Jeho hrdiny jsou dva Přerované, čtyřiačtyřicetiletý Jan Tobolík, absolvent Vysokého učení technického v Brně, a jeho parťák, osmatřicetiletý Ondřej Kratochvíl. I on je absolventem brněnské vysoké školy, ovšem v tomto případě Janáčkovy akademie múzických umění. Spojuje je informatika a vztah k hudbě.

První milion v kapse

„Když spojujeme moderní technologie se světem hudby, boříme tabu. Díváme se na věci okolo jinými pohledy, což nám poskytuje mnoho příležitostí – třeba i tu konkrétní, vyrábět violoncella metodou 3D tisku, což je světový unikát. Na trh jdeme pod značkou MyCello,“ uvádí Jan Tobolík.

I když jako malý zpíval ve školním sboru a chvíli hrál i na kytaru, nyní o sobě říká, že zpívá jen v sebeobraně. Navzdory tomu hudbu miluje, zejména klavír, bubny – a Mozarta.

Při práci
V deseti letech sáhl na tátovu kytaru. Dnes má Šandor studio, kde točil i Gott

Ondřej Kratochvíl je na rozdíl od něho hudební profesionál: „Rád mám Dvořáka, Metallicu i Hanse Zimmera. A jako hudební nástroj violoncello, což je moje životní láska, tedy – hned po manželce a synovi.“

Podnikají v rámci společnosti s ručením omezeným Sensio.cz s dvanácti zaměstnanci. Ta se již jedenáct let věnuje vývoji informačních systémů pro základní umělecké školy. A teď třetím rokem rozvíjí ještě další projekt, kterým je trojrozměrný tisk hudebních nástrojů.

A slaví s ním úspěchy. Naposledy se v dánské Královské akademii stali třetím nejtvořivějším startupem světa z více než šesti tisíc projektů.

Firma Steinbauer Lechner vyrábí speciální obaly pro přepravu zboží
Bezpečně až do cíle. Obaly od jihočeské firmy chrání hudební nástroje i umění

Oficiální start ohlásili loni v únoru na specializovaném portálu Hithit.com, který drobným investorům umožňuje, aby menšími částkami přispěli na zajímavé projekty. A zde během 45 dnů vybrali milion korun, což jim dovolilo nejen rozjet výrobu, ale také vývoj prémiové modelové řady. Všechny projekty (ať už softwarové nebo hardwarové v oblasti 3D tisku) si financují sami, úvěr zatím nepotřebovali.

„Nicméně chceme do toho šlápnout, proto se ohlížíme i po případných investorech. Za rok 2021 vykázala naše společnost tržby osm milionů korun,“ uvádějí.

Na řadě jsou housle

Na výrobu používají díly, které se v maximální možné míře vyrábějí v ČR či v EU. Spolupracují s velkými prodejci hudebních nástrojů, ale vedou také vlastní internetový obchod. Jejich nástroj má řadu výhod, od moderního vzhledu přes možnost hrát potichu a zároveň také nahlas díky elektronice, přes skladnost a nižší váhu až po všelijaká drobná zlepšení, jako je např. uchycení smyčce nebo držák mobilního telefonu. Napočítali na 35 výhod oproti „klasice“. Avšak – na odlehčení – jednu nevýhodu prý tištěný nástroj přece jen má, hráč se za něj díky modernímu tvaru neschová.

Klasická dřevěná, ručně vyráběná violoncella stojí sta tisíce korun, zatímco ta přerovská se pohybují v rozpětí 20 000 až 50 000 korun podle stupně výbavy.

„Naší výhodou je, že jsme jediní na světě, kteří vyrábějí violoncella technologií 3D tisku. Největší přednost spočívá v možnosti mít nástroj na míru.“

Konkurencí jsou jak dřevěná, tak i elektrická violoncella velkých výrobců. „Naší výhodou je, že jako jediní na světě používáme trojrozměrný tisk. Velkou předností je možnost vlastnit nástroj na míru (proto se také jmenuje MyCello, tedy „mé cello“). Pokud má cellista nástroj za sta tisíce, jsme schopni vyrobit mu přesnou kopii, se kterou se mu bude mnohem lépe cestovat. Díky rozložitelnosti ji lze poskládat do obalu jen o málo většího než pouzdro na housle,“ říká Ondřej Kratochvíl. A už teď dvojice uvažuje o tom, že bude vyrábět i housle a kontrabasy.

Z Moravy do světa

Pro specifický trh hudebních nástrojů je Česko pochopitelně malé, cesta do zahraničí je nevyhnutelná. A první úspěchy jsou již tady – asi nejdále od Přerova hraje jejich cello ve Francouzské Polynésii. Účastní se rovněž veletrhů hudebních nástrojů po celé Evropě, ještě teď v září pojedou do italské Cremony.

Tři bratři Herkovi položili základy firmy Wuders. Na snímku spolu se svými rodiči, od nichž převzali mnohé zkušenosti.
Tři bratři rozjeli úspěšné podnikání. Vyrábějí designové kousky ze dřeva

Díky úspěchům v různých soutěžích získali celou řadu užitečných kontaktů, které jim pomáhají s expanzí. Blízkým cílem je teď prodej v Japonsku a USA. Motto: „Jsme malá moravská firma, která chce dobýt svět.“

A co vzkazují jiným zájemcům o vlastní podnikání? Tohle: „Parafrázoval bych velkého amerického chemika Linuse Paulinga: nejlepší cestou k dobrému nápadu je mít hodně nápadů. Ale nejde jen o ně, nýbrž také o dotažení. Přitom se udělají i chyby, ovšem teprve ony posouvají záměr dál,“ říká Jan Tobolík.