Veronika zvolila jednu ze životních změn před více než rokem. „Bylo to hlavně kvůli možnosti plánování směn, a tím i svého volného času s rodinou,“ vysvětluje odchod z předchozího zaměstnání v jednom z velkých tuzemských řetězců. Nelituje.

Teď v červené mikině s bílým nápisem svého zaměstnavatele vyzvedává a rozváží termoboxy s jídlem po Liberci. Objednávky doručuje vlastním autem. „Denně obsloužím desítky zákazníků a najezdím přes 100 kilometrů,“ vypočítává mladá kurýrka.

Kostelník Antonín Štěpanovský na archivním snímku při velikonoční mši
Kvůli epidemii církev chudne, ale získává i nové příznivce

Největší zájem o její služby je tradičně mezi 11. a 14. hodinou, další nápor přichází v době večeře. „Čím dál více mají zákazníci zájem o závoz snídaní,“ popisuje Veronika. Výjimkou už není ani doručování potravin a jiného zboží. Nemocní nebo osoby v karanténě mohou při objednávce volit i možnost bezkontaktního doručení.

V takovém případě Veronika zavolá zákazníkovi, že dorazila na místo, poodstoupí a převzetí zásilky sleduje zpovzdálí. K tomu ale prý dochází jen vzácně, kurýrka proto musí být v práci maximálně obezřetná vůči sobě i ostatním a dodržovat veškerá opatření. „Začátkem bylo těžší zvyknout si na roušku a respirátor a plánovat čas na dezinfekci auta i termoboxů,“ vzpomíná. Proces nutný po každé směně zabere zhruba hodinu.

Úspěšný byznys

Příběh Veroniky není ojedinělý. Celý segment různých donáškových služeb zažil za uplynulý rok nevídaný rozmach a patří mezi hlavní „vítěze“  pandemické krize. Třeba zmiňované DámeJídlo má dnes po celé ČR přes 3,5 tisíc kurýrů a roste i v tržbách. Zatímco v roce 2017 utržili kurýři 209 milionů, loni to bylo cca 750 milionů korun.  

Kuchař domova Clementas v Mlékovicích na Kolínsku Pavel Štěpánek
V luxusním hotelu skončil kvůli covidu. Teď šéfkuchař vaří v domově důchodců

Obdobně rostou třeba služby Rohlík (skupina Rohlik Group meziročně růst obratu o 100 procent na tržby skoro osm miliard korun) či Košík.cz (rovněž růst o 80 procent meziročně). Velkou expanzi v Česku oznámila i aplikace Wolt, která kromě jídla hodlá rozvážet i potraviny a maloobchodní zboží. Investoři loni do rozvoje Woltu přinesli rekordní investici v přepočtu skoro jedenáct miliard korun.

Jistou protiváhou známých rozvážkových služeb je pak nový projekt OneMenu, za nímž stojí kuchař Zdeněk Pohlreich a společnost Storyous. OneMenu se snaží o oslovit především restaurace – hodlá garantovat nižší provize za rozvoz jídla, než musejí majitelé hospod obvykle platit. U některých služeb totiž dnes restauratéři  zaplatí až třicet procent z ceny jídla jako provizi za dovoz k zákazníkům.

Vítězové, poražení a přeživší covidové krize

Nový seriál o tom, jak se Česko bude dostávat zpět do normálních časů. Celý duben a květen v Deníku. V nejbližších dnech vás čeká:  

Úterý 20.4. – Prostituce za dob covidu. Organizace pracující s ženami na ulici popisují jejich trable

Čtvrtek 22.4. – Donáškové služby. Příběh poslíčka a dalších lidí, kteří v době pandemie začali rozvážet vše potřebné domů