„Máte několik možností. Buď ulici objet, nebo zpomalit maximálně na dvacet kilometrů v hodině, kličkovat a riskovat poškození ložiska, čepů, nebo pneumatiky. Někdy i střet s protijedoucím autem. Pár karambolů se tu mým známým už stalo," hodnotí průjezd po pravděpodobně nejzničenější vozovce v Praze ve vršovické ulici U Seřadiště místní obyvatel Filip Onderka.

„Ty díry jsou hluboké i patnáct centimetrů. A jsou jich tu na několika stovkách metrů desítky. Dřív to byla nejlepší zkratka do Michle, teď je lepší ulici U Seřadiště zdaleka objet," dodává.

Zdejší děravá vozovka je sice extrémní případ, ale rozhodně není jediná, kde mají řidiči problémy. Webový portál Výmoly.cz už několik let průběžně sestavuje žebříček těch nejhorších silnic v republice. A v Praze jich je opravdu požehnaně.

Stačí fotografie

„Stačí vyfotit výmol a poslat fotku na server. Dá se říci, že to funguje i jako motivace. Správci silnic, ať už jde o městskou část, nebo hlavní město, respektive Technickou správu komunikací zpravidla reagují a díry opraví," řekl redakci profesionální řidič Alexandr Jarovský, který už několikrát prostřednictvím webu Výmoly.cz upozornil na neutěšený stav některých pražských silnic.

Právě webový portál Výmoly.cz je podle přispívajících řidičů nejen dobrým rádcem, ale i motivací pro správce silnic. Stačí stránky prolistovat a hned se dozvíte, kde raději zpomalit. Fotodokumentace, pořízená samotnými řidiči vám jasně dokreslí situaci. Pokud silnice spíš připomíná tankodrom, raději se jí vyhněte. Web dodává i konkrétní informace o počtu výtluků v jednotlivých ulicích a také o jejich hloubce.

Čtěte také: GLOSA: Řidič, ten tvrdej chleba má

Co se „vršovického minového pole“ týče, je spíše výjimkou mezi rozbitými pražskými vozovkami. Už delší dobu, tedy přibližně šest let, se jí nedaří opravit. Na místo „zalepení“ děr, nebo dokonce vyfrézování a položení nového povrchu se zde zatím jen snížila maximální povolená rychlost na 20 kilometrů v hodině.

Přestože Technická správa komunikací disponuje konkrétním projektem opravy vozovky, realizace se stále oddaluje kvůli složitým majetkoprávním vztahům. Pod hlavní město, respektive pod TSK totiž spadá pouze její část. Další je v majetku soukromého podnikatele. A to je podle TSK zásadní zádrhel.

Nelze prý celkově vozovku opravit, aniž by majitel souhlasil. Majitel ve věci uvedl, že se mu po několika letech podařilo s magistrátem dojednat směnu pozemku za jiný, nicméně údajně nesouhlasí městská část. Podle ní by směnou došlo k likvidaci izolační zeleně v těsné blízkosti rozbité vozovky.

VÝZVA: Máte ve vašem okolí také děravé silnice? Pošlete nám jejich fotografie do redakce Pražského deníku.

Nejnebezpečnější místa v republice

Zdá se, že ulice U Seřadiště se generální opravy jen tak nedočká. Většiny dalších děravých silnic, prezentovaných na serveru Výmoly.cz se to naštěstí netýká. Ovšem ne jen výmoly na silnicích ohrožují řidiče, pohybující se po Praze. Pozor by si měli dávat především na nejnebezpečnějších křižovatkách.

Právě na nich se pravidelně udává nejvíce dopravních nehod v hlavním městě. Jsou to místa, která dokonce patří k nejrizikovějším na českých silnicích. Na samé špici se už delší dobu drží křížení ulic Radlická a Kartouzská, respektive vjezd ke zdejšímu nákupnímu centru. Už tři roky po sobě zde počet dopravních karambolů neklesl pod tři desítky.

Toto místo je zdaleka nejhorší i z hlediska tak zvané relativní nehodovosti, tedy údaje, udávajícího počet nehod připadajících na milion vozidel, které tudy projedou. Na křížení Kartouzské a Radlické jsou to bezmála čtyři havarovaná vozidla na milion.

Řidiči by si ale měli dávat velký pozor také na Vítězném náměstí, na Klárově, u Národního divadla, či na křížení Zenklovy a Prosecké ulice. Také tato místa figurují na předních příčkách „černé“ statistiky TSK.

Nejnebezpečnější křižovatky v Praze1. Kartouzská x Radlická.

2. Plynární x Jankovcova.

3. Zenklova x Prosecká se z hlediska počtu dopravních nehod dělí o druhé a třetí místo s křižovatkou Plynární a Jankovcova. Pravidelně tu dochází zhruba k patnácti dopravním nehodám ročně, přičemž na milion aut, které místem ročně projedou (relativní nehodovost), připadají tři dopravní nehody.

4. Prosecká x Kbelská. Zde se vloni bouralo dvaadvacetkrát. Na milion aut, které tudy ročně projedou připadá více než dvě a půl nehody.

5. Litochlebské náměstí na Jižním Městě je sice z hlediska relativní nehodovosti v žebříčku deseti nejnebezpečnějších míst v Praze až na pátém místě, policisté tu ale vloni zaznamenali šestadvacet nehod.

6. Patnáct nehod se vloni událo na křížení ulic Vítězná x Janáčkovo nábřeží. Na milion aut, která tudy za rok projedou připadá 2,3 nehody.

7. Vítězné náměstí.

8. Křižovatka Klárov x Valdštějnská. Zde se bourá také velmi často. Průměrně dvacetkrát do roka. Před čtyřmi roky byla s osmadvaceti nehodami vyhlášena nejnebezpečnějším místem v Praze.

9. Křižovatka Prosecká x Lovosická se bohužel ve statistikách vyjímá jako velmi nebezpečná pro chodce. Jen v roce 2011 tu při osmnácti nehodách byli sraženi tři.

10. Vjezd na Most Legií u Národního divadla je pro chodce také poměrně nebezpečný. Předloni tu byl sražen jeden, vloni dva. Bouralo se tu osmnáctkrát.

Čtěte také: Žižkovská 'křižovatka smrti': jak dlouho bude děsit místní?