Místo cest po republice tak žlutý autobus bistra Na chuť stojí v Litomyšli. Čeká nejen na kompenzace.

Covidová pandemie se hospůdky v autobusu dotkla hned vloni na jaře. „Bylo před sezonou a měli jsme domluvených okolo pětadvaceti akcí. Během pár dní bylo vše zrušené. Dva týdny jsme seděli doma a přemýšleli, co budeme dělat,“ popisuje Dvořák.

Žlutý autobus tehdy zaparkoval u své kamenné hospody v Osíku a připravoval alespoň jídla s sebou z okénka. A v tom pokračuje až doteď. Akorát nyní stojí v Litomyšli u světelné křižovatky za Dindi barem. A zůstane tady zřejmě celou letošní sezonu, i když v současné době se omezení pohybu mezi okresy značně podepisuje na objednávkách. Zájem o jídlo s sebou se totiž odvíjí od aktuálních opatření vlády.

„Teď je třeba zakázané cestovat mezi okresy. Ukázalo se, že naši zákazníci tvoří velkou část těch, kteří rádi cestují za jídlem z jiných měst republiky,“ poznamenává Dvořák.

Festivaly na letošní rok zatím neplánuje. „Pokud to situace dovolí, chceme na léto udělat posezení a k tomu nebude chybět pivečko. Sny přece jsou od toho, aby se plnily, a ne aby je zničil nějaký virus,“ dodává Dvořák.

Klacky pod nohy

Stále věří, že bude moci cestovat po republice. Proto taky v roce 2019 americký školní autobus kupoval. Start amerického snu byl velký, se žlutým autobusem objeli velký kus republiky. „Několikrát jsme byli v Hradci Králové a Pardubicích, taky v Praze, Plzni, Karlových Varech a Brně. A samozřejmě v Litomyšli. Všechno byly převážně festivaly jídla. Všude na nás zírali, byli jsme často hlavním centrem pozornosti,“ vzpomíná majitel hospůdky.

Teď jen doufá, že dostane kompenzace od státu a jeho podnikání přežije těžké období. „Kompenzace od státu silně váznou, je obrovská administrativní náročnost na podání, úřady vrací žádosti kvůli prkotinám, vše strašně dlouho trvá. Mám rodinu, závazky, splátky, vláda mi totálně omezila moji možnost obživy a ještě neustále hází klacky pod nohy,“ rozčiluje se Dvořák.

Žlutý školní autobus proměněný na bistro Na chuť je dlouhý dvanáct metrů a na výšku má tři metry. Jedná se téměř o veterána, protože byl vyroben v roce 1994. Jezdil v USA ve státě Illinois a jdeo první americký školní autobus přihlášený v České republice.