Například provozovatel benešovské restaurace U Kovářů Jiří Mašata žádné problémy s přítomností dětí v prostorách určených pro hosty dosud ani neměl. „V naší rodinné hospůdce sice nemáme dětský koutek, ale každého zákazníka včetně dětí vítáme,“ potvrdil.

Jana Hrachovský ml., který svůj Sport bar Fortuna po požáru benešovského Obchodního domu Hvězda teprve otevře, žádné paušální zákazy nezavede. „Jednou u nás byli nějací lidé z Velké Británie s dětmi a chtěli se koukat na fotbal. Jejich dítě ale začalo čmárat na bílou zeď. Nic mu neřekli, a tak jsem mu tužku z ruky vzal. No a rodiče na mě chtěli volat policii,“ vzpomíná na už historickou předcovidovou událost podnikatel a potvrdil, že tento případ skončil tak, jako další podobné - vyprovozením nevychovaného hosta ze zařízení.

Znuděná mládež obtěžuje zákazníky obchoďáků. Ilustrační snímek
Znuděná mládež obtěžuje zákazníky obchoďáků. Situaci řeší i sociální pracovníci

V tomto případě i s rodiči. „Mně je jedno, odkud ten člověk je a jak je starý. Jestliže se neumí chovat ve společnosti, nemá v hospodě co pohledávat a měl by se přivázat ke stromu,“ dodal Jan Hrachovský ml. a přiznal, že je z této doby, kdy si každý myslí, že si může dovolit cokoliv, znechucený.

„Rodiče by měli mít soudnost“

Provozovatelka Švejk restaurantu Benešov Veronika Bubeníková pražský případ zná. Míní proto, že to, co provozovatel restaurace udělal, nebylo veřejností správně pochopeno. S jeho postojem souhlasí, protože vyplývá ze snahy zajistit dětem bezpečnost při pobytu v jeho restauračním zařízení.

„Děti nejsou odpovědné za své chování a zodpovídají za ně jejich rodiče. Jenže v případě, že děti běhají po celé restauraci a obsluha je polije horkou polévkou, zodpovědnost nepůjde za rodiči, ale za námi jako provozovateli,“ vysvětlila Bubeníková s tím, že pochopení pro děti v lokále má, protože je sama matkou.

Švejk restaurant v Benešově.Švejk restaurant v Benešově.Zdroj: Deník/Zdeněk Kellner

„Na prvním místě si ale musí děti ohlídat a usměrnit rodiče a ti by také měli mít nějakou soudnost. S nevhodným chováním dětí jsme se už ale také setkali a v tom konkrétním případě, kdy děti běhaly po celé restauraci, rodiče na naše upozornění nereagovali. Zakazovat přesto nikomu nic nebudeme. Na druhou stranu ale očekáváme alespoň nějakou úctu k práci naší obsluhy,“ dodala Bubeníková.

Neformální hovory sociálního pracovníka s klienty třeba u stolního fotbalu mohou být klíčem tím potřebným klíčem k řešení problémů
Modrý pomeranč odchytává problémové děti z ulice. Může zachránit před pasťákem

V restauraci benešovského hotelu Benica jeho majitel Jaroslav Opriš dětské hosty vítá. Přímo pro ně vytvořil i speciální místnost mimo samotnou restauraci, kde jsou instalované herní prvky, k dispozici hračky a děti se mohou vyřádit pod dozorem rodičů. „Pro nás nejsou děti problém,“ tvrdí.

„Náš hotel se přímo specializuje na pobyty rodin s dětmi a těm se snažíme vytvořit co nejpříjemnější prostředí. Proto vedle herny vnitřní máme na léto také dvě dětská hřiště venku,“ popsal Opriš.