Armáda ČR (AČR) chce na svém záložním letišti Líně u Plzně postavit logistické centrum pro české vojáky i NATO a základnu aktivních záloh krajského vojenského velitelství ve velikosti jednoho praporu kolem 600 lidí. Do roku 2028 tam budou vojáci provozovat leteckou záchrannou službu pro Plzeňský a částečně Karlovarský kraj a poté se chtějí na jejím fungování dále spolupodílet. Po jednání zástupců AČR a ministerstva obrany (MO) se starosty okolních obcí a vedení Plzeňského kraje to novinářům řekl první zástupce náčelníka generálního štábu Miroslav Hlaváč.

„Chceme využívat původní areál tak, jak ho armáda historicky využívala, tedy něco kolem 390 hektarů," řekl. Logistická základna bude podle Hlaváče primárně pro AČR. „V případě vojenských krizí, které se budou dotýkat bezpečnosti České republiky, bude využívána i jednotkami aliančních zemí (NATO)," uvedl. Šlo by o sklady, administrativní budovy a případně objekty pro dočasné ubytování v řádu dnů. Podle Hlaváče by v Líních trvale působilo 100 až 200 vojáků, kteří by zabezpečovali fungování letecké záchranné služby a praporu aktivních záloh.

Zdroj: Deník/Zdeněk Vaiz

Armáda tak potvrdila své plány, o kterých se mluvilo už na konci minulého roku poté, co padly plány na výstavbu gigafactory koncernu Volkswagen. V Líních by tak měl vzniknout prostor, kde bude ČR schopna například poskytnout zázemí na cestě pro projíždějící spojenecké jednotky, letiště by mohlo sloužit pro případné zásobovací lety. „Jedním naším úkolem v rámci Aliance je poskytovat podporu hostitelskou zemí. Líně jsou unikátní svou kapacitou, geograficky, blízkostí nemocnice, infrastrukturou a zároveň vzdáleností od místní aglomerace. Myslíme to vážně, je to strategicky důležité,“ uvedl v prosinci náčelník generálního štábu Karel Řehka.

Z 390 hektarů, které chce armáda využívat, patří zhruba desetina okolním obcím. „Dnes jsme si vyjasňovali naše pozice a to, jak dál budeme spolupracovat," uvedl v pátek Hlaváč. Jednání budou podle něj pokračovat.

Mělo by Česko znovu zavést povinnou vojnu? Podívejte se na argumenty pro i proti:

Cvičení Safeguard 2023. Ilustrační snímek
Má Česko znovu zavést povinnou vojnu? Přinášíme argumenty pro i proti

Brzdou je zatím dlouholetý soudní spor mezi armádou a současným nájemcem, firmou PlaneStation. „Zásadní je pro nás rozhodnutí soudu, které se předpokládá na konci března, a jakmile ho budeme mít, tak budeme dál jednat a připravovat využití letiště a naší spolupráci," doplnil Hlaváč.

Podle informací ČTK by mělo být poslední stání u Krajského soudu v Plzni 27. března. Ten by měl rozhodnout o vypovězení nájemní smlouvy a firma by měla přestat areál dále využívat.

Spor s firmou PlaneStation

Spory začaly už v roce 2009, kdy získal Líně do pronájmu na 99 let PlaneStation Pilsen. „Měli jsme projekt na využívání letiště i s dráhou o délce 2,5 km, kde mohou přistávat i boeingy. Kvůli lesům a vegetaci má ale dráha jen 1450 metrů, takže sem smí jen malá letadla," vysvětloval v roce 2015, kdy musel být dokonce omezen provoz letiště, prapůvod sporů tehdejší jednatel společnosti PlaneStation Lubomír Hrudička. Armáda dráhu nijak neprodloužila, nájemce poté požadoval kompenzaci ve výši 62 milionů korun a přestal platit nájem. V roce 2013 pak ministerstvo obrany smlouvy plzeňské firmě vypovědělo právě kvůli neplacení nájmu a podalo žalobu.