Zónu 30 plánují aktuálně v líšeňských ulicích Kubelíkova, Markovičova, Chmelnice a Martina Kříže. „Chodily nám stížnosti na to, že tudy jezdí řidiči rychle a dělají i další přestupky. Po diskuzi s místními jsme proto navrhli zavedení zóny s omezením. Chceme ji mít za rok hotovou, její vytvoření řešíme s odborem dopravy magistrátu,“ sdělil místostarosta Miloš Freiberg.

Dopravu v problémovém místě řeší Líšeňští už teď. Dvakrát tam proto hlídali i strážníci. „V obou případech jsme zde ve vytížených časech asi devadesát minut dělali intenzivní kontroly. Žádný přestupek jsme nezaznamenali,“ uvedl mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Nové zóny 30
• Zavedení trvá déle, neboť zahrnují stavební úpravy, třeba zpomalovací pásy.

• Účinky úpravy se často projeví, teprve až si řidiči na omezení zvyknou.

• Fungují už například v Praze nebo Bratislavě.

Podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu zóny se sníženou rychlostí mohou omezit i počet vážných nehod. „Rychlost je jedním z klíčových parametrů pro následky na zdraví. Opatření je nutné posuzovat komplexně. Například je třeba zjistit, jaký vliv bude mít na plynulost dopravy,“ poznamenal.

Až si na opatření zvyknou, může být i pro řidiče jednodušší. „Je to kompromis, aby nemusela být označená každá ulice zvlášť, vždy je značka na vjezdech a výjezdech ze zóny,“ popsal policejní mluvčí Pavel Šváb.

Pokud na omezení v zóně řidiči zapomenou, hrozí jim stejná pokuta jako na jiných silnicích v obci. Když například překročí rychlost do dvaceti kilometrů nad povolený limit, hrozí jim pokuta tisíc korun v blokovém řízení a pokuta od patnácti set do dvou a půl tisíce korun v přestupkovém řízení.

Zkušenost se sníženou rychlostí už mají také obyvatelé Masarykovy čtvrti. Značky tam doplňují zvýšené zpomalovací pásy. „Je to opatření k plošnému zklidňování dopravy, které se dělá při rekonstrukcích. Budou tak označeny i všechny obytné ulice při zavádění rezidentního parkování. Zvýší se tím i počet legálních parkovacích míst,“ zmínila místostarostka Brna-středu Jasna Flamiková.

Se zónami 30 počítají také autoři brněnského plánu mobility. Podle něj mají vzniknout do roku 2050 i v Kohoutovicích, Soběšicích nebo Bosonohách.