Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štítíte se usednout v tramvaji? Pomohou dřevěné sedačky

Praha - Mnoho cestujících pražskou MHD se doslova štítí usednout na polstrované sedačky v tramvajích. Deník to zjistil namátkovým dotazováním v dopravní špičce ve spojích 22, 18 a 1. Za odporem k polstrovaným sedačkám stojí ve většině případů špatné zkušenosti. Ať už vlastní, nebo zprostředkované.

24.11.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

 „Když si nečekaně sednete do něčeho vlhkého, co navíc podivně zapáchá a až doma zjistíte, že máte na kalhotách flek, který lze jen těžko vyprat, pak se příště polstrovaným sedačkám vyhnete obloukem," zhodnotila například Hana Dvořáková ze Střešovic.

Podobně reagovala celá řada dalších cestujících. Jedni se nemohou zbavit špatného pocitu při představě, koho by asi na místě v tramvaji vystřídali a zůstanou raději stát, jiní zatnou zuby, ale po příchodu domů hází vše, co měli ten den na sobě, rovnou do pračky.

„Když si pomyslím, že na sedačce přede mnou seděl bezdomovec, nebo narkoman, pak se mi opravdu udělá zle. Nejhorší je to samozřejmě večer. Raději postojím. Starší lidé to ale musí mít těžší," svěřila pro změnu Deníku Iveta Machová z Bílé Hory. Moje maminka už si na to vypěstovala fóbii a veškeré oblečení musí okamžitě vyprat, což chápu," dodala.

Do šesti let budou dřevěné sedačky v polovině tramvají

Pražský dopravní podnik si je podle svého tiskového oddělení tohoto problému vědom a prý již pracuje na nápravě. Postupně totiž mění problematické polstrované sedačky za mnohem hygieničtější dřevěné. Ty by se nejpozději do šesti let měly objevit v polovině tramvajových souprav, křižujících hlavní město.

V naprostém souladu s výsledky ankety Deníku jsou data, plynoucí z průzkumu pražského dopravního podniku (DPP). Cestující mohli během října na webu DPP odpovídat, co při cestování hromadnou dopravou shledávají za nejdůležitější.

Devadesát procent respondentů přitom odpovědělo, že bezpodmínečně požadují právě čistotu sedaček. Dalších šedesát procent pak chce čisté zadržovací tyče a úchyty.

Průzkum: Lidé raději dřevěné sedačky

Vedoucí sekce DPP Správy vozidel tramvají Milan Slunečko připustil, že udržovat tyče a úchyty v permanentní čistotě je takřka neproveditelné. V případě sedaček je však podle něj možné se posunout k větší spokojenosti cestujících. Průzkum DPP mimo jiné potvrdil, že lehce omyvatelné a o poznání hygieničtější sedačky ze dřeva jsou daleko oblíbenější, nežli ty polstrované.

„Obměna sedaček v MHD přestavuje naši dlouhodobou prioritu. Snažíme se postupně nahrazovat látkové sedačky za dřevěné, které jsou navíc i snadněji udržovatelné. S dodávkou nových tramvají typu 15T ForCity a postupnou modernizací obousměrných tramvají typu KT8N2 bychom mohli dosáhnout v roce 2018 podílu 50:50," uvedl Slunečko.

Dřevěné sedačky jsou prý výhodnější i pro samotný DPP. Levnější je nejen jejich údržba, ale nižší je i samotná pořizovací cena, která se podle tiskového oddělení DPP pohybuje kolem 3500 korun za kus. Polstrované sedačky stojí až dvojnásobek. Cena sklolaminátových sedaček, kterými jsou osazeny tramvaje T3 se pohybuje kolem 5000 korun za kus.

Důležitá je také rychlost a přesnost

Průzkumu DPP se v říjnu zúčastnilo více než 2500 cestujících. Čtyři z pěti trvají na přesném dodržování jízdních řádů, šedesát procent bazíruje na rychlosti přepravy. Dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek sdělil, že dodržování jízdních řádů se dlouhodobě pohybuje nad hranicí osmdesáti procent.

„Rychlost se nám stabilně daří zvyšovat zejména díky preferenčním opatřením vozidel MHD oproti automobilové dopravě. A to formou chytrých semaforů pro tramvaje, nebo preferenčními pruhy pro autobusy," doplnil Urbánek.

Pouze dvaačtyřicet procent respondentů by prý uvítalo zavedení internetového připojení Wi-Fi v dopravních prostředcích. Naproti tomu tři čtvrtiny dotázaných by si přálo pokrýt signálem celé pražské metro včetně tunelů mezi stanicemi.

Dotazovaní považují bezpečnost v MHD až za samozřejmou, pouze osmadvacet procent cestujících ji uvedlo jako důležitou. Na druhou stranu čtvrtina cestujících nevěděla o existenci tlačítka umožňujícího nouzové zastavení vlaku. Téměř osmdesát procent cestujících však vítá, že se ve vozech či stanicích metra pohybují strážníci.

ANKETA: Vadí vám polstrované sedačky v tramvajích?

Petra, Praha 6:
Já to moc neřeším, ale je fakt, že dřevěné sedačky budou určitě hygieničtější.

Zuzana, Praha 9:
Už jsem si několikrát do něčeho nechutného sedla, takže dřevěné sedačky vítám.

Sylva, Praha 6:
Polstrované sedačky jsou asi pohodlnější, ale na těch dřevěných vidíte, do čeho sedáte.

Autor: Jakub Krupka

24.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Kouření v hospodách
3 7

Senát možná vládě doporučí zmírnění protikuřáckého zákona

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
72 14

Babiše chtějí vydat poslanci pěti stran. SPD se ještě podívá do spisu

AKTUALIZUJEME

Zeman se v Rusku sešel s Putinem. Mluvili o vzájemných vztazích i o Asadovi

Dnešní schůzka prezidenta Miloše Zemana s jeho ruským protějškem Vladimirem Putinem proběhla s mírným zpožděním. V středomořské Soči řešili státníci problematiků vzájemných vztahů a možnosti kulturní výměny. "V Sýrii jste zvítězili," pogratuloval Zeman nejvýznamnějšímu spojenci syrského vůdce Bašára Asada.

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT