S nápadem už před časem přišla iniciativa Auto*Mat, která dnešní rozhodnutí vítá. „Smetanovo nábřeží s kolonami aut přímo u Karlova mostu je ostudou Prahy. V žádné civilizované metropoli nemůže tak významná a cenná ulice sloužit jako zkratka pro automobily," uvedla Iva Pohanková z iniciativy Auto*Mat. Podle iniciativy se na nábřeží ve všední dny pohybuje přes 100.000 lidí, z toho asi třetina v automobilech. Sdružení se chce na oživení tohoto místa podílet, už dříve v místech pořádala festival Zažít město jinak.

„Shodli jsme se na tom, že to zkusíme a uvidíme, jaký to bude mít dopad," řekla novinářům radní Udženija. Podle ní je dnes nábřeží extrémně zatíženo automobilovou dopravou. Konkrétní kroky budou podle ní koordinovány s Prahou 1, na jejímž území nábřeží leží. Podle radní je ale zatím předčasné uvažovat o tom, že by bylo nábřeží pro automobilovou dopravu uzavřeno natrvalo.

Smetanovo nábřeží zahrnuje i Křižovnické náměstí s předmostím Karlova mostu, kde se kříží nábřeží s tradiční trasou Královské cesty. Turisté objevují tato místa většinou pěšky.

Podpora místních

Zklidnění podporuje většina místních, občanská sdružení i instituce a podniky, jejichž zaměstnanci či hosté se do oblasti většinou dostávají pěšky nebo hromadnou dopravou. Mezi sympatizanty projektu patří Národní divadlo, Národní muzeum, Česká filharmonie, Divadlo Na Zábradlí nebo Karlova univerzita. V době plánované uzavírky by se nábřeží mohlo zapojit do kulturních akcí a festivalů, které se konají v jeho okolí, například do hudebního festivalu United Islands nebo Muzejní noci.

Zásobování v době uzavírky by mohlo fungovat v režimu pěších zón, tedy ráno a večer. Místní automobilová doprava, která ale tvoří minimum provozu na nábřeží, by mohla projíždět okolními ulicemi.

Nábřeží už bylo několikrát uzavřeno pro automobilovou dopravu například při Evropském dnu bez aut. Několik happeningů na podporu pěší zóny na Smetanově nábřeží organizovala v minulosti i občanská iniciativa Auto*Mat.