Autoři ho nazvali „Plantee“ a na první pohled vypadá trochu jako „akvárko“ pro rostliny. Ve skutečnosti je ale interiérový skleník prošpikovaný moderní technikou. Lze v něm tak vypěstovat cokoliv bez ohledu na roční období, tedy i náročné rostliny jako rajčata, jahody, chilli papričky, aloe vera, houby, růže či bonsaje.

Za projektem chytrého skleníku stojí dva mladí Češi Valery Mezencev a Ondřej Zbytek. Rádi by se svým vynálezem uspěli i v cizině (především v USA a v západní Evropě) a pro oslovení zahraničních zákazníků chtějí využít projekt Kickstarter určený pro začínající firmy, takzvané startupy. Jejich kampaň na Kickstarteru potrvá měsíc.

„Plantee si zde bude moci koupit online kdokoliv z celého světa, podobně jako na e-shopu,“ popisuje Ondřej Zbytek. Kdo bude nejrychlejší, ten na svém rozhodnutí může vydělat. Pro podobné kampaně jsou totiž nejdůležitější první podporovatelé, kteří dostávají od autorů nápadu různé bonusy.

Mladá dvojice si věří, protože už dříve na mezinárodní scéně zaznamenala úspěch. Před pěti lety Mezencev se Zbytkem ještě jako studenti sestavili speciální mlžnou komoru – zařízení na sledování radioaktivity. Nejprve ji využila Evropská organizace pro jaderný výzkum – CERN a zájem o ni měly také další zahraniční i české instituce.

Nástup mladé generace 

 V mezinárodní konkurenci se ale neztrácejí ani jiné české začínající firmy. Jde přitom o rozličné nápady mladých podnikatelů. Specializovaný webový portál EU-Startups v poslední době například vyzdvihl startupy „Manifesto Market“ s nabídkou pohostinských a kulturních služeb či či pojišťovací on-line projekt „Mutumutu“ obsahující jako bonus odměnu za zdravý životní styl. Kdo jím žije, může ušetřit až třetinu nákladů na pojištění.

Startupů založených na originálním nápadu v Česku ročně vzniká řada. „Obecně ale 95 procent z nich nepřežije svůj první rok,“ připomíná Michaela Průchová z ČSOB. Do programu této banky na podporu startupů se jich ročně hlásí desítky, za tři uplynulé roky z nich vybrali 40 nejlepších.

Za úspěšnou Průchová označuje například spolupráci se systémem Blocks nabízejícím bezkontaktní převzetí zásilek prostřednictvím „chytrých“ boxů. Balíčky si díky aplikaci lze vyzvednout v chytrých schránkách s moderním designem umístěných v bytových domech či kancelářských budovách.

„Vzniklo to jako řešení problému, který dobře známe z nakupování online. Očekáváme balíček, ale nakonec najdeme jen zmeškaný hovor od kurýra,“ uvedl spoluzakladatel startupu Bartoloměj Holubář. Úspěšná je podle Průchové i platforma Twigsee, jež pomáhá rodičům školáků. Zajišťuje lepší komunikaci se školou.