Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prahou krokem: třicítkových zón přibude. Zvýší bezpečnost?

Praha - Měla by být v konkrétních ulicích omezena maximální rychlost aut na 30 kilometrů v hodině? Takovou otázku zřejmě brzy položí některé pražské radnice svým obyvatelům ve veřejné diskusi.

21.4.2014 4
SDÍLEJ:

Třicítku v Karlíně, ale případně i na jiných místech Prahy uvítají především cyklisté a chodci. Například Praha 3 uvažuje o jejím zavedení na pomezí Žižkova a Vinohrad. Případně počítá i s tím, že se na silnicích objeví obousměrné cyklopruhy.Foto: www.prahounakole.cz

V zavedení takzvaných „třicítkových zón" totiž spatřují finančně vesměs nenáročné řešení zklidňování dopravy, coby vstřícného kroku vůči chodcům a cyklistům. Taková je dílčím způsobem i současná magistrátní politika, což potvrdil nedávný seminář, pořádaný Útvarem rozvoje hlavního města.

Kdo hodlá následovat osmou městskou část, která velký dopravní experiment zavedla už předloni v Karlíně? Nejdál s přípravami je Praha 3. Ta už má podle místostarosty Ondřeje Ruta vypracovaný konkrétní projekt pro území, vymezené ulicemi Vinohradská, Ondříčkova, Jičínská a Milešovská.

To by případně radnice osadila dopravním značením a pokud by to situace dovolila, vznikly by prý v daných ulicích i obousměrné cyklopruhy. Podstatné ale podle Ruta bude, jak se k nápadu postaví místní obyvatelé. Podobně se k problému zřejmě postaví i některé další městské části. Například Praha 6 a 10.

„Třicítkové zóny" si ovšem zatím mezi Pražany mnoho příznivců nezískaly. Praha 8 přiznává, že zdaleka ne všichni řidiči maximální povolenou rychlost v ulicích Karlína dodržují. Někteří argumentují průzkumem německého autoklubu ADAC, který v souvislosti s možným zavedením třicítky varuje před zvýšením hlučnosti a zhoršením kvality ovzduší.

Na pomezí Žižkova a Vinohrad, na Petřinách, v Dejvicích a časem možná i v některých ulicích Zahradního Města. Nejen na výše zmíněných místech by se v budoucnu mohlo jezdit maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině. Podobně jako už od předloňska v Karlíně.

Levné řešení zklidnění dopravy

Jde většinou zatím pouze o nápad, který bude mimo jiné nutné zkonzultovat s místními obyvateli. Například podle radnice Prahy 3 by však mělo jít o poměrně levné řešení zklidnění dopravy a zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů. Takový je i záměr magistrátu, respektive Útvaru rozvoje hlavního města.

Takzvaných „třicítkových zón“ by v Praze mohlo postupně začít přibývat. Zvyknou si řidiči? Jak takové opatření pomůže cyklistům a chodcům? A nezhorší se celková dopravní situace? Z jednotlivých příspěvků na nedávném semináři, pořádaném právě Útvarem rozvoje hlavního města, vyplynulo, že omezení rychlosti na určitých místech může být prospěšné.

Tomáš Cach z Kanceláře veřejného prostoru zde například zmínil, že „třicítkové zóny“ by na konkrétních místech mohly přinést nejen plynulejší provoz ve smyslu omezení brzdění a rozjíždění se, ale i prokazatelně vyšší bezpečnost pro ostatní účastníky silničního provozu, tedy právě pro chodce a cyklisty. „Množství vážných úrazů u nehod při třicetikilometrové rychlosti se oproti rychlosti padesátikilometrové radikálně snižuje. Až o osmdesát procent,“ podotkl.

Někdy mluví dokonce o šikaně

Poněkud odlišného názoru jsou ale někteří řidiči, kteří mnohdy zavádění „třicítkových zón“ vnímají jako zbytečné omezování vlastní svobody. Někdy mluví dokonce o šikaně.

Některým jejich argumentům zapravdu částečně dává rok a půl starý průzkum německého autoklubu ADAC, který reagoval na tendence snižovat maximální povolenou rychlost na 30 kilometrů v hodině v německých obcích. Průzkum mimo jiné uvádí, že při zavedení rychlostního limitu se v dané lokalitě spíše zvýší hladina hluku. Poroste prý spotřeba automobilů, tedy i emise znečišťujících látek v ovzduší.

