Rychle a jednoduše

„Z vlastní zkušenosti vím, že nahlásit takový výmol je složitý proces a většinu lidí to odradí,“ popisuje realizátor projektu Výmoly.cz Petr Čaník, který začátkem minulého roku spustil internetovou stránku, kde mohou řidiči snadno a rychle upozorňovat na nekvalitní silnici. „Výmol stačí vyfotit. Pak strávit necelé dvě minuty nahráváním fotografie na web, zadáním informací do systému a tím starost řidičů končí,“ dodává Čaník.

Zapojí se i silničáři

Zatímco minulý rok byly Výmoly.cz „pouhou“ galerií výmolů, druhý ročník přináší několik novinek. „Letos jsme projekt pojali jako celoroční monitoring aktuálního stavu silnic,“ vysvětluje realizátor projektu s tím, že řidiči, kteří „narazí“ na výmol, jej nejenom přidají prostřednictvím fotografie, popisu a lokalizace do databáze, ale budou mít možnost také informovat o jeho aktuálním stavu.

„Chceme motoristy motivovat k tomu, aby kontrolovali stav přidaných děr a dodávali aktuální fotodokumentaci. V historii daného výmolu bude pak možné vidět, co se s dírou na silnici dělo. Například jestli byla už opravená, nebo zda se opravuje opakovaně,“ popisuje realizátor projektu.

Další novinkou je spolupráce se silničáři všech krajů, kteří budou moci reagovat na přidané výmoly na webu. „Ke konkrétnímu výmolu přidají buď komentář o tom, kdy a jak výtluk opraví, nebo informaci o tom, že výtluk byl již opraven. Budou také moci lidem ukázat, že občas to není jednoduché a že se na to jen nevykašlali,“ objasňuje Čaník.

Poslední novinkou bude od května mobilní aplikace pro „chytré telefony“, jež ještě více usnadní nahlášení výmolu, které bude možné přímo z terénu.

Ulehčení práce

O tom, že problematika týkající se opravování výmolů není jednoduchá, ví své i pražští silničáři, kteří mají po zimě, jež byla prý letos poměrně shovívavá, plné ruce práce. „Letošní výdaje za opravy výtluků budou zhruba stejné jako loni, řádově desítky milionů korun,“ uvádí Tomáš Mrázek, tiskový mluvčí Technické správy komunikací, která spravuje pražské silnice.

„Spolupráci s projektem Výmoly.cz se rozhodně nebráníme, ale zatím nás jeho zástupci neoslovili,“ dodává mluvčí a pokračuje: „Kdokoliv nás ale může na výtluky upozornit. Na naší webové stránce máme přímo aplikaci hlášení poruch, přes kterou je možné nám jakoukoliv závadu na komunikaci nahlásit. Kontaktovat nás lze také přes dispečink, který je v provozu 24 hodin denně po celý rok.“

Podle Petra Čaníka budou silničáři všech krajů osloveni ohledně spolupráce do konce týdne. „Chceme jim ulehčit práci tím, že je my, řidiči, budeme upozorňovat na úseky, které nás trápí nejvíce,“ vysvětluje.

Pražští „výmolaři“

„Výmolaři“, kteří monitorují díry v pražských silnicích, doposud upozornili na pět výtluků. Například na výmol v Koněvově ulici, na Hollarově náměstí a na silnici Hviezdoslavova, který v současné době obsadil druhé místo v celorepublikovém žebříčku nejhorších výmolů.

Zdroj: Výmoly.cz

Co dělat, když…

…“vlítnete“ autem do díry v silnici, která není označená? Podle zákona má být závada vozovky označena dopravním značením „Nerovnost vozovky“ a „Snížená rychlost“. Pokud správce komunikace takové značení k výmolu neumístil, hradí způsobenou škodu on. Je ale nutné, aby řidič místo nehody řádně nafotil. Dopravní značení tam totiž může správce komunikace umístit dodatečně a těžko se pak vzniklá škoda zpětně dokazuje.

…vjedete do výtluku, jenž byl označený? Jelikož řidič porušil pravidla silničního provozu a rychlost nepřizpůsobil aktuálnímu stavu vozovky, vzniklou škodu lze uhradit pouze z havarijní pojistky.

Zdroj: Jiří Cívka, mluvčí jedné z velkých pojišťoven na trhu