Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baťův výtah ve Zlíně: Legenda a skutečnost

Zlín /FOTOGALERIE/ - Legenda praví, že slavný výtah zlínského mrakodrapu sloužil Janu Antonínu Baťovi k rychlé a účinné kontrole zaměstnanců. Není to pravda. Ve skutečnosti v něm Baťa nikdy nejel, natožpak aby z něj někoho kontroloval.

25.4.2011 1
SDÍLEJ:

Baťův výtahFoto: DENÍK/Matej Slávik

„Pravda je taková, že výtah byl zprovozněn na podzim roku 1939, ale v té době byl pan Baťa již v zahraničí a poté již nikdy výtah nepoužil,“ vysvětlila Miroslava Štýbrová, která pracuje v Muzeu jihovýchodní Moravy a zároveň je průvodkyní ve výtahu.

Po stisknutí černého tlačítka s číslem nejvyššího patra začíná výtah stoupat vzhůru, za okny se zjevuje stále širší pohled na Zlín. „Traduje se také velmi oblíbený mýtus, že výtah byl využíván k přesouvání mezi patry a kontrolování všech zaměstnanců. Není to pravda a smysl celého projektu pojízdné kanceláře byl úplně jiný,“ vysvětlila Štýbrová.

Výtah měl sloužit zejména pro porady s vedoucími na různých patrech. „Pan Baťa ve své knize Těžké časy doslova napsal, že se jim nechtělo do toho obrovského paláce, a tak dal na radu Vladimíra Karfíka a Antonína Raymonda a nechal vybudovat pojízdnou kancelář, čímž zrychlí komunikaci s pracovníky v celé budově,“ doplnila Štýbrová.

Pro vzácné návštěvy

Dalším využitím výtahu podle ní bylo, že sloužil jako místo pro zvaní vzácných návštěv firmy Baťa. „To vlastně platí dosud. Výtah, který navrhl Vladimír Karfík, je opravdovým klenotem budovy a jsou sem zváni všichni významní hosté, kteří do Zlínského kraje zavítají. Já sama jsem jich tudy prováděla několik,“ podotkla Štýbrová.

Další zajímavostí je jistě také obsah původního Karfíkova projektu, ve kterém je rozpracován návrh na totožný výtah stejné konstrukce ihned vedle pojízdné kanceláře na druhém boku budovy. Dnes se na tomto místě nachází výtah nákladní.

Ladný a příjemný pohyb kanceláře bez trhání a poskakování je další z mnoha známek luxusu tohoto nápadu, který by mohl závidět nejeden podnikatel nebo majitel mrakodrapu po celém světě.

Paní Štýbrová také prozradila zábavnou historku o skupině německých turistů, kterým se kvůli jejich počtu a váze podařilo ve výtahu při exkurzi zaseknout. „Přijel autobus Němců, všichni se nacpali do výtahu a zasekli se. Nějakou dobu trvalo, než je dostali ven,“ vzpomíná s úsměvem Štýbrová.

Výtah má i zatemnění

Kancelář projektoval Vladimír Karfík. Na konci srpna 1939 píše Jan Antonín Baťa z New Yorku a doporučuje zakoupit k pojízdné kanceláři strojovnu od firmy Otis, což se také stalo. V budově jsou umístěny dvě strojovny od této firmy, jedna u rychlovýtahu ve vstupu do budovy a druhá k pojízdné kanceláři. Při rekonstrukci objektu v roce 2003 byla původní strojovna odstavena a nahrazena moderním zařízením.

Kancelář byla vybavena umývadlem s teplou a studenou vodou, napájeným z rezervoárů na střeše kabiny. Jeden rezervoár byl umístěn pod podlahou na odpadní vodu. Pravděpodobně v 60. letech minulého století byl přívod vody veden přes hadice. Telefonní aparáty značky Siemens byly napojeny na malý rozváděč slaboproudého rozvodu (65 V), umístěný uprostřed objektu, v 8. etáži. Kabely připojení si kabina „vozila“ s sebou. V kabině se nachází rovněž amplion závodního rozhlasu. Na podlaze se dochovala původní podlahovina zvaná Zlinolit, kterou vyráběla rovněž firma Baťa.

Po levé straně psacího stolu je umístěn panel s ovládacími tlačítky k výtahu a na desce stolu jsou dvě ovládací tlačítka s nápisem Zatemnění, kterými se v době války ovládaly tmavě zelené rolety v obou oknech. V době války musela být okna pravidelně zatemňována ve všech objektech jako prevence proti leteckým náletům.

Autor: Marek Houser

25.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina Perknerová.
35 9

Komentář Kateřiny Perknerové: Chraňte si hrdla i majetek, parlament zasedá

Ilustrační foto
12 10

Pojišťovny utahují šrouby: chtějí šetřit na lécích pro těžce nemocné

Praděd pokryl sníh a pomníky hrdinů svíčky: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 16. a 17. listopadu 2017.

Mugabe odmítá odstoupit, lidé vyrazí do ulic podpořit armádní převrat

Mezinárodní pozorovatelé situace v Zimbabwe předpokládají, že její obyvatelé vyrazí v sobotu ve velkém počtu do ulic, aby podpořili nekrvavý vojenský převrat, k němuž v tomto týdnu došlo, a současně vyzvali zimbabwského prezidenta Roberta Mugabeho, aby konečně odstoupil.

Školákům pomáhají při výuce roboti. U dětí rozvíjí logické myšlení

Jsou drobní, blikají a poslouchají rozkazy. Na Základní škole Purkyňova ve Vyškově se školáci učí s pomocí malých robotů, takzvaných Ozobotů. Žáci se díky nim zábavným způsobem seznamují se základy programování.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT