Odhalený software, fixlující při testech dieselových motorů VW-ček, Škodovek a Seatů drastické snížení skutečného objemu škodlivin, bude tedy jen špičkou ledovce.

Hlasy, aby se auta netestovala v laboratorních, nýbrž v reálných podmínkách, se přitom ozývají už dávno. Širší podpory se jim ale od nás, automobilistů, zatím nedostalo. Což nepřekvapuje: tušíme totiž, a nejspíš nikoli bezdůvodně, že by to nebylo zadarmo. Jedním z konkrétních důsledků takového postoje pak ovšem je, že se iluzorní hausnumera stávají i ze zákonných norem na ochranu životního prostředí.

Vinit z toho pouze politiky by bylo jen dalším sebeklamem, protože ti především plní, aby se tak řeklo, společenskou objednávku. Jistě, automobilová lobby má velkou moc, ale konečné slovo má pořád ještě spotřebitel. A ten byl a je, jak autokluby varují už řadu let, automobilkami systematicky klamán. Otázka je, jak dlouho si to nechá(me) líbit.