RECENZE: Do kin vstoupil Hřebejkův film. Dezertéra přebil švagr

„Zahradnická“ trilogie Jana Hřebejka je zpět. Do kin včera vstoupil druhý díl Dezertér. Oproti předchozímu Rodinnému příteli má výhodu, že nabízí více děje. Ale i jednu zásadní vadu: vedlejší postava přebíjí tu hlavní.

29.9.2017

Ošidná filmová sága z pera Petra Jarchovského, jejíž úskalí tkví mimo jiné v rozložení do tří filmů distribuovaných v průběhu třičtvrtě roku, znovu doplácí na jistou nekoncepčnost. Která - pokud se zásadní věci neměnily během natáčení – musela být patrná už v dramaturgické fázi.

Ani druhý film totiž nedrží příliš pohromadě, ale nabízí jen jakési útržky z rodinného života (připomeňme, že jde o vzpomínky na dvougenerační rodinu Jarchovských). Které jsou poskládány do časového kontextu – v tomto případě poválečných let 1947/1953 - tak nesourodě a zkratkovitě, že se divák neznalý hlubších souvislostí ve filmu místy ztrácí.

Příběh začíná tam, kde končil první díl: v nemocnici, kam přicházejí navštívit budoucího „dezertéra“ Otta (Jiří Macháček) manželka se synem. Pak se děj přesune do kadeřnického salonu, který posléze poznamená dobový politický otřes, dočkáme se konfrontace komunistických partajníků s ideologicky nesmiřitelným Jindřichem, jeho touhy po synovi (místo něhož se – jak víme z Pelíšků – narodí dcera Jindřiška), dalších rodinných vánočních výjevů á la „lijeme olovo“ a hořící stromeček a po skandálu s ruskými zákazníky v salonu zaviněném klukovinou Ottova synka se díky vlivnému švagrovi uchýlí Otto do slovenské léčebny pro choré. Což je začátek rozkladu jedné rodiny…

Všechny tyto události líčí scenárista velmi předvídatelně a popisně, od tanečku v salonu, přes sousedské „pelíškovské“ třenice až po Ottovo přežívání mezi blázny demonstrované obsazením i dialogy vskutku okatě. Některé scény působí až groteskně, třeba převzetí salonu vyhozeným učněm-komunistou, jenž se vrací ve stejnokroji a s puškou přes rameno. Podobně schematicky vyznívá i odjezd omladiny na „budovatelském“ náklaďáku ze zahradnictví za zpěvu Internacionály.

Oč popisnější jsou některé scény, o to méně pochopitelný (hůře napsaný) je přerod Otta z optimistického chlapíka v „dezertující“ trosku, ale hlavně fakt, že pozornost na sebe strhává figura jiná. Totiž Ottův švagr Jindřich, kterému dal zkušenější hráč Martin Finger větší hloubku a psychologickou přesvědčivost. Jiří Macháček dostal v titulní roli nevděčný úkol, v němž mohl stěží obstát - podobně jako Ondřej Sokol není pro tento typ herecky vybaven. Dokonce i o zábavu se tu navzdory Macháčkově komediální škatulce stará přirozeněji David Novotný jako odzbrojující milovník kaktusů a glosátor situací. Gabriela Míčová se s rolí Ottovy ženy vyrovnala s přehledem, dětští herci v obtížnějších výkonech kolísají.

Málo co tu přesvědčivě funguje a něčeho je příliš: třeba naddimenzovaná hudba, jíž jako by se režisér snažil umocnit příběhově slabá místa. Navíc má člověk celou dobu pocit, že navzdory přesně dané době sleduje příběh v jakémsi sterilním prostoru, neboť na patřičnou dobovou atmosféru tu chybí zjevně více peněz, prostředí i komparsu (nepočítáme-li jednoho či dva chodce, kteří tu a tam projdou před kamerou).

Zahradnictví už podruhé ukazuje, jak nesnadné je napsat rodinnou ságu v rozpětí několika desítek let, vyhmátnout podstatné detaily i postavy a udržet kontext vyprávění. Jarchovského projekt „ani seriál, ani film“ divákovi cestu znesnadňuje, protože nabízí jen vzpomínková torza.

