Poté, co opustila jednací místnost, sotva popadala dech. S firmou ČKD Praha DIZ odpovědnou za technologickou část tunelu se nedohodla na dalším postupu dokončení stavby. Termín otevření Blanky je tak v nedohlednu.

„Chci se omluvit za mé minulé vyjádření, totiž že za aktuální stav tunelu Blanka může debil. Právě jsem zjistila, že je tam podstatně více debilů, kteří za to mohou," vpravila ze sebe rozčilená Krnáčová. Jednotlivé firmy podle jejích slov jedna na druhou přehazují vinu za to, že velká voda v roce 2013 poničila naprostou většinu kabelové instalace tunelu.

„To je naprosto neakceptovatelné a vůbec nás to nezajímá. Toto jednání překročilo všechny meze. Konstatuji, že se možná jedná o zločinné spolčení, které má za cíl vytáhnout z Prahy co nejvíc peněz. S tím jsme ale skončili," hřímala Krnáčová. Poté oznámila, že požádala o ustavení parlamentní vyšetřovací komise, která by se měla zabývat kauzou tunel Blanka.

V rámci stavby tunelu Blanka působí organizovaná zločinná struktura, která má za cíl vytáhnout z Prahy co nejvíc peněz. Myslí si primátorka Adriana Krnáčová (ANO), která v této souvislosti požádala poslance Bronislava Schwarze (ANO) o ustavení parlamentní vyšetřovací komise.

Kdo za co může

„Musí se to vyšetřit tak, jako v případě Opencard. Budu trvat na tom, aby bylo jasně řečeno, kdo za co může. Zda to byla nekompetentní politická reprezentace města, úředníci nebo dodavatelské firmy, které nejsou jakýmsi záhadným způsobem schopny dostát svým závazkům," prohlásila rezolutně Krnáčová. Do té doby neodejdu z této radnice," zakončila emotivní sdělení primátorka.

Ostrá slova padla poté, co se neshodla s dodavatelskými firmami na dalším postupu dokončení Blanky a jejím otevření. Jinými slovy - otevření Blanky se odsouvá na neurčito. Jisté je, že bude nutné vyměnit stovky kilometrů kabelové instalace, kterou v roce 2013 poničily přívalové deště a také spodní voda permanentně prosakující do tunelu. Problém je v tom, že Blanka byla projektována jako „suchý tunel" a podle toho byly dodány kabely.

Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) se může jednat až o pětadevadesát procent kabelů, jejichž výměna může trvat několik měsíců a vyjít na stovky milionů korun. „Praha to ale platit nebude. Je to buď na viníkovi, nebo na pojišťovně," slíbil Dolínek.

„Nemůžeme sdělit, kdy se tunel otevře kvůli nespolehlivosti našich partnerů. Na konci roku mě ujistili, že termín na přelomu března a dubna není ohrožen, a vidíte, jak vše dopadlo," dodala Krnáčová.

Odpovědnost za fatální fiasko

Jednání mezi zástupci města a dodavateli stavby se zřejmě neslo ve vyhrocené atmosféře, protože nikdo nechce převzít odpovědnost za fatální fiasko. Připomeňme, že Blanka se dle původních plánů měla řidičům otevřít už v roce 2011. Teď se zdá, že se otevření nestihne ani letos.

Mluvčí ČKD DIZ Karel Samec ve čtvrtek poznamenal, že jednání bylo ze strany firem věcné. Trvá ale na tom, že jím reprezentovaná firma nepochybila. „Tunel Blanka byl projektován jako převážně suchý. Projekt tak počítal s instalací kabelů v suchém prostředí," zopakoval Samec.

„Prostředí stavby bylo před zahájením montáže kabelů suché. Zatopení způsobily přívalové deště, tedy nenadálá událost," sdělil už dříve mluvčí dohlížitele stavby, společnosti IDS Pavel Kočiš.

Oba jmenovaní rovněž připustili, že za poškození kabelů mohou zčásti zmíněné průsaky vody do tunelu, o nichž se hovoří už minimálně rok a půl nejen v médiích. „Na tento problém jsme poukazovali v rámci našich kontrolních dnů před více než rokem," dodal Samec.

Vodotěsná konstrukce tunelu

Podle Alexandra Butoviče, zástupce firmy Satra, která tunel projektovala, není fatální závada způsobena nekvalitním projektem. „Konstrukce tunelu byla navržena jako vodotěsná. Kabeláž odpovídala všem předpisům," ujistil Butovič.

V reakci na opětovné odložení otevření tunelového komplexu Blanka na neurčito se strhla lavina reakcí na sociálních sítích. Většina je negativních. Podrážděně reagovala také radnice Prahy 6. Ta prý aktuálně čelí záplavě dotazů od rozčílených lidí.

„Pokud stále není jasný termín, kdy se má tunel otevřít, považujeme to za neuvěřitelné selhání a žádáme, aby byl jasně určen a pojmenován ten, kdo je za situaci odpovědný," shrnul mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši. Městská část prý chce znát definitivní termín otevření tunelu a také související dopady na obyvatele Prahy 6.

Zmírnění dopadů na dopravu

Naproti tomu jistou příležitost v opětovném odložení otevření tunelu spatřují dopravní experti z iniciativy Auto*Mat. Ti apelovali na město, aby se konečně pustilo do doprovodných opatření, která mají dle Auto*Matu zmírnit dopady Blanky na povrchovou dopravu po celém městě.

Termín otevření Blanky by mohlo urychlit jednání, které podle některých médií vede Praha s firmou Kabex, která údajně slibuje dodat vodě odolné kabely.

Znalecký posudek, který by měl mimo jiné ukázat na viníka či viníky vzniklé situace, má být hotov do konce března. Do té doby se má vyjádřit také pojišťovna.

Tunel vyjde minimálně na 43 miliard korunTunel Blanka dosud daňové poplatníky vyšel na 37 miliard korun. Konečný účet se ale zřejmě vyšplhá zhruba na 43 miliard. Cenu zvýší náklady za část Blanky mezi Myslbekovou ulicí a Strahovským tunelem, což nedávno potvrdil i radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Stavbu tunelu zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS) v roce 2006.

Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře s firmou IDS.

Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl.

Čtěte také: Praha chce sestavení parlamentní vyšetřovací komise k Blance