A „chytře": záchranáři budou navíc vědět, kam přesně jet a kde najdou člověka potřebujícího pomoc. To je důležité nejen ve chvíli, kde se volající nachází v jemu neznámém prostředí, ale třeba i v případě, že místo zná, ovšem kvůli vypjaté situaci nedokáže přesně vysvětlit, kde je pomoc zdravotníků potřebná.

Případně mohou zdravotníci už cestou místo zásahu znát informace, které se jim pacient předem rozhodl o sobě prozradit: například o svých chronických obtížích nebo alergiích. 

Záchranáři nově nabízejí stažení mobilní aplikace Záchranka, která komunikaci s dispečinkem linky 155 usnadní. V život ohrožující situaci stačí přidržet nouzové tlačítko na displeji, připomíná Jiřina Ernestová z centrály pražských záchranářů.

„Tímto jednoduchým pohybem se spustí vytáčení linky 155 a současně se z mobilního telefonu odešle zpráva, která obsahuje informace o aktuální poloze či doplňující informace týkající se zdravotního stavu postiženého," konstatovala.

Nejjednodušší krok

Připomněla i slova náměstkyně ředitele jihomoravské záchranné služby Jany Kubalové, která potvrzuje, že stisknutí tlačítka na displeji může být v řadě případů tím nejjednodušším krokem. „V krizové situaci, například při dopravní nehodě či úrazu v terénu, si řada volajících nedokáže vybavit svou přesnou polohu," vysvětlila zkušená lékařka z Brna, proč je výhodné využít pro přesné určení místa události schopnosti telefonu.

Ano, hovoří odbornice z téměř protilehlého koutu republiky. Aplikace má totiž fungovat v celé republice. Zatím to neplatí pro dva kraje – střední a jižní Čechy – kde by propojení s dispečinkem záchranářů mělo být hotovo do léta.

Aplikace nabízí i další funkce, které uživatelům mohou posloužit ve chvílích, kdy zrovna nejde o život. Její součástí jsou rychlokurs základů první pomoci či informace o nejbližších pohotovostních službách i o lékárnách.

Testovací režim

Nabízí i testovací režim s možností vyzkoušet si přivolání pomoci „nanečisto" (kvůli tomu, aby se předešlo nechtěné aktivaci tísňového volání, je třeba podržet tlačítko na displeji po dobu tří vteřin – a i pak ještě lze nechtěný hovor zrušit během dalších pěti sekund).

Hlavním cílem bezplatné aplikace, již vývojáři od počátku připravovali v součinnosti se záchranáři, je ovšem usnadnit přivolání pomoci. Spuštění aplikace Záchranka přitom neznamená žádnou změnu v dostupnosti tísňové linky 155, kterou je možné volat z jakéhokoliv telefonu.

Třeba při volání z bytu není podle Jiřiny Ernestové důvod postupovat jinak než dosud, tedy standardně zavolat na tísňovou linku. Naopak neocenitelné služby může aplikace poskytnout při volání o pomoc z terénu – třeba v případě dopravní nehody kdesi v polích nebo zranění cyklisty při pádu v lese.

Na registraci bylo třeba čekatNadšené ohlasy i rozčarování. Obojí se lze dočíst v komentářích na Google Play, odkud si lze aplikaci stáhnout. A kritiky je momentálně vidět víc. Pro plnohodnotné využití totiž tvůrci doporučují provést registraci svého telefonního čísla – a rozčarování vesměs souvisí s tím, že nedorazila ověřovací SMS zpráva s kódem. Nebo kód nefungoval.

Při čtvrtečním testu Deníku bylo vše v pořádku – byť čekání na SMS se protáhlo. Nakonec kód došel a byl funkční – v případě netrpělivých pokusů o opakování registrace by však zřejmě dorazil již zneplatněný vysláním nového požadavku. Přesně tohle Deníku potvrdil Jan Blahuta, který pro Deník funkčnost aplikace otestoval.

Její výhody i propracování ocenil; kladně hodnotil nejenom řešení tísňového volání, ale například vyhledávání pohotovostních služeb v okolí včetně provozních dob, fotografie místa i možnosti přepnutí do navigační aplikace.

„Jen jsem v nastavení marně hledal volbu zapnutí hands-free režimu, aby telefon v případě tísňového hovoru rovnou mluvil nahlas – což by, myslím, v případě skutečného volání pomoci bylo výhodné," poznamenal. I tak si ikonu aplikace umístit hned na úvodní obrazovku svého mobilu – byť doufá, že využít ji nikdy nebude potřebovat.

Záchranáři také upozorňují, že u mobilních telefonů se dvěma SIM kartami je nutné mít pro toto volání aktivní SIM kartu číslo 1.

Čtěte také: Pomoc lékaře potřebuje necelá pětina pacientů pražských záchranářů