Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obr Dobr, staromilec v kině

Je hubený, samotářský a poněkud nemotorný. Navíc vegetarián. Spielbergův Obr Dobr připomíná tak trochu Foglarova spratka Dlouhé Bidlo, na rozdíl od něj je ale laskavý.

5.9.2016
SDÍLEJ:

Obr DobrFoto: Freeman Ent.

Právě teď vstupuje novinka režiséra Schindlerova seznamu, jež se poprvé představila v květnu v Cannes, do našich kin. A potvrzuje, že Steven Spielberg stárne. Plní si režijní sny, zapomíná ovšem, že na některé je už pozdě. Obr Dobr je vytouženou adaptací stejnojmenné předlohy Roalda Dahla, v níž filmař oživuje postupy klasicky (až skoro archaicky) vyprávěné trikové pohádky. To, co mu zjevně dělalo radost, však stěží uspokojí dnešní dětské diváky.

Příběh z pera britského spisovatele Roalda Dahla (knížek nejen pro děti), který napsal rovněž zfilmovaného Karlíka a továrnu na čokoládu, vznikl roku 1982. Originální titul The B.F.G. by se dal přeložit asi jako Velký laskavý obr (lze předpokládat, že spojitost se zkratkou BFG – Big Fucking Gun z filmu Doom je čistě náhodná a Dahl s ní přišel dříve) a na kontě má už jednu (animovanou) adaptaci z roku 1989. Vypráví o dívence jménem Sophie, která jedné noci („v hodině duchů") přistihne v ulicích města obra. Aby nebyl prozrazen, unese ji velikán do pohádkové Země obrů, kde platí za směšného podivína – na rozdíl od ostatních obrů nejí lidi, ale po nocích fouká dětem speciální trumpetou do pokoje rozličné sny. S podnikavou Sophií, jež se mu zprvu snaží utéct, začne postupně spřádat plán, jak se lidožravých obrů běhajících po světě, zbavit. Dokonce se obrátí na samotnou anglickou královnu…

Něžné přátelské pouto

Stevena Spielberga očividně lákal návrat ke klidné klasické pohádce, navíc v tradičních anglických kulisách, kostýmech a roztomilých detailech. Dahlova předloha nepochybně splňovala i jeho představu o čistém žánru a optimistické dětské hrdince, jež svou vitalitou a nevinností vnese život a naději do existence mírně nerudného, ale laskavého samotáře (který je možná alter ego samotného filmaře)… Scénář je posledním dílem zesnulé autorky E. T. - Mimozemšťana Melissy Mathisonové a jeho největší předností je citlivě vykreslený vztah mezi oběma hrdiny, jež zdánlivě dělí výška postavy (obr má něco přes sedm metrů a dívenku nosí na dlani), ale které sblíží týž pocit osamělosti.

Něžné přátelské pouto, jež mezi Sophií vyrůstající v sirotčinci a Dobrem zavrženým ve světě agresivních obrů panuje, přenesl Spielberg úspěšně i na plátno. Stejně jako fantaskní krajinu Obří země s malebnými svahy, nazelenalou noční září prosvítající za siluetou prastarých košatých stromů či s Dobrovými sklenicemi s příběhy dětských snů. Svůj podíl na tom mají všichni režisérovi věrní spolupracovníci (skladatel John Williams, kameraman Janusz Kaminski) i zkušeně vybraní herci. To se týká především nového Spielbergova dvorního herce Marka Rylance (kterého režisér obsadil už v Mostu špionů do role ruského agenta), jenž hraje titulní postavu, a vynikající dětské protagonistky Ruby Barnhillové, která je v roli Sophie přirozeně přesvědčivá od prvních záběrů až do konce.

Přesto má ale film jednu nevýhodu. Spielberg je pořád výborný vypravěč, ale zatímco jeho předchozí rodinné filmy (Tintinova dobrodružství, E. T. Mimozemšťan, Hook) bavily i dospělého diváka, Obr Dobr má v sobě méně humoru, zato více infantility. Pravda, jeho tvůrce má na ni trochu nárok - v prosinci oslaví rovných sedmdesát. Nicméně faktem zůstává, že tenhle dárek, jímž se režisér obdaroval, je v jeho kariéře nejméně zábavnou a vynalézavou rodinnou podívanou. Patrně se na jeho vyznění podepsal i čas, původně totiž měla být pohádka realizována už v roce 1998, tedy před osmnácti lety.

Ve srovnání s jinou adaptací Dahlovy dětské knižní předlohy (Karlík a továrna na čokoládu v režii Tima Burtona) působí až příliš starosvětsky a místy zdlouhavě. Nejvíce ji nejspíš ocení ti opravdu nejmenší (šestileté až osmileté děti) a jejich prarodiče.

Autor: Jana Podskalská

5.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Nová „šmejdská“ taktika v Ostravě: jednají jménem města!

Prezidentští kandidáti Miloš Zeman (vpravo) a Jiří Drahoš se setkali 23. ledna v Praze k první televizní debatě před druhým kolem prezidentských voleb. Uprostřed je moderátor Karel Voříšek.
3

Komentář Kateřiny Perknerové: V aréně se lvy Drahoš nemohl vyhrát

Soud se zadrženou Češkou v Pákistánu byl odložen, kvůli stávce policistů

Soudní řízení s Terezou H. z Uherského Hradiště, která byla v Pákistánu zadržena kvůli pašování devíti kilogramů heroinu, bylo odloženo na 30. ledna.

„Pacient neexistuje“. eRecept odhalil chyby v registru obyvatel

Původně měl varovat před nežádoucími účinky medikamentů. Místo toho elektronický recept odhalil něco úplně jiného: základní registr obyvatel je plný chyb. Lékaři odhadují, že jich může být až deset procent.

Zeman se stylizuje do role levičáka. Drahoš oslovuje liberály

/ANALÝZA/ V přímé prezidentské volbě lidé řeší především to, jak jsou kandidáti sympatičtí, zda mluví srozumitelně a dokážou reprezentovat Českou republiku. Nebo jak dokáží hájit její zájmy v zahraničí. 

AKTUALIZOVÁNO

Nejvyšší prověrka pro kancléře? Byla by nesystémová, je vláda proti novele

Návrh, aby se mohl stát kancléřem prezidenta pouze člověk s prověrkou na nejvyšší stupeň utajení Přísně tajné, je podle vlády nesystémový. Rozhodla proto dnes, že nepodpoří ve sněmovně normu, která by takto omezila pravomoci přímo voleného prezidenta. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>