„Předpokládáme, že před víkendem bude na Novoborsku v okolí Polevska, Kytlice, Svoru, Prysku, Práchně a Okrouhlé upraveno přes 30 kilometrů tras," říká Jan Šmíd z oddílu SKI Polevsko, který se o tratě na Novoborsku stará společně se skútry obcí Okrouhlá, Prysk a města Cvikov.
V Novém Boru už je uválcovaný bývalý cyklistický ovál a cyklostezka na Sloup v Čechách. „V dalších dnech budeme řezat stopu i zde. Vzhledem k umístění ve městě je zde vhodné a bezpečné lyžování i za tmy," uvádí Šmíd. Předpověď podle něj slibuje již pouze sněhové přeháňky, mrazy a později i polojasno. „Na konec týdne tedy předpokládáme ideální sněhové a lyžařské podmínky," dodává.
Upravované tratě se nacházejí na Novoborsku v nadmořské výšce 400 626 m.n.m na hranici Libereckého a Ústeckého kraje. Vedou převážně po úzkých lesních cestách, místy po loukách s členitým terénem. „Proto jsou určeny především pro lyžování klasickou technikou. Při dostatečné sněhové pokrývce upravujeme tříkilometrový okruh pro skate v okolí vleku a Polevského vrchu přístupný od parkoviště u Kapličky mezi Polevskem a Práchní," říká Jan Šmíd.
Kde nastoupit?
Úprava tratí i pořádání závodů zde má více jak čtyřicetiletou historii. Mezi hlavní nástupní místa do tratí patří Polevsko (stopa vede přímo z parkoviště v obci od autobusové zastávky), dále sedlo Jedličná mezi Polevskem a Kytlicí, které je hlavním nástupním místem a dějištěm většiny závodů.
Dalším výchozím bodem je malé parkoviště U Kapličky mezi Polevskem a Práchní nebo Prácheň u Kamenického Šenova, kde lze odstavit auto na parkovišti u Panské skály, stopa pak začíná za místní samoobsluhou. Mezi další nástupní místa patří Kytlice, Svor, Prysk a Prácheň. Zde se předpokládá úprava i cyklostezky Varhanny.
„Velký dík patří v této době právě skútrařům, kteří v těchto podmínkách usedají za řídítka sněžných skútrů a udržují tratě v Lužických horách. Poděkování patří i obci Polevsko, Svazku obcí Novoborska a okolním obcím včetně obce Kytlice a Libereckého kraje, které spolu s dalšími partnery podporují běžecké lyžování v Lužických horách," podotýká Jan Šmíd a dodává: „Nesmíme zapomenout ani na spolupráci s Lesy ČR, které spolupracují při údržbě lesních cest i v rámci pořádaných závodů."
Zásluhu na údržbě tratí mají také dobrovolníci a členové SKI Polevsko, kteří během podzimu i zimy bezplatně pracují na úklidu tratí, odvodnění cest, nahazování sněhu, odstraňování spadlých stromů či prořezávání větví, aby bylo vše připravené na nápor běžkařů.
Upraví i magistrálu
V současnosti probíhá spolupráce v rámci úpravy 22,5 km dlouhého úseku Lužické magistrály. „Až zvládneme upravit tratě na Novoborsku, předpokládáme úpravu tratí z Práchně přes Polevsko na Novou Huť a odtud naváže na Lužickou magistrálu skútr Cvikova až k myslivnám k chatě Luž na hranice s Německem. Bude to zřejmě od následujícího týdne," dodává Šmíd.
Trasa Lužické magistrály měří 22,5 km a vede přes Prácheň, Polevsko, Nová Huť, Kaufmanův buk, sedlo Stožce a Myslivny. Lužická magistrála vznikla díky Klubu českých turistů a je již od roku 2013 vyznačena v terénu. Vede napříč Lužickými horami jako páteřní trasa. Na ni navazují další místní okruhy.
„Zdá se, že po čtyřech letech, kdy byla vyznačena, podmínky konečně dovolí upravit kromě místních okruhů i celou délku Lužické magistrály, která tak propojí obce a města v Lužických horách s Žitavskými horami v Německu," říká Jan Šmíd. Úprava Lužické magistrály je možná i díky projektu Zažít vrcholy realizovaného Svazkem obcí Novoborska na území Lužických a Žitavských hor.
Dnes odpoledne se rozjede také vlek na Polevsku. Vlek je v provozu ve všedních dnech od 15:00 do 19:00 (od 16.00 hodin umělé osvětlení), o víkendu a svátcích od 9:00 do 16:00.