Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prahou v noci bez semaforů, přes den s chytrou signalizací

Praha /ANKETA/ - Každému řidiči, který jezdí občas v noci po Praze, se to běžně stává. „Chytne" tak zvanou „červenou vlnu" a přestože jsou silnice takřka prázdné, stráví na cestě i o několik minut déle, než by musel.

10.3.2014
SDÍLEJ:

Semafor. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Jiří Sejkora

„Na každé křižovatce červená, třeba i po půlnoci, kdy kromě taxiků a policie skoro nikdo nikde nejezdí, to je absurdní," postěžoval si nedávno redakci Pražského deníku IT technik Jiří Svitáček z Břevnova, který má s noční „červenou vlnou" své zkušenosti. Ze zaměstnání totiž pravidelně jezdí právě kolem půlnoci.

Nejen pro něj, ale i pro stovky, možná tisíce řidičů však nedávno přišla z magistrátu dobrá zpráva. Semafory se možná na noc budou vypínat, respektive na nich bude pouze blikat oranžové světlo.

Sází se na slušnost a odpovědnost

Zatím na zkoušku na třiatřiceti místech v metropoli. Ovšem pokud se nápad osvědčí, možná, že s výjimkou nejvytíženějších křižovatek bude uplatněn celoplošně. Jediný zádrhel může být v tom, že řidiči, zvyklí po léta na světelnou signalizaci, budou muset oprášit znalosti základních pravidel městského silničního provozu. Například to o přednosti zprava.

Resortně odpovědný náměstek primátora Jiří Nouza, který plán představil, věří, že se noční řidiči „budou chovat slušně a zodpovědně." V Praze má prý také nadále přibývat tak zvaných inteligentních semaforů. Ty, pro změnu přes den, nutí řidiče jezdit podle předpisů. Pokud příliš šlapete na plyn, semafor vám jednoduše rozsvítí červenou a musíte zastavit. Pokud jedete tak, jak máte, semafor vás nechá projet bez nepříjemného zastavování.

Mnoho let magistrát čelil kritice řidičů. Důvodem bylo a stále je, že i uprostřed hluboké noci, kdy jsou pražské ulice téměř bez aut, funguje většina světelných křižovatek tak, jako v dopravní špičce. Nyní má mezi třiadvacátou a šestou hodinou nepříjemnou červenou nahradit blikající oranžová. Zatím pouze na zkoušku na třiatřiceti světelných křižovatkách.

Reakce na stížnosti

Resortně odpovědný náměstek primátora Jiří Nouza potvrdil, že návrh opatření je reakcí nejen na stížnosti samotných řidičů, ale také obyvatel domů, stojících právě v blízkosti světelných křižovatek. Hlučná a kouřící auta jim „nedávají pokoj" ani v noci. Místo aby plynule projela v místě, kde není proč čekat, stojí na červenou třeba i déle než minutu.

„Když tu v noci projedou během deseti minut maximálně tři auta, nemá smysl, aby tu svítila červená. Jedno, dvě auta stojí na červenou a přitom z opačného směru na zelenou za celou dobu neprojede nic," stěžuje si například Jiří Holeček, žijící v blízkosti křižovatky Na Zlíchově.

I on se možná brzy dočká změny. Právě tato křižovatka je na pilotním seznamu těch, kde má od třiadvaceti do šesti hodin problikávat pouze oranžová barva.

Pokud dojde k dohodě mezi magistrátním odborem dopravně správních agend, dopravní policií a městskými částmi, možná se seznam třiatřiceti na noc „vypnutých" křižovatek dále rozroste. Náměstek Nouza poznamenal, že ne jen zmíněné stížnosti Pražanů, ale také vidina plynulejší noční dopravy, snížení hlukové zátěže i výfukových exhalací z brzdění a rozjíždění motivuje Prahu k nočnímu přepnutí semaforů na blikající oranžovou.

Chytrý systém

„Uvidíme, jakou uděláme zkušenost. Opatření v souvislosti se zodpovědností a ukázněností řidičů ve spolupráci s dopravní policií vyhodnotíme a rozhodneme se, zda v tom trendu pokračovat," dodal Nouza.

Připomeňme, že v hlavním městě je více, než šest stovek světelných křižovatek, přičemž nepřetržitě zatím fungují čtyři pětiny z nich.

