„Denně jezdím z Černého mostu na fakultu do ulice M. D. Rettigové, kde se nachází bezbariérový vstup do Národní třídy. Uzavřením stanice se mi cesta prodloužila o 45 minut," líčí studentka pedagogiky Karolína Chloubová, která je od narození připoutaná k invalidnímu vozíku.

Nyní musí na cestě do školy vystupovat na Florenci, který je po Národní třídě její druhou nejbližší bezbariérovou stanicí, a odtud jít přes dva kilometry pěšky. Dopravní podnik (DPP), který slíbil v souvislosti s dvouletou uzavírkou stanice počet nízkopodlažních tramvají navýšit, však podle zjištění zpravodajského serveru Aktuálně.cz bezbariérovou povrchovou dopravu neposílí, jelikož jich v současné době vypravuje maximální počet a v jiných lokalitách je ubírat nemůže.

„Není tu žádná důstojná alternativa dopravy. Například nízkopodlažní trojka z Florence jezdí stále jednou za hodinu. Dopravce v tomto ohledu selhal," říká mladá vozíčkářka.

O uzavírce se vědělo, ale město nic nedělalo

O uzavření Národní třídy kvůli stavbě polyfunkčního Copa centra soukromého investora Sebastiana Pawlowskiho se mluvilo již několik let.

Dopravní podnik ani město ale nezajistily ani přestavbu bariérových tramvajových zastávek v okolí uzavřené stanice, jako například zastávka Lazarská, ani nezpřístupnily hendikepovaným jiné stanice metra v centru, jako kupříkladu dlouho slibovaný Můstek, kde měl být tento rok otevřen bezbariérový přístup, jeho stavba se však na dva roky odložila.

Volání po zlepšení dopravní dostupnosti centra pro cestující s omezenou schopností pohybu se rozhodla vzít do svých rukou Karolína Chloubová.

Napsala otevřený dopis primátorovi Bohuslavu Svobodovi, který včera odeslala jak elektronicky, tak tištěnou formou na adresu magistrátu.

V dopise žádá vozíčkářka o rychlejší bezbariérové úpravy stanic metra, a to zejména v centru metropole. Například na trase metra B jsou v centru v provozu pouze dvě bezbariérové stanice a přestup ze žluté linky na zelenou je pro vozíčkáře nemožný.

Studentka: Kde jsou sliby politiků?!

Šestadvacetiletá studentka pedagogické fakulty v otevřeném dopise píše, že politické strany před volbami označovaly tento problém za svou prioritu, ale povolební realita je však úplně jiná. „Při otvírání výtahu na Národní třídě (v květnu minulého roku, pozn. red.) jste hovořil doslova o „obrovském dluhu", který má Praha vůči vozíčkářům. Pane primátore, neměly by se dluhy splácet? V současné době bohužel nezaznamenávám ani vůli k tomu, aby se změny v dopravě děly," vzkazuje Karolína primátorovi.

Podle mluvčí hlavního města Terezy Králové Bohuslav Svoboda dopis obdržel včera po poledni.

„Pan primátor na něj odpoví co nejdříve," dodala mluvčí.