Jedním z účastníků je i Jaroslav Reček. Modelům aut se věnuje už pětatřicet let. Pokud prý chcete v soutěžích uspět, je třeba se oboru věnovat naplno. Když to berete jen jako koníček, tolik času závodění a úprava vozů podle něho nezabere. „Já to mám střídavě. Tentokrát to dělám spíše pro zábavu,“ dodává Reček.

Závody jsou velmi náročné. Soutěžící se totiž během nich často musejí změnit v mechaniky a model upravit. „Opotřebovávají se kolečka. Motor vydrží tak dvacet minut, pak je třeba v něm vyměnit součástky,“ sděluje. Na konci rovinky má autíčko rychlost sto dvacet kilometrů v hodině a jeden sedmačtyřicetimetrový okruh zvládne za méně než dvě sekundy.

Závodník z ostrova St. Maarten

Do západočeské metropole dorazilo osmdesát automobilových nadšenců z jedenácti zemí. Nechybí například Švédové, Američané, Finové či Brazilci. Asi nejexotičtějším závodníkem je Reggie Coram z ostrova St. Maarten. „Závodění se věnuji už čtyřicet let. Bohužel tenhle koníček strašně miluju. Trávím jím tolik času, že si má žena stále stěžuje,“ říká se smíchem Coram. V jedné z kategorií je dokonce držitelem světového rekordu. Kvůli závodům cestuje po celém světě. Soutěžil například v Austrálii, Brazílii nebo USA. „Je to fantastický sport,“ dodává.

Šampionát potrvá do neděle. „Nejprve se jede kvalifikace na nejrychlejší kolo. Podle toho se soutěžící rozřadí do skupin. Následují rozjížďky. Z nich postoupí dvaatřicet lidí do čtvrtfinále. V semifinále jich pak bude šestnáct. Ve finále se utká osm aut,“ popisuje průběh soutěže Zdeněk Beneš z pořádajícího klubu AMDK Plzeň.

Část místnosti se změnila v depo

V úterý už závodníci trénovali. Po autodráze, která je rozdělena do osmy proudů se to tak hemžilo pestrobarevnými autíčky. Občas se stane, že se nějaké převrátí či dokonce vyletí z trati.

Další část místnosti se zase změnila v depo, kde soutěžící upravovali opotřebené motory, kola i další součástky.

Mistrovství světa v tomto sportu se pořádá padesát let. V loňském roce je hostily Spojené státy americké, příští rok se uskuteční v Brazílii.