Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno: Územní plán straší silnicemi i obchody

Brno /INFOGRAFIKA/ - Když začalo projednávání tří konceptů nového brněnského územního plánu, očekávali představitelé města tisíce námitek a připomínek. A podle lidí z občanských sdružení se jich skutečně dočkají.

28.2.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Miroslav Kucej

Návrhy územního plánu obsahují několik kontroverzních bodů. Nejčastěji se námitky týkají stavby silnic, vzniku dalších nákupních center, průmyslových zón nebo naopak rušení zahrádkářských kolonií ve městě.

Podle náměstka pro územní plánování Ladislava Macka je magistrát na nával námitek připravený. „Při projednávání územního plánu v Praze přišlo šestnáct tisíc námitek. My počítáme řádově s tisícovkami,“ podotkl Macek.

Proti kterým návrhům územního plánu lidé protestují nejvíce? Redakce Brněnského deníku Rovnost vybrala čtrnáct nejžhavějších problémů.

DÁLNICE R43. Město ve spolupráci s krajem počítá s variantou, kdy rychlostní silnice protne Bystrc. Naopak aktivisté prosazují variantu R43 až za západními hranicemi města v takzvané Boskovické brázdě. Po žalobách občanských sdružení loni Nejvyšší správní soud zrušil tu část stávajícího brněnského územního plánu, který s R43 počítá. Dva ze tří připravovaných konceptů s ní i nadále počítají. „Ve třetí variantě ovšem dálnice chybí,“ upozornil náměstek Macek.

ŽELEZNIČNÍ UZEL BRNO. Po žalobách občanských sdružení prosazujících zachování nádraží v centru zrušil v roce 2008 Nejvyšší správní soud platné územní povolení pro takzvané odsunuté nádraží. Letos pak ministerstvo dopravy i kvůli neustálým průtahům odsunulo jeho stavbu až za rok 2025. „Máme dost času znovu zvážit zda nezačít s přestavbou nádraží v současné podobě,“ uvedl Matěj Hollan z koalice Nádraží v centru. Všechny tři varianty územního plánu ovšem počítají s odsunem nádraží kilometr na jih.

AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ ZVONAŘKA. Územní plán se Zvonařkou nepočítá a předpokládá, že autobusy najdou své nové místo pod přesunutým vlakovým nádražím. Tento plán ovšem naráží na odmítavý postoj vlastníka Zvonařky u Správy železniční dopravní cesty.

SILNIČNÍ PRŮTAHY Z MEDLÁNEK DO BYSTRCE A IVANOVIC. Koncept územního plánu navrhuje propojit silnicí brněnské Medlánky s Ivanovicemi a Bystrcí. Místní však mají z nárůstu dopravy strach. „Všechny auta ze západu Brna pojedou na sever přes nás,“ obává se Michal Marek se sdružení Občané pro Medlánky. Na stranu obyvatel se postavilo i zastupitelstvo městské části.

PRŮMYSLOVÁ ZÓNA V TUŘANECH. Mezi Tuřanami a místní částí Dvorska počítá plán s obří průmyslovou zónou. Podle místních je zbytečně megalomanská. Představitelé Brna jsou ochotní jednat.

PRŮMYSLOVÁ ZÓNA V PŘÍZŘENICÍCH. Územní plán počítá s rozšířením místní průmyslové zóny. Občanské sdružení Samostatný jih ji zcela odmítá. Město slibuje přepracování plánu.

PRŮMYSLOVÁ A OBCHODNÍ ZÓNA V IVANOVICÍCH. Mezi městskou částí Ivanovice a obcí Česká má podle dvou variant územního plánu vzniknout zóna s obchodními centry a lehkou výrobou. Místní přitom prosazují malé obchody a domky. Město je ochotné jednat, v jedné z variant konceptu dokonce zůstává na daném místě jen pole.

OBCHODNÍ ZÓNA VE SLATINĚ. Možnost stavět velké obchodní centrum ve Slatině u výjezdu na dálnici vadí místním kvůli navýšení dopravy. „Už teď jsou tamní silnice i dálnice D1 přetížené,“ upozornil Milan Štefanec z Nesehnutí.

#nahled|https://g.denik.cz/50/52/uzemni_plan_brno_mapa_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/50/52/uzemni_plan_brno_mapa.jpg|Problematické body nového územního plánu Brna.#

OBCHODNÍ ZÓNA U OBI. Územní plán počítá s novým hypermarketem v Kníničské ulici. „Jenže obchodní zóna je zakreslená i přes současné zahradnictví. Majitelé samozřejmě nesouhlasí,“ uvedla Hana Chalupská z Nesehnutí jež místní zastupuje.

ROZŠÍŘENÍ SHOPPING PARKU. Rozšíření obchodního centra na jihu Brna vadí ekologům z principu. „V městských částech na jihu města postupně zkrachovala většina malých obchodů. A ty lidem chybí,“ upozornil Štefanec. Podle náměstka primátora Macka ovšem není třeba aby územní plán nákupní centra omezoval. „Těch opravdu velkých není moc. Napočítal jsem jen čtyři,“ vysvětlil svůj postoj Macek.

