Narodil se v Praze, ale značnou část života prožil během školních let v USA. Střední školu absolvoval na Floridě, vysokou – v Kalifornii. Na věhlasné katolické univerzitě Loyola Marymount v Los Angeles se věnoval studiu financí. A tak bylo jen přirozené, že pracovní kariéru začal ve finančnictví. Při něm však nezůstal – v roce 2018 založil v ČR společnost s ručením omezeným Magu. Zaměření? Využití kombuchy při výrobě nealkoholického fermentovaného nápoje.

Role babičky

Jak jsme již uvedli, Marek Siwy se s touto houbou poprvé setkal jako dítě, kdy mu nápoj nabízela pravidelně babička. Prý na dobré zdraví. Tehdy mu nijak zvláště nechutnal, ale během studia v Los Angeles se s kombuchou setkal znovu – a objevil v ní ekonomický potenciál. Nápad na výrobu fermentovaného nápoje postupně uzrával, až jednoho dne přišel čas na realizaci. První pokusy s fermentací houby mladého muže vrátily symbolicky do babiččiny kuchyně. Vývojářská cesta nebyla snadná, vyžádala si hodně probděných nocí a asi pět set neúspěšných pokusů. Houbu si dnes firma pěstuje sama cestou mikrobiologické kultivace bakterií.

Truhlíky na pěstování květin, zeleniny a ovoce z produkce firmy Plastia.
Vsadili na atraktivní design. Firma z Vysočiny učí lidi pěstovat jídlo

Většina lidí zná tento nápoj jako podomácku uvařený výluh ze zmíněné houby, jenže výroba ve velkém je něčím úplně jiným. Pokusy však podnikatele nakonec dovedly do cíle, přesněji k vytvoření produktu správného složení i chutě. Poté si nechal nápoj otestovat Vysokou školou chemicko-technologickou, a když bylo vše v pořádku, přemýšlel o marketingu. Rozhodl se nápoj prodávat výhradně na internetu, nejdříve přes vlastní stránky, pak i přes další. Zkušební prodej spustil před rokem a půl. Zájem byl ihned mimořádný, zákazníci se zapisovali dokonce i na čekací listiny.

Rychlý růst obliby

„Naše kombucha chuťově připomíná kombinaci sektu a burčáku. A protože vzniká přírodním způsobem v malých várkách, může se stát, že každá lahev chutí trochu jinak. Nápoj přitom nabízíme s příchutěmi ovocnými, zeleninovými i bylinnými,“ říká podnikatel.

A Markovi Siwému se daří. Za první půlrok existence se společnost Magu dostala na hranici kolem 40 tisíc lahví prodaných měsíčně. Ovšem v dubnu 2022 jich už bylo dvakrát tolik a letošním cílem je rovný milion lahví. Společnost vykázala v roce 2021 tržby ve výši 35 milionů korun – v tomto roce by to prý mohlo být i čtyřikrát více.

Yousri Abderrahim Bousbih z kavárny Dorty Marina a jeho dorty
Auta či věž s drakem. Tuniský kavárník vyrábí v Mostě dorty na přání

„Magu je v současnosti nejrychleji rostoucí značkou v oblasti potravin a technologií. Toho by nebylo možné dosáhnout, aniž by spotřebitelé neměli naše produkty rádi. Ostatně, léčivé účinky kombuchy lidstvo zná už dva tisíce let,“ uvádí Marek Siwy.

A co by doporučil těm, kteří nyní rovněž sní o vlastní dráze? Říká: „Ano, každé podnikání je jiné, ale obecně platí, že je zapotřebí být vytrvalý a nevzdávat se při prvním problému. Věnuje velkou pozornost výběru oboru, protože tohle rozhodnutí ovlivní váš život na celá léta.“