Z více než jedné miliardy cestujících, kteří se ročně přepraví pražskou MHD revizoři zkontrolují zhruba každého sto šedesátého.

Jestliže jen za prvních šest měsíců letošního roku odhalili bezmála 130 tisíc černých pasažérů a rozdali pokuty za více než 50 milionů korun, lze snadno odvodit, jak obrovské částky dopravnímu podniku unikají pod rukama.

Mimo to se s rychlým nástupem takzvaných chytrých telefonů jako lavina šíří aplikace s výmluvným názvem „fare bandit", která poměrně přesně dokáže upozornit na kontrolory. Díky aplikaci se s velmi krátkým zpožděním dozvíte, kdy a kde kontrolují, kolik jich je a dokonce jak vypadají.

Zabere to nejen na „adrenalíňáky?"

Podle mnoha různých veřejně dostupných průzkumů tvoří největší skupinu černých pasažérů právě mladí lidé mezi 15 a 26 lety, kteří jistě nemají příliš daleko k využití takovéto aplikace. Mnoho z nich přitom vnímá jízdu načerno jako adrenalinový sport.

Jak by měl dopravní podnik postupovat? Co by na černé pasažéry zaručeně zabralo? Pražský deník se zeptal přímo u zdroje u aktivního účastníka „fare bandit" a sympatizanta internetové skupiny „Černí pasažéři united Praha." Zmínce o chystaném zdražení pokut se Ivan F. jen usmívá. Dopravní podnik, hlavní město a organizátor pražské hromadné dopravy ROPID chce od příštího roku zvýšit sankce za černou jízdu až na cenu čtvrtletního kuponu tedy na patnáct set korun. „To odradí pár nezaměstnaných tatíků, měli by hlavně do tramvají poslat víc revizorů," myslí si Ivan.

Jak již minulý týden zaznělo z éteru, hlavní město by rádo po vzoru Brna ale i dalších českých měst zvýšilo maximální možnou hranici sankce za jízdu načerno v MHD. Například zmiňované Brno už totiž sáhlo po možnosti, kterou od května nabízí čerstvě novelizované zákony o drahách a silniční dopravě. Opatření nejen zde platí už od prvního září. V Praze se ale bude ještě vyjednávat.

Ožehavé „politikum"?

„Kromě jiného je před komunálními volbami a toto je tak trochu politikum. Ale v první řadě se samozřejmě jedná o technické detaily," sdělil Pražskému deníku zdroj účastný onoho vyjednávání.

Zatímco ekonomická náměstkyně organizátora pražské MHD Ropidu Miroslava Staňková už dříve uvedla, že Ropid volá po zvýšení sankcí dlouhou dobu, pak od politického vedení města vesměs zaznívá vzkaz: „uvažujeme o tom, ale nic zatím není rozhodnuto." „Je to pouze návrh v rámci přípravy rozpočtu pro příští rok," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Z ekonomického odboru Ropidu je slyšet ujištění, že by toto opatření pomohlo navýšit finanční prostředky pro zpětné investice do dopravy.

Pokud se záležitost alespoň do komunálních voleb stihne dojednat, pak by se v Praze takzvaná přirážka k jízdnému mohla zvednout z 1000 na 1500 korun, při placení na místě z 800 na 1000 korun. Ze všech zainteresovaných stran v této souvislosti zní ujištění, že předplatné kupony na MHD se „zatím" zdražovat nebudou.

„Počet černých pasažérů narůstá, protože výše postihu není adekvátní k ceně jízdného," uvedl na obhajobu záměru zvýšit sankce za černou jízdu mluvčí DPP Petr Vorlíček. Cestující v pražské MHD, které během minulého týdne Pražský deník oslovil se více méně shodují na tom, že „by to „těm černým pasažérům patřilo."

Poloviční účinek?

Je samozřejmě prokazatelné, že by se příjmy města z vybíraných pokut o polovinu zvýšily. Vyplatí se ale stále cestovat načerno?

Fakta:
- Pro DPP by zvýšení pokuty znamenalo zvýšení příjmů. Jen za 1. pololetí letošního roku přistihli revizoři 127 871 černých pasažérů a rozdali pokuty za zhruba 52 milionů. V současné době je výše přirážky 1000 korun, pokud ji zaplatí cestující na místě, snižuje se na 800 korun.

- DPP ročně přepraví více než miliardu cestujících, například v roce 2012 to bylo 1,22 miliardy lidí, z toho metrem jelo zhruba 589 milionů lidí, tramvajemi 324 milionů a autobusy asi 316 milionů cestujících. Revizoři loni rozdali 280 139 pokut, na nichž DPP vybral 132,6 milionu korun.

Sympatizant internetové skupiny „Černí pasažéři united Praha" a student sociologie Ivan F. v krátkém rozhovoru pro Pražský deník připomněl, že poměrně zásadní část černých pasažérů tvoří mladí lidé ve věku od 15 do 26 let. „Jsou k dispozici nejrůznější, na sobě nezávislé průzkumy, které to dokazují a vysvětlují. Ovšem pro tuto skupinu se zvýšením sankce nic moc nezmění. Budou dál jezdit načerno, hlavně ze sportu. Navíc matematická pravděpodobnost, že zrovna na vás tak říkajíc kápnou je marginální, zvlášť když nejezdíte často přes centrum. I kdyby zvýšili pokuty dvojnásobně, stále se černá jízda vyplatí," míní Ivan. Podotkl, že nejen „černí pasažéři united Praha" hromadně používají aplikaci s názvem „fare bandit".

„Díky ní se s poměrně krátkým zpožděním dozvíte, kdy a kde revizoři kontrolují, kolik jich je a dokonce jak vypadají. Funguje to a už nyní se zkoušejí ještě mnohem propracovanější systémy," dosvědčuje Ivan. Co by podle něj na „adrenalínové černé pasažéry", kteří tvoří nezanedbatelnou část všech černých pasažérů v Praze skutečně zabralo?

„Turnikety v metru to v dohledné době nebudou. Dopravní podnik by se měl zamyslet nad vyšším množstvím revizorů v terénu, kteří by podobně jako kdysi průvodčí byli neustále přítomni alespoň v páteřních spojích v době dopravních špiček. Klidně by mohli všichni chodit v uniformách. To by zřejmě odradilo všechny, kteří mají zdravý rozum," popsal Ivan. Dopravní podnik by se podle něj mohl v rámci možností inspirovat například městem Most.

Zdejší dopravní podnik na začátku prázdnin poslal na nejvytíženější tramvajovou linku revizory, kteří jsou přítomni prakticky v každém druhém spoji, přičemž Most hlásí, že během několika týdnů se jim podařilo zredukovat počet černých pasažérů ze stovek na jednotlivce.

„Otázka je, zda je právě toto zájmem pražského dopravního podniku," dodal Ivan.