29.9.2017 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Ostatní specialisté a 14 900 Kč

Vedoucí provozu školních jídelen a menz Vedoucí kuchaři školní jídelny. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ZŠ a MŠ Chelčického, Praha 3, hledá od nového školního roku vyučenou kuchařku / kuchaře. na pozici vedoucí kuchař / kuchařka školní jídelny. , , Platové zařazení dle katalogu prací (5. platová třída) nástupní plat dle praxe., Podmínky: , - vyučen v oboru , - praxe ve školní jídelně , - kreativita a tvůrčí přístup, znalost pravidel školního stravování a tvorba jídelníčku , , Kontaktní osoba: , Pavel Ostap - ředitel školy; email: zschelcickeho@email.cz, tel: 222 592 504. Pracoviště: Základní škola - 001, Chelčického, č.p. 2614, 130 00 Praha 3. Informace: Pavel Ostap, +420 222 592 504.

Informační technologie - Informační technologie Programátor 23 000 Kč

Vývojáři softwaru Vývojáři softwaru. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Adresa: Vyskočilova č.p. 1561/4a, Michle, Kontakt: Mejtský Miroslav, tel.: 604298953, e-mail: hlasenkavolnehomista@gmail.com, , §92 jedná se o PP na 90 dní, , Požadavky: Srbšitina na úrovni rodilý mluvčí výhodou, úplné střední všeobecné vzdělání., Zájemci nechť zašlou svůj struturovaný životopis s motivačním dopisem na výše uvedenou e-mailovou adresu.. Pracoviště: Skype czech republic s.r.o. mvp vyskočilova, Vyskočilova, č.p. 1561, 140 00 Praha 4. Informace: Miroslav Mejtský, +420 604 298 953.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 15 000 Kč

Zámečníci strojů Dělnické profese - zámečníci, mechanici. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Náplň práce: obsluha NC strojů, gumárna, Zahraniční zájemce musí umět alespoŇ základy češtiny pro běžnou komunikaci, Výhody: závodní jídelna, možnost ubytování, Zájemci o pracovní místo zasílat životopis na e-mail, hlásit se telefonicky nebo osobně.. Pracoviště: Al-mark s.r.o. - slušovice, 763 15 Slušovice. Informace: Ivan Terentyak, +420 774 711 842.

Gastronomie - Vrchní číšník-vedoucí směny 30 000 Kč

Přijmeme vrchního číšníka-vedoucího směny do české restaurace na Praze 6, Evropské ulici, krátký/dlouhý týden, požadujeme zkušenosti v oboru, perfektní vystupování, částečná znalost AL, NJ, nabízíme 30.000 Kč čistého plus denní odměny

Americký komik a herec Bill Cosby

Komik Bill Cosby je vinný ze znásilnění, rozhodl soud. Hrozí mu 10 let vězení

Vteřiny dne 26. dubna 2018

Vazba pro Nizozemce, Dukova demise a nový šéf diplomacie USA: Vteřiny dne

Obří hroudu tuku pod Londýnem zkoumali vědci. Přišli na překvapivá zjištění

Co přinesl rozbor obrovské hroudy, kterou loni vytáhli z kanalizace pod londýnským centrem? Spolu se spláchnutým odpadem – vlhčenými ubrousky či kondomy, zde vědci našli i chemikálie přítomné v anabolických steroidech. Překvapivé je zjištění, že ze všech látek v hroudě tvořily tyto chemikálie více než polovinu. Bylo jich dokonce více než extáze a kokainu. Informoval o tom server The Guardian.

Srbsko by mohlo akceptovat nezávislost Kosova, bude ale požadovat "benefity"

Srbsko by mohlo najít smíření s nezávislostí Kosova, bude ale požadovat „balíček benefitů“ od evropských politiků. Uvedl to prezident Srbska Aleksandar Vučić v rozhovoru pro britský list The Guardian. Dohoda s Kosovem by podle něj mohla být podepsána „do šesti měsíců či do roka“.

Zabiják Guamu? Máme ve výzbroji raketu DF-26, oznámila Čína

Čína ve čtvrtek oznámila, že má ve výzbroji novou raketu DF-26. Střela, která podle expertů doletí tři tisíce až čtyři tisíce kilometrů, může nést i jaderné hlavice a zasáhnout plavidla nepřítele. Je také schopná doletět na americkou základnu Guam v Tichomoří, proto jí čínská média přezdívají Zabiják Guamu. Informovala o tom agentura Reuters.

Trump má dokonalého dvojníka. Žije ve Španělsku a je to žena

Čtyřiašedesátiletá žena z Galicie se přes noc stala internetovou celebritou. Stačilo k tomu jediné. Nápadně se podobá americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi. Lidé ji nyní nazývají "Trumpova galicijská sestra" a vyzývají, aby prozkoumala možný příbuzenský vztah s americkým prezidentem.