Předně ty oficiální je tu už dlouhých šest let, co si politici naposledy troufli zdražit předplatné kupony na MHD. Tehdy byla změna ještě radikálnější, než ta, která se zřejmě chystá v dohledné době. Měsíční kupon podražil o dvacet, roční pak téměř o patnáct procent.

Pokud by politici svolili ke zdražení po volbách, pak by v případě zvýšení cen předplatného jízdného cestující pražskou hromadnou dopravou za měsíční kupon zaplatili přibližně o padesát korun, za roční bezmála o pět set korun více.

Podle zjištění Pražského deníku by značná část cestujících byla svolná s případným mírným zdražením, ovšem jen při vědomí toho, že se DPP i magistrátu podařilo zrušit pochybné smlouvy z minulosti.

Jde například o kauzy SMS i papírových jízdenek, opencard, či o dodávku poruchových tramvají v hodnotě miliard korun. Připomeňme, že DPP vloni hospodařil s půlmiliardovou ztrátou. Cestující tedy mají pocit, že zvýšením jízdného mají dotovat v minulosti špatně nastavené hospodaření největší městské firmy.

Ochota připlatit si od nového roku za předplatné jízdné přibližně o deset procent navíc je mezi cestujícími pražskou MHD podmíněna účinnými kroky dopravního podniku (DPP) i magistrátu směrem k vypovídání a rušení nevýhodných smluv z minulosti. Poukazuje na to průzkum Pražského deníku.

Očekávání cestujících pražskou MHD?

Všech dvacet oslovených cestujících si například postěžovalo, že „ať jezdí na opencard, nebo na jednorázové papírové jízdenky, vždy přispívají na konta nějakých lobbistů, nebo spíš mafiánů." Nelíbí se jim prý ani zprávy o „údajně nevýhodných podmínkách v rámci zajišťování SMS jízdenek."

Více než dvě třetiny oslovených pak prý dychtivě čekají na to, jak se Praha „popere se smlouvou na dodávku nových, přesto nadmíru poruchových tramvají za miliardy korun." Několik dotazovaných si rovněž vzpomnělo na tendr, týkající se ostrahy budov DPP, který „byl v minulosti ušit na míru jednoho dodavatele, tedy bezpečnostní agentury, která jako jediná v zemi disponuje v podmínkách soutěže požadovaným komunikačním systémem."

Méně tramvají? Uvidíme brzy

Přestože prý zmiňované problematické smlouvy s plánovaným zdražováním nijak nesouvisí, cestující to vnímají jinak. Mohla by je snad uspokojit avizovaná blížící se dohoda mezi Prahou a dodavatelem tramvají 15 T For City Škodou Transportation. Po několika měsících těžkého vyjednávání se zdá, že DPP nakonec odebere méně, než domluvených 250 souprav za bezmála 20 miliard korun do konce roku 2018.

Nejspíš do začátku dubna by mělo být zřejmé, co zástupci hlavního města a DPP dojednali s plzeňským strojírenským podnikem v rámci sporné smlouvy z roku 2006. „Řádově o čtvrtinu by se měl snížit počet odebraných kusů," naznačil už dříve šéf DPP Jaroslav Ďuriš. „Jednání jsou už od loňského listopadu tvrdá, hlavně v otázkách budoucích nákladů na provozní údržbu tramvají, ale obě strany směřují k věcné dohodě," ubezpečil ředitel.

Zmínil také snahu rozložit další platby za odebrané tramvaje do delšího časového období. „Pro DPP tato smlouva z roku 2006 představuje enormní zátěž. Každý rok, a to až do roku 2018, měl DPP vyplácet zhruba tři miliardy korun," připomněl primátor Tomáš Hudeček.

„Výsledkem jednání by mělo být snížení ročních splátek, omezení nákladů na servis, protože s ohledem na pravděpodobnou poruchovost by se mohl nákup výrazně prodražit. Chceme také docílit technické a technologické vylepšování dodávaných tramvají, aby byly naplněny specifické požadavky Prahy a cestujících," shrnul Hudeček.

Nižší provize z SMS jízdenek

Jak Pražský deník zjistil v anketě, mezi cestujícími MHD panuje pramalé povědomí o tom, že problematickou smlouvu na zprostředkování SMS jízdenek se už alespoň částečně podařilo narovnat. Už loni v létě, ještě za ředitele Milana Křístka, totiž DPP vyjednal snížení původní provize pro zprostředkovatele, přičemž podnik tak údajně ušetří více než sedm milionů korun ročně.

Původní provize činila podle výsledků prověrky advokáta Václava Lásky neuvěřitelných pětadvacet procent z každé prodané SMS jízdenky. Úřadující ředitel DPP Ďuriš krátce po svém nástupu do funkce zmínil, že by si dovedl představit snížení provize až na deset procent. Zvýší s tedy ještě úspora DPP?

Nová soutěž už na konci léta

O něco známější je mezi cestujícími poněkud čerstvější zpráva. DPP totiž musí prodloužit často kritizovanou smlouvu na prodej jízdenek ve vestibulech metra. A to s původním dodavatelem. Vybrat nového se prý nepodařilo. Původní nevýhodná smlouva, kterou DPP vypověděl vloni na podzim, skončila letos v únoru. Nová smlouva, která platí od prvního března do jednatřicátého srpna je prý pro DPP o něco výhodnější.

Za poskytované služby ušetří řádově deset milionů korun. Na konci léta se pak DPP pokusí vypsat nový tendr v hodnotě zhruba 170 milionů korun. Ten původní byl i podle závěrů policejních vyšetřovatelů ušit na míru jedinému dodavateli a navíc byl předražený.

Kriminalisté kvůli tomu stíhají čtyři lidi, včetně někdejšího šéfa DPP, za jehož působení se smlouva podepisovala a bývalého radního pro dopravu z období působení primátora Pavla Béma. Policisté mají podezření, že se stíhaní dopustili porušování povinností při správě cizího majetku a pletichy při veřejné soutěži, za což jim hrozí až osm let vězení.

Plátcům cestovného v pražské MHD poměrně zásadně uvízla v paměti kauza údajně nevypověditelné dvacetileté smlouvy na zajišťování reklamy na majetku DPP, jejíž dodavatel si má celkem přijít na bezmála půl druhé miliardy korun. Navíc se smluvně zavázal k odvádění provizí soukromému subjektu, který je Nadačním fondem proti korupci a nově i policií spojován s vyváděním velkých částek z DPP na britské Panenské ostrovy.

Čtěte také: Zdražení jízdného v MHD rozhodně ne, slibují politici