Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rampy na Václaváku? Nutné zlo, hájí je architekt

Praha - Na dlouho očekávanou rekonstrukci Václavského náměstí se valí kritika kvůli chystaným nájezdovým rampám do podzemních garáží. Podle autorů projektu jde ale o jediné řešení, jak dostat auta pryč z náměstí.

14.10.2016
SDÍLEJ:

Vizualizace revitalizace Václavského náměstíFoto: web Cigler Marani Architects

Současný stav Václavského náměstí v centru metropole je neuspokojivý, shodují se Pražané. Po jedenácti letech příprav se konečně přiblížila i samotná obnova spodní části náměstí. Jenže v posledních dnech budí značné emoce plán na vybudování 70 metrů dlouhého vjezdu a výjezdu do podzemních garáží.

Připomínky v této věci zaznívaly i na včerejším veřejném projednání k vydání územního rozhodnutí. Za nepřijatelné považuje rampy i předsedkyně Klubu za starou Prahu Kateřina Bečková.

Podzemní garáže v projektu nejsou 

„Byly by bezpochyby znehodnocením Václavského náměstí. Prostor náměstí je naprosto nadřazenou památkou Pražské památkové rezervace," prohlásila za klub v oficiální námitce.

Podzemní garáže ale součástí projektu nejsou. Vítězný projekt ateliéru Cigler Marani Architects počítá pouze se stavební přípravou pro vybudování příjezdových ramp, řeší se tedy jejich budoucí umístění, nikoli samotná výstavba. „Souhlasím s tím, že to ideální řešení není. Než mít na povrchu 170 aut, je ale lepší mít dvě krátké rampy. Považuji to pouze za nutnost," sdělil Pražskému deníku architekt a spoluautor projektu Jakub Cigler.

Auta jsou vytlačována 

Podle svých slov se rampy snažil minimalizovat, umístěny by v budoucnu měly být v aleji stromů, aby se jednalo o co nejmenší zásah do celistvosti náměstí. Cigler zároveň upozorňuje, že není možné postupně revitalizovat všechna náměstí a přitom nepočítat s auty. „Jsou pak dále vytlačována, protože pochopitelně nikam nezmizí," dodává.

Bečková proto navrhuje, aby auta vjížděla do garáží z druhé strany bloku domů v Panské ulici. Tady navíc už jeden takový vjezd funguje. Podle Ciglera by toto řešení ale znamenalo nadměrnou zátěž úzkých uliček a delší cestu aut na magistrálu.

Revitalizace by mohla být hotová do roku 2018

Přípravu vjezdu a výjezdu do podzemí hájí i pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Podle ní se jedná o jediné řešení, jak auta z náměstí dostat. „Parkovací místa, pokud vzniknou, budou k dispozici i občanům. Všechno to nejsou komerční parkovací místa," říká Krnáčová.

Revitalizace by měla vyjít na 150 milionů korun, hotová bude přibližně za rok od vydání všech povolení. Očekává se, že by to mohlo být v roce 2018.

Čtěte také: Na změně Václavského náměstí lidem vadí vjezd do garáží a platany

Autor: Matěj Ludvík

14.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kouření v hospodách
3 7

Senát možná vládě doporučí zmírnění protikuřáckého zákona

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
74 14

Babiše chtějí vydat poslanci pěti stran. SPD se ještě podívá do spisu

AKTUALIZUJEME

Zeman se v Rusku sešel s Putinem. Mluvili o vzájemných vztazích i o Asadovi

Dnešní schůzka prezidenta Miloše Zemana s jeho ruským protějškem Vladimirem Putinem proběhla s mírným zpožděním. V středomořské Soči řešili státníci problematiku vzájemných vztahů a možnosti kulturní výměny. "V Sýrii jste zvítězili," pogratuloval Zeman nejvýznamnějšímu spojenci syrského vůdce Bašára Asada.

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT