Podle materiálu by kupříkladu neměl být používán asfalt v případě, že koleje vedou prostředkem několikaproudé ulice. Asfaltový povrch tramvajového pásu neúměrně rozšiřuje jednolitost dopravního prostoru ulice, píše se v koncepci.

Trať v Modřanech jako špatný příklad 

V případě, že jsou tramvajové koleje na vyvýšeném ploše, by tato plocha neměla být jednolitá, ale měl by pod ní být prostor. Jako špatný příklad je v dokumentu uvedena trať v Modřanech, kde jsou koleje ve výšce několika metrů na monolitickém betonovém podkladu. „Nevhodná forma mimoúrovňového tramvajového tělesa vytvářející fyzickou bariéru a sociálně-patologická místa," popsali trať architekti IPR.

Podle IPR je nevhodným povrchem rovněž tzv. odhalený kolejový svršek, kdy jsou obnaženy kolejnice i pražce. Také tento způsob dle odborníků vytváří ve městě neprůchozí bariéry.

Jak má tramvajová trať vypadat 

Trať by měla být navíc v celých úsecích jednotná. „Povrch tramvajové tratě by měl být jednotný po celé délce průjezdu daným veřejným prostranstvím. Případná změna barvy či struktury materiálu musí být kompozičním záměrem či prostředkem organizace pohybu," píše se v analýze.

Koncepci mají mít možnost při rekonstrukcích a posuzování projektů využívat radnice i městské firmy či organizace jako např. dopravní podnik nebo Technická správa komunikací.

Čtěte také: Po tramvajích i autobusy. Změní se jich čtvrtina