Není výjimkou, že za zhruba dvoukilometrovou cestu z Dlouhé ulice ke Karlovým lázním si řeknou o pět stovek. Říkají tomu „smluvní cena". Až o tři sta procent překračuje maximální legální taxu. Ale to není vše.

Konkurenční boj o zákazníky před nočními podniky graduje. Padají výhrůžky, slova o likvidaci. Za mnohé si na takové praktiky stěžuje živnostník a taxikář Rostislav Malinský. Obrátil se už na radního hlavního města pro oblast bezpečnosti Libora Hadravu (ANO). Cítí se být diskriminován a dokonce i ohrožen.

„Mafiánští taxikáři mají obsazená určitá místa, zvláště v centru a u klubů. Nemyslím tím oficiální stanoviště placená magistrátu. Vyhánějí odtud ostatní taxikáře. Říkají jim, aby na těchto místech a v blízkosti 10, 20 nebo 50 metrů nestáli. Pokud tak učiní, vyhrožují různými způsoby. Třeba i tím, že skončíme jako zabití taxikáři v Uhříněvsi. Jsme fyzicky a psychicky terorizování," popisuje Malinský. Výsledkem je podle něj to, že na těchto místech si opravdu nikdo nedovolí stát.

„Druhým problémem je, že tito mafiánští taxikáři jezdí za vyšší ceny, než stanovuje magistrát, tedy až desetkrát více, než 28 korun na kilometr. Dělají to naprosto beztrestně. A zákazník nemá jinou volbu, protože v okolí nikdo jiný stát nemůže. Maximálně si musí chytit taxi jedoucí, ale i ti bývají napadání, že si dovolili zastavit," stěžuje si Malinský.

Dle jeho názoru je potřeba, aby byly obnoveny kontroly vozů taxi figuranty. Pokud by pak byl odhalen takový nepoctivý taxikář, měl by podle Malinského okamžitě přijít o licenci a dostat velkou pokutu. „Možná by pomohlo i to, kdyby všichni taxikáři povinně tiskli daňový doklad zákazníkovi," dodal.

Praha chce zpřísnit příslušnou legislativu

Citát radního Libora Hadravy o kontrolách taxikářů v Praze.Radní Hadrava připustil, že problém je v nedostatečné legislativě.

„Není patřičně účinná, aby se dařilo vymýtit všechny uváděné nešvary a delikty, neboť i když je například řidiči odebrán průkaz řidiče taxislužby, působí v mnoha případech dál jako černý taxikář, přičemž se dle státního zastupitelství nejedná o trestný čin. Nelze prý prokázat, že jde o činnost soustavnou. S ohledem na to se hlavní město dále snaží prosadit změny zákona tak, aby bylo možno v boji s nepoctivými taxikáři postupovat mnohem efektivněji," prozradil Hadrava.

Poznamenal ale zároveň, že kontroly taxikářů jsou přísné a časté. „Kontrolní orgány využívají veškerých zákonných možností v maximální míře, včetně navrhovaných pokut ve výši půl milionu korun. Systematicky jsou využíváni figuranti i možnost ukládání kaucí a rušení koncesí," reagoval radní.

Jenom v roce 2014 bylo podle něj provedeno celkem 1 346 kontrol, z toho 587 s využitím figurantů. „Bylo zahájeno 308 správních řízení a vydáno 303 rozhodnutí, v rámci kterých byly uloženy pokuty ve výši bezmála osm milionů korun. Do dnešního dne podalo celkem 78 návrhů na zrušení živnostenského oprávnění, na základě kterých bylo v 67 případech těmto návrhům vyhověno a živnostenské oprávnění taxikářům zrušeno," dodal Hadrava.

Majitel taxislužby předražování tvrdě trestáMajitel taxislužby AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička se také setkal s předražováním jízdného.S předražováním jízdného se setkal také majitel taxislužby AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Ke konci roku 2013 média zaznamenala, že jeden z „jeho" řidičů instaloval tak zvané „turbo". Tedy zařízení, zrychlující chod taxametru. Když se to dozvěděl, propustil ho. Už dlouho prý v jeho firmě fungují přísné kontroly. Přibližně třicet jízd za měsíc je kontrolních. Aktéry jsou figuranti. A ti mu pomohli odhalit už několik desítek podobně nepoctivých řidičů, kteří rovněž skončili.

Případným zákazníkům doporučuje, volat v ideálním případě taxi přes dispečink, ne lovit ho na ulici. „Právě na dispečinku se zákazník může předem dozvědět přibližnou cenu za trasu, kterou požaduje. Řidiči, přivolaní přes dispečink to vědí a tak si jen těžko dovolí cenu zvýšit. Navíc, taková forma objednání taxi zaručuje i možnost případné reklamace ceny jízdného, nebo jakéhokoliv jiného problému," zmínil Kvasnička.

Jeho firma zákazníkům nabízí také mobilní aplikaci pro chytré telefony, která jim ukáže nejkratší a tedy i nejlevnější možnou cestu. Pokud musí řidič, třeba z důvodu dopravních komplikací volit jinou, delší trasu, pak aplikace přepočítá cenu a zákazník je informován.

Kvasnička je přesvědčen, že především pražský magistrát by měl dělat mnohem více v potírání nepoctivých taxikářů. „Dispečinkům to vadit nebude. Naopak. Bude jen dobře, když se podaří co nejvíce eliminovat lumpárny taxikářů, kteří nejezdí pod žádným dispečinkem a kteří poškozují pověst taxislužby," dodal.