HORNÍ NÁMĚSTÍ BYSTRC. Na louce u ulice Kamechy počítá plán s víceúčelovým odmem. Sdružení Horní náměstí chce plány omezit. „Požadujeme zmenšení místa pro obchody ještě na třetinu a omezení na maximálně na dvě patra,“ uvedl Luboš Raus ze sdružení. Bystrčtí zastupitelé jsou s lidmi ochotni jednat.

BYTOVÁ VÝSTAVBA V MEDLÁNKÁCH. V Medlánkách se počítá s patnácti sty novými byty. Padnout jim má i zahrádkářská osada poblíž chráněné přírodní památky. Místní se obávají zhoršení kvality života a navýšení dopravy. Představitelé městské části s nimi souhlasí.

SJEZDOVKA KOHOUTOVICE. Se sjezdovku od hotelu Myslivna do Pisárek nakonec nepočítá ani město. Protla by totiž evropsky chráněnou lokalita Natura 2000.

KONEC ZAHRÁDKÁŘSKÝCH OSAD. Územní plán počítá se zrušením zahrádkářských osad na Žlutém kopci, Červeném kopci a Kraví hoře v Brně-střed, osady v Husovicích a v takzvané Jurance mezi Jundrovem a Kohoutovicemi. „Zahrádky ale mají nenahraditelný společenský, kulturní i ekologický přínos,“ upozornil zástupce nespokojených zahrádkářů z Kraví hory Pavel Holík.

Podle starosty Brna-střed Libora Šťástky musí určitě část zahrádek zůstat. „Ale část také musí ustoupit rostoucímu zájmu o byty,“ upozornil Šťástka. Stejný názor má i náměstek Macek.

Ekoložka Hana Chalupská z Nesehnutí říká: Plán může skončit u soudu

ROZHOVOR
– Odpůrce připravovaného brněnského územního plánu koordinuje sdružení nesehnutí. „Město může čekat tisícovky připomínek či námitek,“ slibuje členka sdružení Hana Chalupská.

Kolik námitek lidé k územnímu plánu podali?

Podle několik dní starých informací to bylo od začátku projednávání sedmého února zhruba pět set námitek.

Vaše sdružení nabádá lidi aby námitky podávali pod patronací takzvaných zástupců veřejnosti. V čem má tento institut výhody?

Jednotlivci mohou podávat jen takzvané připomínky. Zástupce veřejnosti se musí prokázat dvěmi stovkami podpisů Brňanů a jejich jménem může dávat námitky, které mají mnohem větší právní váhu. Pokud je město zamítne, může se zástupce odvolat na krajský úřad.

Pokud úřad nevyslyší vaše námitky, napadnete už třeba schválený plán u soudu?

Dá se to očekávat. Územní plán totiž vzniká bez nadřazeného územního plánu kraje a špatně je i obsahově. Například když vlastníkům pozemků naplánuje obchodní centrum či silnici.

Autor: Petr Jeřábek

28.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
11

Další skandál? Pojišťovny platily za lék bez důkazu o účinku

Madonna
10

Madonna slaví šedesátiny. Chystá novou desku a stále inspiruje

Stezka praturů. Přírodní unikát Živé vody otevřou na Zlínsku

Široké veřejnosti se na podzim otevře v Modré na Zlínsku cesta za pratury, kteří tisíce let utvářeli naši krajinu – v dobách, kdy do ní člověk moc nezasahoval. Do finále se tu dostávají práce na čtyřsetmetrové stezce praturů, která bude součástí botanické sladkovodní expozice Živá voda.

Spadlý most v Itálii byl v špatném stavu. Místní se mu vyhýbali, tvrdí média

Dálniční most v Italském Janově, kvůli jehož tragickému zřícení dnes zahynuly desítky lidí, byl v minulosti několikrát rekonstruován, naposledy v roce 2016. Podle italských médií mu místní přezdívali "nemocný most" a někteří se mu dokonce i vyhýbali. Údržbářské práce ale probíhaly prakticky neustále.

Poslanec Hnilička se vzdá mandátu. Bude šéfovat sportu

Vláda dnes projedná poslanecký návrh na vznik Národní sportovní agentura (NSA), která má převzít většinu kompetencí ministerstva školství a tělovýchovy v této oblasti. Specializovaný úřad řadu let podporuje šéf ANO Andrej Babiš, který už také vybral jeho prvního předsedu. Jím by se měl stát bývalý hokejový brankář a současný poslanec za ANO Milan Hnilička. 

OBRAZEM: Kameny zmizelých v Jihlavě připomínají osud židovské rodiny

Tři Stolpersteiny, do češtiny často překládané jako kameny zmizelých, které před domy obětí holokaustu pokládá německý umělec Demnig, byly v úterý umístěny vůbec poprvé v Jihlavě.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT