„Zájemci se historickým trolejbusem z roku 1949 dostanou mimo pracovní dny z Mendlova náměstí k vozovně v Komíně,“ uvedl provozní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl. Vozy na retro lince jezdí každou hodinu od desíti hodin dopoledne do šesti večer. Kromě prvního brněnského trolejbusu se na stejné trati střídají také stroje z šedesátých až osmdesátých let minulého století. „Výjimečně se Brňané projedou i trolejbusem z roku 1954,“ poznamenal Tomáš Kocman z Technického muzea v Brně.

Linka historických trolejbusů H24
- kde jezdí: z Mendelova náměstí přes Pisárky a Veslařskou k vozovně v Komíně
- kdy jezdí: o víkendech a o svátcích od desíti hodin dopoledne do šesti večer
- jak často: každou hodinu
- čím se lidé projedou: střídavě jezdí šest trolejbusů z let 1949, 1954, 1968, 1971, 1983 a 1988

Na lince H24 jezdí historických trolejbusů šest, brněnské technické muzeum jich má ještě jednou tolik v záloze. Ne každý vůz je však pojízdný. „Nejstarší kousek se k nám dostal z Plzně. Trolejbus vyrobili v roce 1941. V současnosti je ale ve špatném stavu, technici ho musí nejdříve opravit. Naopak naším nejmladším přírůstkem je kloubový trolejbus z roku 1990,“ doplnil Kocman.

Brňané se na historické stroje podívali už v červnu při dni otevřených dveří v husovické vozovně. „Znovu je uvidí také na street party v Lidické ulici posledního srpna,“ doplnil Seitl.

Sedmdesát let po první jízdě trolejbusu ulicemi Brna provozuje dopravní podnik téměř sto padesát trolejbusů. „Máme největší trolejbusový vozový park a nejhustší trolejbusovou síť v České republice,“ uvedla mluvčí podniku Hana Tomaštíková. Nejdelší je linka 25, která má téměř osmnáct kilometrů.

LADISLAV ZOUHAR