Podle bývalých primátorů Tomáše Hudečka (bezp., dříve TOP 09) a Bohuslava Svobody (ODS) ale o navyšování ceny za Blanku mluvit nelze. Stejně jako mluvčí stavební firmy Metrostav František Polák shodně tvrdí, že jde o dvě stavby. Tunelový komplex by měl být zprovozněn letos na jaře.

Debatu ohledně toho, co je a co není Blanka, vyvolalo zveřejnění magistrátního materiálu s vyčíslením nákladů za výstavbu severozápadní části pražského městského okruhu.

Z podkladů vyplývá, že stavba zahrnující tunel Blanka a jeho napojení na Strahovský tunel vyjde na zhruba 43 miliard korun. Samotný tunel označovaný jako Blanka bude stát asi 37 miliard, jeho napojení pak dalších šest miliard. Dosud přitom politici v souvislosti s Blankou mluvili jen o částce 37 miliard korun.

Propojení se nemůže počítat do ceny tunelu

Plány na výstavbu této části tunelového propojení Prahy pochází z 90. let minulého století. Křižovatka na Malovance, která je součástí spojnice Strahovského tunelu a Blanky, byla zadána za vlády tehdejšího primátora Igora Němce (ODS) v roce 2002.

Další čtyři stavby, včetně tunelu od Myslbekovy ulice po Pelc-Tyrolkou, který je označován jako Blanka, byly schváleny za tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS).

Podle současného náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) je propojení součástí Blanky. „Kdyby nebyla Blanka, nemuselo by se to vůbec stavět," uvedl Dolínek. „V době, kdy Bém obhajoval náklady Blanky, už byla tato stavba i částky známy. Dělat z toho nyní prodražení Blanky je nesmysl," napsal ČTK v sms zprávě bývalý primátor Hudeček.

Podobně se vyjádřil i Svoboda. „(Propojení, pozn. red.) se nemůže počítat do ceny tunelu Blanka, jedná o jinou část městského okruhu," tvrdí. „Podle mého názoru se jedná o chaos a účelovou argumentaci současného vedení města," doplnil.

Také dokument magistrátního odboru strategických investic dělí stavbu na dvě části. Tou první je městský okruh Blanka, který mezi Myslbekovou ulicí a Pelc-Tyrolkou tvoří tři úseky.

Prahu stále čeká arbitráž s IDS

Jejich cena by měla být 36,98 miliardy korun, přičemž nejdražší je úsek Myslbekova-Prašný most za 23,6 miliardy. Propojení Strahovského tunelu a Blanky tvořené mimoúrovňovou křižovatkou a zhruba 500 metry dlouhým tunelem vyšlo na šest miliard.

Stavbu tunelu provází po dobu výstavby řada problémů a zdržení. Podle původních představ města se jím mělo jezdit v roce 2011, po několika odkladech by se měl řidičům ve zkušebním provozu otevřít letos na jaře.

Tunel řešil i rozhodčí soud, a to sice spor Prahy a firmy Metrostav ohledně neproplacených faktur. Ze stejného důvodu čeká Prahu arbitráž i s firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která na stavbě zajišťuje dohled.

Předpokládané náklady stavby severozápadní části městského okruhu

Číslo stavby Úsek Cena (v miliardách Kč)
9515 Myslbekova - Prašný most 23,632
0080 Prašný most - Špejchar 4,354
0079 Špejchar - Pelc-Tyrolka 8,994
0065 Strahovský tunel 6,003

Zdroj: magistrát