Další opatření, které má vést k větší plynulosti dopravy, tentokrát přes den, má spočívat v zavedení tak zvaného chytrého systému semaforů. Ty mají zamezit kolonám před křižovatkami. Vedle „zpomalovacích" semaforů, které nutí řidiče jezdit předepsanou rychlostí a které v hlavním městě stále přibývají, má zmíněný systém za přibližně sto padesát milionů korun během několika následujících let zrychlit dopravu až o dvacet procent.

Podle magistrátního odboru dopravních agend by měl systém umět plánovat, předvídat dopravní situaci a pružně na ni reagovat v rámci celoměstského kontextu. Například pokud někde dojde k nehodě, měl by být systém schopen odklonit včas řidiče na objízdnou trasu, případně upravit cyklus červené a zelené na semaforech tak, aby se vzniklá kolona co nejrychleji rozptýlila.

Kde všude se v noci vypnou semafory?Nádražní u smíchovského nádraží, Nádražní - U Královské Louky, Elišky Přemyslovny U Lékárny, Řevnická - terminál BUS, Řevnická - Ringhofferova, Smíchovská - Jáchymovská, Radlická - Výmolova, Řevnická - Skandinávská, Ořešská - Eichlerova, Ankarská přechod - Za Zahradou, Zenklova náměstí - Na Stáži Vosmíkových, Ryšavého - Tomíčkova, Hvězdova areál, Radlická, Holečkova - přechod Kobrova, Starochuchelská náměstí - Omladiny, U Santošky - přechod Na Václavce, Na Zlíchově, U Kunratického lesa přechod, Meteorologická, U Kunratického lesa - Petýrkova, U Kunratického lesa - Na Ovčíně, Libušská přechod - Masospol, Libušská - Dobronická, Náchodská - Hartenberská, Ocelkova - výjezd a AO ČM, Tupolevova - terminál BUS, Českobrodská - Exner, Kutnohorská přechod, V Korytech - Korytná, Přátelství - přechod u Janusů, Archimedova - přechod, Přátelství - Picassova. Zdroj: MHMP

Anketa: Mají semafory fungovat i v noci?

Ladislav Kroupa, Praha 6: Autem po Praze moc nejezdím, ani v noci. Ale pokud vyjedu, tak mě samozřejmě semafory zbytečně zdržují. Nevidím důvod, proč by většina z nich měla fungovat. Magistrát se k tomu opatření měl přiklonit už dávno.

Dobroslava Urbanová, Praha 6: Já toho moc nenařídím a když, tak se dost bojím. Pro mě jsou tedy semafory oporou i v noci. Ale rozumím tomu, že si většina zkušenějších řidičů přeje semafory v noci vypnout. Není to nic pro mě, ale zároveň s tím souhlasím.

Barbora Petrovičová, Praha 1: Souhlasím s tím, aby se semafory kolem půlnoci vypnuly. Já se cítím bezpečněji, když fungují, alespoň na velkých křižovatkách, ale jsou místa, kde je naprosto směšné, aby svítila červená, pokud tudy projede jedno auto za hodinu.

Čtěte také: Některé semafory budou v noci vypnuté, prý svítí zbytečně

Autor: Jakub Krupka

10.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


Ilustrační foto.
18

Zavíráme. Nejsou lidi, hlásí špitály

Jednání Senátu. Ilustrační fotografie.
22

Na Senát mají největší zálusk žlutí

Žaloba na Polsko, odklad koaličních slibů a řádění orkánu: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Motor automobilového průmyslu se zadrhl

Stagnace a příprava na horší časy. Statistická data varují, že růst tuzemského automobilového průmyslu narazil na své hranice.

Glosa Tomáše Jirsy: Potíže s "neziskovkami"

Čas od času některý politik rozbouří mediální scénu kritikou neziskových organizací. Naposledy to byl premiér, když požádal ministerstvo financí, ať prověří, proč vzrostly státní dotace pro ně z 6 na 12 miliard korun ročně. Rozumím premiérovi, že mu vadí, když ekologistické nevládní organizace dokážou na roky zablokovat stavby důležitých komunikací. Mně zase vadí, jak ekologistické „nevládky“ podporují množení kůrovce na Šumavě, až kalamita zachvátila celý region.

Indonésie bojuje s palmovým olejem. Prezident zastavil vznik nových plantáží

Indonéský prezident Joko Widodo vyrazil do boje s palmovým olejem. Podepsal totiž nařízení, které zakazuje vydávání povolení pro vznik palmových plantáží. V následujících třech letech tak žádné nové nevzniknout. Požádal také o přezkum povolení stávajících. Informoval o tom server The Jakarta Post.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT