Kromě billboardů zmizí také reklamy na mostech, zůstat mohou pouze značení benzinových pump. Nařízení se týká všech pozemků – státních i soukromých, prozatím se ale vyhnulo billboardům ve městech.

VĚTŠINA UŽ ZMIZELA

Novela kromě zákazu také uložila odstranění všech ploch, na což majitelé dostali pětiletou lhůtu, která právě na začátku září skončí. Za tu dobu již většina billboardů zmizela, některé však ještě zůstávají. „V celé republice zbývá odstranit ještě tři tisíce billboardů, u dálnice D5 se jedná o přibližně 120 ploch. Ostatní reklamní zařízení, kterým vypršela smlouva, již byla odstraněna,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Studecký.

Kolik zůstává billboardů v Plzeňském kraji, není jasné. „V současné době nemáme vedený přesný seznam reklam, které zasahují do ochranného pásma. Vlastníci zbývajících billboardů byli k odstranění vyzváni na základě podnětů správců silnic,“ upřesnila Pavlína Nováčková z oddělení silničního správního úřadu Plzeňského kraje.

MAJITELÉ MOHOU DOSTAT POKUTU

Pokud by majitelé reklamních ploch výzvu ignorovali a reklamu by vystavovali i po prvním září, zakročil by stát a správci silnic, kteří plochy odstraní. Podle Michala Syřínka z plzeňské správy ŘSD ČR ale k takovému kroku nedojde: „Věřím, že se provozovatelé i vlastníci reklam budou řídit zákonem a z ochranných zón všechny billboardy zmizí ve stanovené lhůtě.“
V případě ponechání plochy ve vyznačeném pásmu by se vlastníci nebo provozovatelé dopustili přestupku, za který jim hrozí pokuta až 300 tisíc korun.

FIRMY NESOUHLASÍ, ALE ZÁKONU USTOUPÍ

Firma BigMedia, jeden z největších provozovatelů reklamy, stále nabízí v Plzeňském kraji téměř 70 billboardů v ochranných pásmech. „Dosud jsme nechali odstranit několik desítek reklamních ploch, BigMedia rozhodně bude jednat v souladu se zákonem,“ ujišťuje její zástupce Michal Tichý.

Společnost přesto se zákazem nesouhlasí. „Ochranné pásmo 250 metrů je nejtvrdší na světě. Zákon dodržíme, ale chceme rozumnou regulaci, ne plošný zákaz,“ ohradil se proti omezení výkonný ředitel BigMedia Marek Pavlas.

Tereza Prášilová