A když jsme na tom byli s manželem dobře, tak klidně tři týdny," popisuje osmapadesátiletá účetní. Ty doby dlouhého odpočinku jsou však pryč. Pět let zpátky si Miroslava s manželem koupili už jen desetidenní zájezd. „A letos? V rodinné firmě máme spoustu zakázek, které musíme mít hotové do konce léta, takže poprvé jedeme jen na týdenní last minute."

Trvalý zájem o čím dál kratší zájezdy pozorují i samy cestovní kanceláře. „Dlouhodobě sledujeme rostoucí zájem o týdenní pobyty. Delší pobyty pak kupují zejména rodiny s dětmi v předprodeji.

Také je to otázka peněz. Deseti až čtrnáctidenní pobyt vyjde rodinnou pokladu výrazně dráž a ekonomická situace ani nálada v ČR není nakloněna tomu, aby lidé ve velkém cestovali každé léto na dva týdny k moři," řekl Pražskému deníku Jan Osúch, mluvčí cestovní kanceláře Fischer.

Za dovolenou o dvacet procent víc peněz

Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří pak doplnil ještě jeden trend specifický pro Pražany. „Obyvatelé metropole se trochu liší od ostatních regionů. Raději létají na kratší dovolenou několikrát za rok," sdělil Pražskému deníku Jan Papež a dodal, že Pražané utrácejí za dovolenou zhruba o dvacet procent více než lidé ve zbytku republiky.

Petr Šatný z cestovní kanceláře Alexandria potvrzuje slova Jana Papeže. „Stále více Pražanů si dopřává hned několik kratších dovolených ročně. V zimě lyžařskou dovolenou, v létě moře a mezitím třeba lázně či eurovíkend v Paříži, Římě nebo Barceloně."

A o které destinace je mezi Pražany toto léto největší zájem? „Nejžádanějšími destinacemi jsou řecké ostrovy, Turecká riviéra a španělská pobřeží," prozradila Pavlína Pešová z Firo Tour. Řecko a Turecko jsou na špici zájmu mezi leteckými zájezdy dlouhodobě. Z těch méně tradičních jsou pak letošními hity například italská Sardinie, řecké Santorini nebo portugalské Algarve.

Kratší, ale luxusnější

O co kratší dovolená, o to ale chtějí Pražané větší komfort. „Nejlépe v hotelu přímo na pláži se službami all inclusive," popisuje Pavlína Pešová. S tím souhlasí i Ivana Masáková z CK Azur Reizen.

„Pobyty all inclusive včetně doplňkových služeb jako je plážový servis jednoznačně vedou. Naopak se trvale snižuje počet klientů, kteří chtějí polopenzi."

Týdenní pobyty si většina obyvatel metropole kupuje na poslední chvíli. To je příklad i Martiny Valentové.

„Jsem mladá, a tak neplánuji, co bude za čtvrt roku, co bude za měsíc. Když vím, že budu mít na brigádě týden volno, kouknu se na internet a z pohodlí domova si zaplatím zájezd. Už několikrát jsem si ho koupila například ve středu a v pátek už jsem seděla v letadle," vypráví třiadvacetiletá studentka ekonomie z Prahy 4.

I sedmiměsíční předstih

Cestovní kanceláře potvrzují, že last minute zájezdy jsou velmi oblíbené. Neholdují jim však všichni, kteří si objednávají týdenní zájezdy.

„Rodiny s dětmi a ti, kteří upřednostňují hotely vyšší kategorie, si kupují zájezd v předstihu čtyř až sedmi měsíců. Díky tomu využívají i nižší prvotní zálohy," vysvětlila Ivana Masáková.

Jan Osúch zase připomíná, že předprodeje jsou u rodin s dětmi také oblíbené kvůli speciálním akcím.

„Předprodeje se u nás těší stále větší oblibě. Je trendem, že lidé dávají přednost široké nabídce zájezdů, jistotě pobytu pro dítě zdarma a dalším benefitům spíše, než by spekulovali na slevu deset až dvacet procent z toho, co zbude z předprodejů."

Týden k regeneraci nestačí

A co na trend zkracování dovolených říká psycholog Zdeněk Pankrác? „Letošní rok je podle čínského kalendáře obdobím koně, který by měl pádit. A to si k srdci berou asi i Pražané. Mají pocit, že musí všechno stihnout. Nejlépe tady a teď. A mají mylnou představu, že jim týden k regeneraci stačí."

Opak je ale podle psychologa pravdou. „Čím intenzivněji se v průběhu roku věnujete práci, tím více pak musíte odpočívat. K psychickému vypětí mít zkrátka adekvátní regeneraci. Dva týdny jsou fajn, ale na úplný odpočinek a načerpání sil k dalším úkolům jsou ideální tři týdny," říká Zdeněk Pankrác.