Autorkou portugalské tramvaje je studentka Slezské univerzity Gabriela Pienias, která je v současné době na výměnném studentském pobytu právě v Lisabonu. Tramvaj namalovala na dřevěnou stěnu a ve skutečné velikosti. Objevila se na náměstí v Těšíně v době zahájení filmové přehlídky Kino na hranici a lidé ji mohou obdivovat, vyfotit se u ní či v její blízkosti diskutovat.

O čem? Přece o znovuzavedení veřejné dopravní linky mezi polským Těšínem a Českým Těšínem.

„Všimla jsem si neexistujícího spojení mezi oběma Těšíny, a to jak na úrovni městské, tak na úrovni mezilidské. Na obou stranách hranice se objevují nápady, aby se objevila linka spojující obě města, ale z důvodu nedostatku porozumění zůstává vše pouze na úrovni dalekých plánů,“ vyjádřila se studentka pro polský portál www.gazetacodzienna.pl.

Jestli má portugalská tramvaj rozvířit debatu o vzniku nové tramvajové či jiné dopravní linky mezi oběma Těšíny, tak se jí to určitě povedlo. Lidé se s portugalskou tramvají totiž nejen fotí, ale na její zadní straně mohou podepsat petici, jejíž signatáři požadují vznik nějaké meziměstské dopravní linky. Jak je patrné ze jmen na podpisových arších, podepisují se jak Češi, tak Poláci.

Spojení mezi Českem a Polskem

A jak se na možnost zavedení dopravního spojení mezi polským a Českým Těšínem dívají představitelé české části?

„Autobusové linky i vlaky spojovaly obě části města hned po pádu ´železné opony´, počátkem 90. let minulého století. Postupně však zájem o využití těchto dopravních prostředků opadal tak, že nakonec jak dráhy, tak autobusoví dopravci tyto linky zrušili,“ vysvětlil starosta Českého Těšína Vít Slováček.

I později jednala česká strana s polskými partnery o možnosti obnovit slavnou tramvajovou dopravu.

„Měla to být replika s použitím autobusového podvozku a jezdit po kolech. Ovšem stále narážíme na velké překážky, podle nových zákonů by to byla mezinárodní doprava a vyžádala by si obrovské úpravy i investice. Jednáme i se soukromým zájemcem o provozování této atrakce, který by vzal na své bedra větší část investice. Je otázkou, na kolik by vyšlo jízdné a kolik lidí by atrakci využilo,“ popisuje starosta.

GABRIELA CICHÁ
NINA MACOŠKOVÁ