„Metrostav má pravdu. Oficiální jednání dosud nezačala," uvedl v textové zprávě primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). „Od minulého týdne však běží intenzivní pracovní konzultace," doplnil.

Situace eskalovala ve středu, kdy Metrostav oznámil termín zastavení prací. Praha mu totiž dluží 2,1 miliardy korun. Vedení města na to reagovalo oznámením, že smlouvy s Metrostavem jsou s největší pravděpodobností neplatné. Politici přitom avizovali urychlená jednání.

Obě strany se ale podle Poláka ani po pěti dnech nesešly. „Oficiální jednání čelních představitelů Metrostavu a hlavního města Prahy dosud neproběhlo a ani na dnešní den naplánováno není," řekl Polák. Situaci označil za „značně nepřehlednou".

Primátor přitom už ve čtvrtek v tiskovém prohlášení uvedl, že Praha oslovila Metrostav, neboť „Pražané nesmí být rukojmími". V dalším prohlášení po údajné schůzce s Metrostavem pak deklaroval „společnou vůli" obou stran Blanku co nejdříve a v souladu se zákony dokončit. V pátek, kdy Praha dostala další právní posudky potvrzující možnou neplatnost smluv, pak uvedl: „O této skutečnosti budeme neprodleně jednat s naším partnerem, společností Metrostav."

Metrostav považuje smlouvu za platnou

„Je podepsána smlouva a my se podle ní chováme sedm let. Považujeme ji za platnou," uvedl Polák. Praha podle něj firmu zatím s oficiálním stanoviskem neoslovila. „Očekáváme jednání, kde budeme řešit problém přerušení výstavby a způsob, jak v ní pokračovat," řekl. Metrostav ale prý má pouze informace, které zprostředkova­la média.

Smlouvy ke stavbě tunelu Blanka, který je součástí městského okruhu, vznikly v éře primátora Pavla Béma (ODS). Stavební a technologická část měly dohromady vyjít na zhruba 25 miliard korun. Postupně se ale ukázalo, že se dílo kvůli vícepracem prodraží o deset miliard. Současné vedení Prahy navíc nyní přišlo s překvapivou informací, že smlouvy patrně neplatí. Nebyly totiž součástí usnesení rady a neprojednalo je ani zastupitelstvo. Problematická je i stavba Trojského mostu, která je součástí komplexu staveb. Na most údajně není řádná smlouva. Původní cena půl miliardy se navíc navýšila až na stávající zhruba 1,2 miliardy korun.

Stavba by se podle prohlášení Metrostavu měla přerušit 7. prosince. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.