Na Spořilově samotném od mostu za sto milionů korun však mnoho neočekávají. Spíše naopak. Kříží se tu navíc názory dvou občanských sdružení. Přestože obě mají stejný cíl zamezit prokazatelnému ničení zdraví lidí, žijících na Spořilově výfukovými plyny, prachem a hlukem.

Jedno z nich poukazuje na možné zmaření stamilionové investice z kapes daňových poplatníků, protože most prý z aglomerace neodvede takové množství dopravy, jak bylo původně slibováno Prahou i ministerstvem dopravy. Druhé pak varuje, že most uleví jen části Spořilova v těsné blízkosti Spořilovské ulice, ovšem enormní zatížení Starého Spořilova nevyřeší, či spíše zhorší.

Smělé odhady se nenaplnily

Už v dubnu loňského roku si obyvatelé Spořilova po dlouhém boji, tlaku a s podporou veřejného ochránce práv a renomovaných vědců vymohli podepsání memoranda mezi Prahou a ministerstvem dopravy. A výsledek? Příslib urychleného odvedení padesáti procent kamionů ze Spořilova na dálnici.

Naplněn dosud nebyl. Křížení Jižní spojky a ulice 5. května, respektive tak zvaná vratná rampa, mající za úkol převést nákladní dopravu z východu Prahy k dálnici D1 mimo Spořilovskou ulici měla už letos v červnu „absorbovat" polovinu kamionů nad 12 tun. Předpoklad, který v roce 2012 vyřkl v rámci oficiálního komuniké tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš, se tedy nenaplnil.

Totéž se dá říci o poněkud střízlivějším odhadu dnes již bývalého náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska. Ten na plénu městského zastupitelstva v únoru letošního roku hovořil o odvedení padesáti procent kamionové dopravy ze Spořilovské nejpozději do letošního podzimu.

„Nyní se ale dozvídáme, že město plánuje na nový most nad Jižní spojkou navést asi jen jednu desetinu dopravy," upozornila Jana Růžičková z občanského sdružení SOS Spořilov a domnívá se, že stamilionová investice tak bude slušně řečeno nevyužita.

Zácpy. Účelová výmluva?

„De facto to tedy znamená, že ze Spořilovské by nebyla odvedena žádná těžká doprava, protože právě tato část dopravy má už dnes jezdit v noci po Jižní spojce," nastínila Růžičková. Město podle ní argumentuje účelové. „Prý by vznikaly dopravní zácpy. Jenže ty na Spořilovské vznikají už tři roky den co den a stejně tak vznikají pod Spořilovem na Jižní spojce. Kolony popojíždějících kamionů tak mnohonásobně až řádově více zatěžují životní prostředí v okolí Spořilovského sídliště," sdělila. Aby město využilo investici ministerstva dopravy, respektive daňových poplatníků tak, jak bylo plánováno, musí se prý soustředit na regulaci nákladní dopravy uvnitř Prahy.

Most přes Jižní spojku už vůbec nebude znamenat úlevu pro Starý Spořilov. Za občanské sdružení Zdravý Spořilov před tím varuje Pavla Kačabová. „Situace na Starém Spořilově je už nyní bez plánovaného přesunu kamionové dopravy katastrofální. Z hlediska zatížení hlukem a emisemi jde o nejzatíženější lokalitu republice. Stav je v přímém rozporu s řadou legislativních předpisů," zdůraznila Kačabová.

Most nám jen přitíží, ze Starého Spořilova

„Na šestiproudých komunikacích 5. května a Jižní spojce jsou již nyní zaznamenány dvojnásobné průjezdy všech aut oproti Spořilovské. V oblasti křížení 5. května a Jižní spojce před odkloněním části dopravy na nový most trojnásobné průjezdy všech aut oproti Spořilovské. Potvrzují to data TSK za rok 2012," tvrdí Kačabová. Dále je podle ní Starý Spořilov ohrožován například provozem autobusových garáží na Kačerově a autobusového nádraží na Roztylech.

Pouhé přesouvání problému politiky…

Nyní je podle sdružení Zdravý Spořilov v podobě nového mostu realizováno politické rozhodnutí, které jen přesouvá dílčí problém, tedy část kamionové dopravy do středu města o bezmála půl druhého kilometru.

Objízdná trasa kamionů se tím slovy Kačabové prodlouží takřka o tutéž vzdálenost. To pak bude mít za následek větší množství exhalací, kalamitu na Jižní spojce, u sjezdu na Spořilov z 5. května na Jižní spojku a tak dále.

Ze strany radnice Prahy 4 vítané rozhodnutí magistrátu o výstavbě protihlukových stěn v úseku mezi ulicemi Spořilovská a Záběhlická se sdružení Zdravý Spořilov rovněž nezdá jako dostatečný důvod k oslavám, nehledě na to, že dosud není vyřešena emisní zátěž celého Starého Spořilova.

Ani hluková izolace prý nepomůže

„Mediálně prezentované tvrzení, že přesun kamionů ze Spořilovské na Jižní spojku a 5. května bude kompenzováno výstavbou protihlukových opatření lokality Spořilovského plácku (součást Starého Spořilova, ležící v oblasti křížení ulic 5. května a Jižní spojka pozn. red.) je nesprávné a zavádějící," tvrdí Kačabová. Připomíná také, že část kamionů se má ze Spořilovské přesunout na Jižní spojku dřív, než budou protihlukové valy vybudovány.

„Stěna podle ulice 5. května nezohledňuje stoupání magistrály, nedostatečně chrání přilehlou zástavbu před hlukem a emisemi, hluk se odráží od vyšší komerční a u západní části Starého Spořilova protihluková opatření chybí. Navíc jsou v těsném sousedství zástavby Starého Spořilova plánovány další záměry, které životní prostředí v této lokalitě ještě zhorší. Jde například o zástavbu administrativních budov a garáží podél jižní strany Starého Spořilova u ulice 5. května," dodala členka sdružení Zdravý Spořilov Pavla Kačabová.