Velmi pravděpodobně však sáhne také k opatřením, které se přímo dotknou samotných cestujících. Ďuriš totiž hodlá stůj co stůj sehnat peníze pro další fungování podniku.
Nejenom, že se nejpozději od nového roku zvýší maximální sazba pokuty za jízdu na černo z tisíce na patnáct set korun. Změn dozná také systém slev v MHD a výhledově se zvýší ceny předplatných kuponů.
„Je to legitimní věc a určitě na zdražení jízdného dojde. Není to ale aktuální priorita. Šetřit začneme ve vnitřních strukturách podniku. Systém slev pro děti, studenty a seniory musíme přehodnotit. Počet slev je v Praze neúměrný pro další hospodaření podniku," uvedl Ďuriš. Na redukci slevového systému by se podle něj daly ušetřit až stovky milionů korun ročně.
Už o víkendu Ďuriš avizoval zmrazení platů v rámci DPP, přičemž vyloučil plošné propouštění zaměstnanců, či dohady o možné privatizaci DPP. Zachování stávajícího počtu spojů MHD bude podle něj záviset na dohodě s organizátorem hromadné dopravy.
Na turnikety v metru nejsou peníze
Turnikety v metru nebudou. Dopravní podnik na ně teď nemá. To vzkázal nový šéf DPP Jaroslav Ďuriš. Zda-li zůstane zachován stávající počet spojů MHD, nebo nás čeká nějaká další „velká dopravní revoluce" zatím neví. Prý se co nejdříve sejde s organizátorem pražské MHD společností ROPID a o spojích bude jednat.
Peníze ale Ďuriš sehnat musí. A to se zřejmě dotkne všech cestujících. Ďuriš totiž připustil, že zdražení jízdného je legitimním krokem. Přesto ujistil, že v prvním sledu bude hledat úspory uvnitř samotného podniku, například ve zmrazení platů zaměstnanců či v urychleném zvýšení pokut za jízdu na černo.
Vedle černých pasažérů však nutnost nalít do DPP peníze navíc pocítí ti, kteří využívají systému slev na jízdném. Podle Ďuriše je tento systém pro další fungování DPP neúnosný. Zadarmo totiž po Praze jezdí děti až do 15 let a senioři již od 65 let. Například v Mnichově nebo v Budapešti jezdí zcela zdarma pouze děti do šesti let, v Paříži dokonce pouze do čtyř let, zaznělo například.
Ostrá přestřelka exředitele s politiky
Zatímco nový ředitel DPP Ďuriš nastínil další směřování podniku pod jeho vedením, jeho předchůdce Milan Křístek si v obsáhlém tiskovém prohlášení postěžoval na politické vedení hlavního města. To s ním údajně záměrně nekomunikovalo ve věci dodávek nových tramvají 15T For City a navíc „neřeší problémy s dostavbou trasy metra A do Motola."
Křístek uvedl, že předseda dozorčí rady DPP a radní Jiří Pařízek neinformoval vedení města o posudku smlouvy na nákup tramvají 15T ForCity s firmou Škoda Transportation. Z analýzy vyplývá, že by vypovězením smlouvy znamenalo několikamiliardovou sankci pro DPP. „Je evidentní, že o tomto posudku předseda dozorčí rady neinformoval vedení města ani své kolegy z TOP 09. Vedení města zároveň odmítlo připravit takzvanou ovládací smlouvu, tedy převést případnou pokutu z jednostranné výpovědi smlouvy se Škodou Transportation na město," napsal Křístek.
Dále upozornil, že se mu prý navíc nepodařilo přimět představitele města k jednání nad jeho strategií, zabývající se stabilizací podniku s ohledem na zachování komfortu cestujících.
„Mezi navrhovaná nezbytná opatření například patří nerepresivní zamezení zneužívání přepravy černými pasažéry (až 30 procent) a využívání elektronických služeb při placení jízdného s možností různých nových slev za častější jízdy," sdělil Křístek.
Domnívá se, že hlavním důvodem přijetí jeho rezignace je smlouva se společností Inženýring dopravních staveb (IDS) na obstarávání dostavby trasy metra A. Podle Křístka už při jeho nástupu bylo známo, že IDS nepracuje, jak by měl. „Představitelé metropole se nesnaží závažné problémy v možné trestně právní rovině řádně řešit, i když jsou na ně opakovaně a odborně upozorňováni," napsal s tím, že ho zaskočila nečinnost vrcholných představitelů TOP 09 v tomto problému. S IDS prý navíc někteří z nich udržují formální i neformální vztahy.
„Po přečtení prohlášení pana Křístka musím konstatovat, že jsme ho měli vyhodit mnohem dříve," reagoval rozhořčeně primátor Tomáš Hudeček. Rada hlavního města prý Křístkovi dne 24. května 2013 dala jasný úkol: upravit smlouvu mezi dopravním podnikem a dodavatelem tramvají Škodou Transportation tak, aby její plnění nevedlo k platební neschopnosti dopravního podniku. „Zavedení klimatizace a odložení splátek rozhodně není cesta, jak Dopravní podnik zachránit. Jen se mu podařilo problém v čase odsunout," vzkázal Křístkovi přes média Hudeček.