Bude hotov letos? Ne. V příštím roce? Asi také ne? Tak kdy? Odpověď na otázku, kdy bude dokončen a následně zprovozněn tunelový komplex Blanka, v tuhle chvíli nikdo nemá. Smutné je, že toto informační vakuum trvá již několik měsíců.

Obyvatelé z okolí Hradčanské, Letné a dalších míst dotčených stavbou tak mohou jen dále tápat a být v nejistotě. „Těch slibů už kolem Blanky bylo tolik, navíc se většina z nich proměnila v lež, takže dnes už si nedělám ani trochu iluze,“ řekla Deníku jedna z obyvatelek Letné Gabriela Hronková.

Skeptičtí a rozmrzelí při zmínce o této stavbě byli i ostatní dotázaní. „To nejhorší už asi máme za sebou. Už se nebude razit, snad se ani už nic nepropadne. Ale to, že nikdo neví, kolik miliard to nakonec bude stát, a kdy bude hotovo, mě maximálně rozčiluje,“ řekl další z Pražanů Rostislav Šandeřík.

Podrobná zpráva o financování není

Jasno není ani po včerejšku. První náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) sice v květnu avizoval předložení podrobné zprávy o financování, možných úsporách předražené stavby této části Městského okruhu a také jasném harmonogramu, ale nestalo se tak. „Jednání stále pokračují a je to tak složité, že se mi podrobný dokument bohužel do zítřejšího zastupitelstva nepodaří předložit a požádal sem radu a posunutí termínu. Vše by mělo být jasné v září. Ještě si necháme přizvat odborníky,“ řekl Březina.

Nezbývá tedy, než čekat další více než dva měsíce. Prozatím se tak vyjasnila situace pouze kolem stavby Trojského mostu, který je součásti komplexu Blanka.

Podle analýzy ČVUT je v tuto chvíli ekonomicky i časově nejvýhodnější dostavět most podle stávajících plánů. Bude tak stát více než 1,1 miliardy korun a prodraží se o přibližně 720 milionů. „Obloukový most je nákladný, ale jedná se o mimořádnou stavbu, která je elegantní, zapadne do krajiny a stane se jednou ze vzácných staveb hlavního města,“ píše se mimo jiné ve zprávě ČVUT. Ta bude zveřejněna na webových stránkách Prahy.

„Studie říká, že návrat k původnímu nebo jinému projektu by měl několik rizik. Výstavba by se prodloužila, pravděpodobně by se také ještě prodražila,“ citoval ze zprávy Březina. Stavbou Trojského mostu se zřejmě zabývá také policie. Minulý týden si z pražského magistrátu odnesla potřebné dokumenty.

Stavba se prodraží

Podle původního projektu měla výstavba Blanky stát včetně DPH asi 27 miliard korun, vedení města ale v minulých měsících zjistilo, že se náklady na stavbu vyšplhaly téměř na 38 miliard korun.

„Nechtějte po mně žádná konkrétní čísla, o kolik by se mohla částka z 38 miliard snížit, dokud neskončí jednání se všemi dodavateli,“ uzavřel náměstek. Zvýšení má na svědomí inflace, dražší technologie, ale i takzvané vícepráce, tedy objednávky nad původní rozsah stavby.

Více k Blance čtěte ZDE