Zastupitelstvo první městské části odsouhlasilo začátek hospodaření v novém roce v rozpočtovém provizoriu. Hlavní město dosud neschválilo svůj rozpočet, a proto nemohou městské části schválit ani svůj. Díky této situaci končí v rozpočtovém provizoriu, ve kterém nemohou investovat.
Jako řada dalších městských částí má i Praha 1 rozpočet připravený a k jeho schválení by mělo dojít někdy v prvních měsících roku 2016. Opoziční zastupitelé z klubu Zelená pro jedničku už nyní protestují proti plánované investici do výstavby podzemních garáží, které by měly vzniknout na několika místech městské části.
Nejblíže k realizaci mají garáže, které by měly stát v rámci revitalizace vnitrobloku objektů Štěpánská 53, 55, 57. „Parkování zde pak bude určeno pro samotné rezidenty, v kombinaci s komerčním pronájmem," uvedla mluvčí první městské části Veronika Blažková.
Peníze jsou vyčleněny
Záměr vystavět zde podzemní parkovací místa není žádnou novinkou. Praha 1 nad realizací uvažuje už řadu let. Podle opoziční zastupitelky Kateřiny Klasnové (Zelená pro jedničku) má projekt také stavební povolení. Podle jejího zjištění už jsou v rozpočtu městské části vyčleněny peníze na jeho realizaci. „Vzniknout má asi 80 garážových stání a realizace by měla vyjít na zhruba 90 milionů korun," řekla Klasnová, jež má prý informace z investičního odboru radnice Prahy 1.
„Proč se rozhodla radnice stát investorem garáží, které bohužel ze zkušenosti počet aut na povrch nezredukují, není jasné," doplnil ji kolega z klubu Petr Kučera s tím, že odpovědi, kterých se jim zatím dostalo, nebyly příliš konkrétní. Rozhodnout, zda garáže přinesou, či nepřinesou pozitivní dopad na dopravu, však není tak snadné.
Dopravní expert Vratislav Filler z iniciativy Auto*mat však vidí v garážích i klady, jestliže budou splněna některá kritéria. „Garáže by měly smysl v případě, že bude odstraněn stejný nebo vyšší počet parkovacích stání přímo v ulicích. Když při výstavbě nebude taková garance, garáže jsou chyba," míní Filler.
Už na listopadovém jednání zastupitelstva Prahy 1 uvedl starosta Oldřich Lomecký, že garáž ve Štěpánské by měla sloužit lidem z městské části a garážové stání by mělo nahradit ztrátu parkovacích míst, která vznikne s rekonstrukcí a revitalizací veřejného prostoru.
Místostarosta Prahy 1 Richard Bureš (ODS), jenž má na starosti dopravu, vidí v garážích výhodu toho, že se zrychlí odtok aut v centru města. Opírá se o evropské statistiky, z nichž prý vyplývá, že zhruba třetina lidí v dopravě jsou ti, kteří hledají místo na zaparkování a při jeho hledání jezdí zbytečně dokola.
Garáže na nábřeží se domlouvají
„Když člověk plynule přijede, zaparkuje a plynule i pak odjede, tak nebude jezdit hodinu po ulici," tvrdí Bureš. Díky tomu by tam nemusela být doprava tolik ucpaná. Podzemní garáže ve Štěpánské ulici by tak nemusely být jedinými, které na jedničce vzniknou. Místostarosta se totiž nyní zabývá všemi plány ohledně podzemních garáží, které už v minulosti zastupitelstvo projednávalo, zda by se daly zrealizovat.
Dojde tak nejspíš i na výstavbu podzemních garáží u Nemocnice Na Františku na Dvořákově nábřeží. Velkou úpravu podoby nábřeží nedávno schválil magistrát, a Bureš se proto domluvil s Institutem plánování a rozvoje hlavního města, jenž má přeměnu místa na starost, aby se v plánech počítalo i právě s podzemním parkováním.
„Před nemocnicí není žádné parkoviště," popisuje místostarosta a zároveň upozorňuje, že pokud někdo zaparkuje v přilehlé ulici, tak riskuje, že jeho vůz dostane botičku, nehledě na to, zda je den, či noc.
Stejně jako v případě Štěpánské, i tam zastupitelé Zelené pro jedničku mají výhrady. A to hlavně k ceně. „Celkovou výši investice nikdo nechce prozradit, ale již před lety se hovořilo o zhruba 150 milionech korun," tvrdí Klasnová.
Praha 1 už několik let uvažuje i o podzemních garážích na Senovážném náměstí. Rovněž už dříve radnice jedničky řekla, že by se nebránila parkovacím místům pod Václavským náměstím.
Čtěte také: U Blanky vznikají podzemní stání, otázkou je zájem řidičů