Vše začalo počátkem roku 1940, kdy se dva dačičtí podnikatelé dohodli na společné výrobě plnicích per. „První výrobky vznikaly za vysokého podílu ruční práce. Na výrobě se v té době podílelo dvacet zaměstnanců a úplně prvním výrobkem společného podniku bylo plnicí pero pod názvem STENO,“ připomíná začátky generální ředitel společnosti Martin Žahourek.

Značka Centropen byla zaregistrovaná až v roce 1948.

ePultik.cz - Patrioti regionu podporují lokální farmáře
Kamarádi vytvořili on-line supermarket. Jako patrioti podporují lokální farmáře

Historie firmy Centropen je skutečně obsáhlá. Během 83 let prošla společnost znárodněním, rozšířením výroby a s tím spojeným vybudováním nových výrobních hal anebo přerodem v akciovou společnost vlastněnou státem.

Ročně ve společnosti Centropen vyrobí přibližně 200 milionů produktů, kdy svým zákazníkům nabízí sortiment čítající přibližně 150 různých výrobků. Velmi spolehlivě tak uspokojují nejen pisatele v kancelářích, školách nebo běžných domácnostech, ale i kutily v dílnách a hobby umělce.

Speciálně pro děti navrhli v Centropenu ve spolupráci s pediatry legendární psací pero Tornado.Speciálně pro děti navrhli v Centropenu ve spolupráci s pediatry legendární psací pero Tornado.Zdroj: se svolením společnosti Centropen

Maximální pozornost se věnuje dětem. Příkladem je vývoj psacího pera pro školáky. „Centropen intenzivně komunikoval s pediatry a odborníky v oblasti dětské motoriky a zdravého rozvoje, aby vyladil tvar psacího pera pro správný úchop a optimální nácvik psaní,“ přibližuje Žahourek vznik dnes již legendární psacího pera Tornado s tím, že stejně zodpovědně přitom Centropen přistupuje ke každému svému výrobku, protože svůj úspěch staví na poctivé kvalitě.

Udržitelnost hraje roli

Poslední roky vyžadují ale podle jeho slov ještě další pohled, a to ten ekologický. „Budoucnost průmyslového sektoru začínají definovat zpřísňující se normy a postupná změna spotřebitelského chování. Obojí modifikuje posuzování celkové úspěšnosti, která ale často naráží na samotnou realizovatelnost a skutečný přínos v kontextu globálního světa,“ vysvětluje.

Co se tak týče udržitelnosti, připadá v Centropenu v úvahu otázka řešení permanentních popisovačů na alkoholové bázi, které jsou letitým bestsellerem. Lidově řečené lihovky dominují téměř každému českému papírnictví a ročně jich Centropen z výrobních linek vypustí desítky milionů kusů a vyrábějí se ve větším množství než ostatní produkce.

Tkadlec Josef Fidler ze Rváčova pokračuje v historickém objektu hlinecké památkové rezervace Betlém Hlinsko v tradici ručního tkalcovství. Zabývá se výrobou dříve slavné a populární hlinecké žinylky
Sám ve střední Evropě. Tkadlec z Vysočiny vrací krásu žinylky na výsluní

Vývojáři v Centropenu jej začali vyrábět z recyklovaných plastů při zachování nastavené kvality. „Vyřešili jsme mnoho technologických překážek s rozdílným chováním recyklátu a podařilo se nám vytvořit výrobek, u kterého dlouholetý spotřebitel ani nepozná, že je jiný. A nepozná to ani jeho peněženka, protože cena výrobku zůstala zachována,“ uvádí.

Stavba fotovoltaické elektrárny 

Přestože má společnost Centropen v tuzemsku obrovský podíl prodeje, stále je převážně exportní společnost, a proto je jedním z cílů zaujímat stále nové trhy po celém světě.

A nejen to. „Jsme v konkurenčním prostředí, kde musíme čelit konkurenci evropské i asijské, kurzovým výkyvům, energetické krizi, a to vše při snaze na snížení naší ekologické stopy. Výrobně se tak snažíme zefektivňovat výrobu. Postupně zavádíme robotizaci, zavedli jsme nový ERP systém. Z pohledu udržitelnosti jsme začali se stavbou fotovoltaické elektrárny, která nám pokryje až třetinu spotřeby elektřiny,“ přibližuje Martin Žahourek cíle.