Třiatřicáté finále soutěže Gen-E proběhlo 12. - 14. července v estonském Tallinnu. „České studentské firmy se evropského finále účastní pravidelně od roku 1992, vítěze ale máme poprvé. Pětice studentů z Booder company opanovala kategorii Citi Client Focus Award zaměřenou na pochopení potřeb a pomoc klientům. Podařilo se jim porazit 40 nejlepších studentských firem, národních vítězů, z celé Evropy,“ uvedl ředitel české kanceláře Junior Achievement (JA Czech) Martin Smrž.

V uplynulém školním roce se do soutěžních programů JA Europe přihlásilo přes 370 tisíc středoškoláků z 41 evropských zemí. V rámci výuky podnikavosti zakládali a vedli v programu Studentská firma reálné společnosti a soutěžili o nejlepší podnikatelský počin na národních úrovních. Jen na českých středních školách v uplynulých měsících vzniklo 256 nových studentských firem.

Zaujali produktem pro trans komunitu

Obvykle studenti podnikají v gastronomii, vyrábí kosmetiku, bytové doplňky, zkrátka věci, které se dobře prodávají blízkému okolí a na školních akcích. Tým z Prahy ale v září přišel s produktem, který se všem ostatním dosud vymykal. Rozhodli se pro výrobu tzv. binderů – prádla, které umožňuje trans chlapcům skrýt ženské rysy.

„Snažíme se pomoct klukům, kteří se narodili v dívčím těle. V České republice se nedostanete k chirurgickému odstranění prsou dříve než v 18 letech, ačkoli transsexualita se prokazuje už ve věku 10 až 12 let. V průměru tedy šest let musíte žít ve špatném těle a vaše tělesné znaky jsou kvůli pubertě stále výraznější,“ vysvětlil Christian Kozel z Booder company, který na základě vlastních zkušeností s podnikatelským nápadem přišel a strhl pro něj i své spolužáky.

„Nemalá část těchto mladíků trpí depresí a desítky ročně jich v celé Evropě přijdou o život kvůli netoleranci, transfobii nebo právě disforii, tedy odporu ke svému tělu a k sobě samotnému. Naším binderem chceme pomoci trans klukům lépe zamaskovat hrudník a přispět tak k vyšší kvalitě jejich dosavadního života,“ dodal Kozel.

Na podzim studenti netušili, jak daleko se ve svém podnikání dostanou a zda budou úspěšní. Produktem se ale přesně trefili do potřeb cílové skupiny, nyní už mají vybudovanou zákaznickou základnu a pomýšlejí na expanzi do zahraničí.

„Díky všem zážitkům z programu Studentská firma jsme se naučili pracovat s nervozitou. Víme, jak mluvit se zákazníkem, jak vytvořit působivé logo nebo jak důležitý může být zdánlivě nudný slogan. Každý den pro nás znamenal novou výzvu: překonat strach z davu, z mluvení před lidmi nebo třeba přednášet porotě v angličtině,“ prohlásil Daniel Dočkal, ředitel studentské firmy Booder company, která bude v byznysu pokračovat i po skončení soutěže.