Žalobu na trasu okruhu kritizoval náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), naopak náměstek Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice) chce navrhnout aktualizaci ZÚR.

Zásady rozvoje jsou nástrojem územního plánování na úrovni kraje, mimo jiné vymezují trasy silnic, dálnic nebo železničních koridorů. Rozhodnutí soudu se v minulosti dotklo nedostavěných částí vnějšího okruhu od Ruzyně přes Suchdol a Březiněves až po Horní Počernice a dálnici D1. Novou dráhu plánuje letiště stavět už od 90. let.

Případná stavba okruhu a dráhy letiště podle městských částí výrazně zhorší životní podmínky na jejich území, například se má výrazně zvýšit hluk. Město navíc podle nich nedostatečně posoudilo vliv staveb na životní prostředí. „Navrhovatelé dále namítají, že proces posuzování vlivů záměru je zatížen chybami, jednotlivé výstupy jsou zpracovány chybně a v rozporu se zákonem," píše se v textu žaloby na vybudování dráhy.

Náměstek Stropnický chce předložit vedení města návrh aktualizace napadaných zásad územního rozvoje. „Správnou reakcí na opakované žaloby městských částí proti trasování Pražského okruhu není jejich kritika. Naopak, ukazuje se, že je trasu třeba změnit, neboť tato není projednatelná," sdělil.

Protesty jsou nezodpovědné

ZÚR určující trasu okruhu a dráhy schválili zastupitelé loni na podzim. Podle tehdejšího vyjádření vedení města to Praha musela schválit, neboť jí to ukládá politika územního rozvoje, kterou tvoří a schvaluje vláda. Protest proti trase okruhu odsoudil Dolínek. „Toto chování je trestuhodné a vůči Pražanům nezodpovědné a každá taková městská část si zaslouží dostat nulu v rámci přerozdělování peněz z rozpočtu," řekl Dolínek.

Radnice městských částí už před několika lety uspěly u NSS. Své rozhodnutí opíral o nedostatečné vyhodnocení vlivu na životní prostředí. Podobně rozhodl i v případě dalších krajů. Praha se podle tehdejšího primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) v aktualizovaných zásadách s výtkami vypořádala.

Proti trase Pražského okruhu protestují radnice řadu let. Chybí jeho část mezi Ruzyní, Suchdolem a Běchovicemi. Jako zatím poslední byl dokončen úsek mezi dálnicemi D1 a D5. Novou dráhu plánuje letiště už od 90. let, a to kvůli očekávanému nárůstu počtu cestujících.

Čtěte také: Starosta Suchdola: Nová ranvej na letišti teď není absolutně potřeba