Odstartuje modernizace Ústřední čistírny odpadních vod na Císařském ostrově, začnou se vykupovat pozemky pro novou trasu metra D, reálnější podobu začne nabírat Radlická radiála.

Nejvíce peněz opět spolyká tunelový komplex Blanka, respektive jeho řídící portál Malovanka a trasa metra A do Motola. Město prý hodlá opravit i zchátralý Libeňský most, nebo stavět nové cyklostezky a protihluková opatření na Spořilově.

Otázkou je, zda návrh rozpočtu projde prosincovou schůzí zastupitelstva hlavního města. Nejvíce kritických hlasů se ozývá z městských částí, které prý dostanou málo peněz na rozvoj školství. Obavy ze zkrácení rozpočtů mají také příspěvkové organizace magistrátu.

Pětačtyřicetimiliardový rozpočet hlavního města pro příští rok má být sice na straně příjmů i výdajů vyrovnaný, i přesto ale může nastat problém s jeho schvalováním na prosincové schůzi zastupitelů. Představitelé některých městských částí se totiž cítí být návrhem rozpočtu diskriminováni.

Máme hodně dětí a málo škol

Zatímco miliardy korun mají putovat do strategických infrastrukturních staveb, nebo jejich přípravy, do školské kapitoly městských částí má putovat jen necelá půl miliarda korun. A to starostové zejména periferních pražských obvodů, kde přibývá obyvatel a tím i dětí, považují za velký problém. Zoufale se jim totiž nedostává kapacity předškolních zařízení, ale i základních škol.

Například podle starostky Šeberova Petry Venturové může zanedlouho situace dospět až tak daleko, že děti z prvního stupně základních škol budou nuceny dojíždět na druhý konec Prahy. Starosta Kbel Pavel Žďárský už dříve pro Českou televizi sdělil, že Praha se nemůže zbavit povinnosti zajistit dostatečnou kapacitu školských zařízení v místě bydliště dětí. Okrajové části Prahy by prý pro potřebné navýšení kapacity školských zařízení mnohonásobně vyšší částku, než kterou jim pro příští rok přiřkl městský rozpočet.

Magistrát ovšem tvrdí, že od městských částí nejprve očekává ucelenou koncepci, podepřenou demografickou studií. Školství je přitom oficiální prioritou vedení města. Například učitelé základních a středních škol zřizovaných hlavním městem se dočkají odměn. Z rozpočtu na tyto odměny má putovat tři sta milionů korun.

Likvidační škrty?

Dalšími subjekty, které mají obavy z návrhu rozpočtu Prahy pro příští rok, jsou některé příspěvkové organizace magistrátu.

Jejich reprezentanti logicky odmítají své obavy vyjadřovat veřejně. Mají prý ale oprávněný důvod domnívat se, že město chystá nepříjemné škrty v dotacích. Někdy prý až v rovině desítek procent oproti minulým rokům. Zda-li budou zastupitelé při prosincovém schvalování rozpočtu myslet i na zřízení tak zvaného fondu příspěvkových organizací, bude jasné až na schůzi samotné.

Další rozpočtové priority Prahy pro rok 2014
- Praha přidá peníze například na údržbu komunikací místo letošních 100 milionů to bude 500 milionů korun.
- Dalších 300 milionů vydá na odměny pro učitele základních a středních škol.
- 530 milionů půjde na obnovu vozového parku dopravního podniku.
- Na přípravu výstavby silničních radiál, respektive Radlické radiály půjde z rozpočtu 266 milionů korun.
- Na opravu zchátralého Libeňského mostu příští rok poputuje asi 50 milionů korun.
- Praha počítá s investicemi do bezbariérovosti veřejných prostranství, a také do protihlukových opatření.
- Do rozvoje sítě cyklostezek Praha příští rok hodlá investovat přibližně 30 milionů korun.
- Náklady na integrovanou dopravu mají vzrůst asi o 600 milionů korun.
- Na dluhovou službu pak bude mít město zhruba 1,3 miliardy korun.