Podobně jako český autoklub navrhuje ponechání stávající regulace na většině komunikací s výjimkou rozšiřování tak zvaných obytných zón, kde je maximální povolená rychlost stanovena na 20 kilometrů v hodině.

Nezanedbatelný zásah do rozpočtů

ADAC rovněž upozornil, že zavádění „třicítkových zón“ bude znamenat nezanedbatelný zásah do rozpočtů obcí. „Nejde pouze o instalaci dopravního značení. Nežli si řidiči na omezení zvyknou, což může trvat i několik let, bude nejspíš nutné osadit ulice početnými retardéry. Značné investice budou znamenat i úpravy chodníků, přechodů a zřizování zužovacích pruhů,“ uvádí průzkum.

Jisté problémy s dodržováním třicítky v Karlíně připouští i Praha 8 s tím, že si někteří řidiči ještě nezvykli. Pomohly by i zde retardéry? „Třicítku v Karlíně jsem uvítala. Já osobně bych si zde ani rychleji jet netroufla. Ale mnoho řidičů zde omezení očividně nerespektuje. Pomohly by retardéry, nebo fotobuňky s bleskem,“ myslí si studentka Tereza Bláhová, žijící v Karlíně.

„Jsem proti třicítkovým zónám v Praze. Snad s výjimkou čistě obytných lokalit. Magistrát si musí uvědomit, že Praha není uzpůsobena cyklodopravě, jako třeba Berlín, nebo Hamburg. Celé mi to připadá jako podlézání různým lobbistickým skupinám a módním občanským sdružením,“ řekl Pražskému deníku Jiří Hynek, rovněž z Karlína.

Autor: Jakub Krupka

21.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
parlamentní volby v Horních Počernicích, 20.10.2017
SLEDUJEME ON-LINE
36 18

První den voleb skončil. O volby je zájem, někde přišlo víc než 50 procent lidí

V Polsku pobodal muž v nákupním centru osm lidí.
AKTUALIZOVÁNO
3 5

V polském nákupním centru pobodal muž devět lidí, jedna žena zemřela

Perličky ze superdebaty: Okamurova hubička, rebel Dolejš a dáma Šlechtová

Nemáte čas zhlédnout celý půldruhé hodiny dlouhý záznam z předvolební superdebaty Deníku? Nevadí, vystříhali jsme pro vás ty nejlepší momentky. Možná vás neprovedou všemi zákoutími politických programů, zato vám ukážou, že politici jsou také jenom lidé. A jací!

AKTUALIZOVÁNO

Prezident Zeman: Volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové

Letošní volby do Sněmovny nejsou zásadní ani zlomové, to je jen reklamní kampaň, řekl dnes prezident Miloš Zeman novinářům po odevzdání hlasu v základní škole v pražských Stodůlkách. Zopakoval, že sestavením vlády pověří vítěze voleb. Svůj hlas dal zřejmě Straně práv občanů (SPO), kterou před lety zakládal a která dřív nesla jeho jméno ve svém názvu. Zemana do volební místnosti doprovodila jeho manželka Ivana.

Katalánsko zůstane španělské, prohlásil král Felipe VI.

Katalánský premiér Carles Puigdemont ve čtvrtek prohlásil, že jeho parlament hodlá vyhlásit nezávislost, pokud Madrid nebude souhlasit s dialogem. Do secesní krize v pátek podruhé zasáhl i španělský král Felipe VI. Ten uvedl, že Katalánsko „zůstává a zůstane“ podstatnou součástí Španělska.

ANKETA MEZI LÍDRY: Co přejí ke 100. narozeninám republiky...

Než vhodíme lístek do volební urny, zvažujeme, co nám ta „naše“ strana a její lídr přinesou. Nižší daně, kvalitní veřejné služby, vyšší důchody, špičkové vzdělání pro děti, aktivní roli v Evropské unii – záleží na osobních preferencích. Pak také vybíráme podle toho, nakolik jsou kandidáti důvěryhodní, co už v politice dokázali, kolik slibů splnili, jak se umějí za své vize poprat doma i za hranicemi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení