešní pro výstrahu zvoní úplně jinak, jsou spíše ve spodních tónech," nechal se slyšet jakýsi muž, který je prý profesí hudebník. Jinými slovy prý už zvonění takříkajíc tolik netahá za uši.

Slzy dojetí způsobil Klimbák

Pořekadlo, co oči nevidí, srdce nebolí, přestalo platit například ve smíchovské stanici Anděl. „Taky jste si všimli, jak si jedna z cestujících utřela slzu nostalgie?" upozornil mluvčí Filip Drápal. A měl pravdu, dotyčná paní pak zavzpomínala na „staré dobré časy", které ji právě v tramvaji typu T1 a T3 zastihly v době studií na vysoké škole.

„Dodnes je správně typově pojmenovat nedovedu, ale osobně jsem jim říkala Klimbák. Spalo se v nich dobře, zejména po probdělých nocích," usmála se dotyčná paní, přičemž jí spoustu spolucestujících s úsměvem přitakávalo.

„Za povšimnutí stálo, že cestující byli snad ze všech věkových kategorií. Staří, mladí, rodiny s dětmi…Jsme rádi, že historie pražské dopravy zajímá tolik lidí," poznamenal Filip Drápal. O všeobecné veselí se na tramvajové trase postaral jakýsi mladík, který se chlubil tím, že velmi rád cestuje jako černý pasažér.

Někdy jsem nestál ani na podlaze

„Dnes je to sice paráda, ale chybí trochu adrenalinu," prohodil ve chvíli, kdy obdržel pamětní jízdenku. „Už zítra to zase bude naopak, ale bohužel, opět nemohu s předložením jízdenky sloužit," bavil přítomné cestující. Ti si cestování v historických soupravách nebo autobusech užívali od deseti dopoledne do čtyř odpoledne. Jezdilo se v hodinovém intervalu a na každého zbylo místo. Zejména tramvaje se pražským pamětníkům vybaví mnohem víc, než autobusy.

„Autobus jsem používal vcelku málo, na rozdíl od své ženy, která dojížděla z Radotína do centra města. Pak jsem i já dostal práci v centru a raději jsem si koupil auto. V tramvaji se vždycky zmáčknete, v přecpaném autobusu jsem někdy ani nestál na podlaze," hodnotil rozdíl v komfortu tehdejšího cestování.

Předností dnešní městské hromadné dopravy jsou podle nahodilého hodnotitele prý mnohem prostornější vozy, kam se bez problémů vměstná i několik kočárků s dětmi. Tudíž i zmíněný glosátor časů minulých. Velký a především nefalšovaný zájem veřejnosti vyvolal Ropid i svou jubilejní publikací, kterou nabízel ve Stroupežnického ulici v Království železnic na Smíchově. Publikace totiž historii Pražské integrované dopravy poutavě ilustruje.

Ropid je od 1. prosince roku 1993 začleněn mezi příspěvkové pražské organizace. Má za úkol plánování dopravy a sestavování linek. „Vždy se snažíme optimálně pokrýt požadovaný přepravní prostor," doplnil mluvčí Filip Drápal.

Síť Pražské integrované dopravy zahrnuje všechny linky metra, tramvají, městských autobusů, regionálních vlakových spojů. Nechybí ani vodní přívozy, zahrnuje i lanovou dráhu na Petřín.

Dopravu zajišťuje i ve Středočeském kraji, kam vyjíždí řada vlakových a autobusových linek. Formou Pražské integrované dopravy se denně přepraví bezmála půldruhého milionu lidí, ročně tak dopravce nasčítá zhruba 200 milionů kilometrů.

Autor: Redakce

24.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Hamburku vykopali obří svastiku.
3

V Hamburku vykopali obří svastiku. Byla ukryta pod trávníkem

Jiří Menzel.
8

Režisér Jiří Menzel prodělal prý náročnou operaci. Leží v umělém spánku

Kandidáti odsoudili útok na děti z Teplic. Být táta, nařežu vám, řekl Topolánek

/VIDEO/ Jasný vzkaz vyslali uchazeči o Hrad těm, kdo se ohavně strefovali do prvňáčků ZŠ Plynárenská v Teplicích. „Kdybych byl táta, tak vám nařežu,“ řekl v debatě Deníku Mirek Topolánek.

Respektovali byste premiéra? Studenti se ptali adeptů o prezidentský post

/VIDEO/ Zvídavé a inteligentní. Takové otázky položila budoucí elita národa, studenti Gymnázia Jateční v Ústí nad Labem, prezidentským kandidátům, když debatní vlak Deníku zastavil v pondělí na ústeckém hlavním nádraží. Co mladé Ústečany zajímalo? Přepis odpovědí adeptů na hlavu státu na nejlepší otázky přinášime zde.

Zásadní reformu vzdělávání brzdí i rodiče, shodli se odborníci

Zásadní reformu vzdělávacího systému brzdí kromě nedostatku peněz ve školství i postoj rodičů, kteří od škol očekávají klasické metody výuky. Shodli se na tom školští odborníci v diskuzi na dnešní konferenci Perpetuum. Lidé si podle nich neuvědomují, že tématika školství souvisí s budoucí prosperitou země a ovlivní kvalitu života jejich dětí. 

Borat se nabídl, že zaplatí pokutu za české turisty v Kazachstánu

Herec Sacha Baron Cohen, představitel hlavní role ve filmu Borat, se nabídl zaplatit pokutu za české turisty, které minulý týden v Kazachstánu zadržela místní policie. Vadilo jí, že se na náměstí v Astaně chtěli vyfotit v boratovských plavkách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT