"Porušení zahrnovala chybějící povinné údaje například o výrobci, původu hroznů či alergenech, chybějící průvodní doklady i zneužití chráněného názvu burčák, které lze použít pouze pro nápoj vyrobený z hroznů sklizených a zpracovaných v České republice," uvedl Kopřiva.

Rakvický vinař Miloš Michlovský.
Top 77 vín: nejlepší kolekci má Michlovský, soutěžil rekordní počet vzorků

Inspektoři se na kontrolu prodejců burčáku vydali i ve středu v Brně. V prezentaci pro média nejprve navštívili vinotéku Víno Hruška, kde ukázali odběr kontrolního vzorku a vysvětlili také, co všechno sledují. "Spotřebitel se musí z označení stánku dozvědět, zda jde o burčák nebo částečně zkvašený hroznový mošt. Musí se dozvědět, kdo nápoj vyrobil, odkud pocházejí hrozny a zda nápoj obsahuje siřičitany, které patří mezi alergeny," vysvětlil inspektor Ondřej Tureček.

Zatímco ve vinotéce byl prodej burčáku bez závad, hned u prvního stánku v ulicích Brna inspektoři pochybení zjistili. Na stánku chybělo označení o původu hroznů, které prodavačka obratem doplnila.

Přibližně při polovině kontrol letos inspektoři odebrali také kontrolní vzorky pro laboratorní hodnocení. "Vzorky neodebírají inspektoři pokaždé, většinou odeberou vzorek, pokud chybí dokumentace nebo mají podezření, že nápoj neodpovídá dokumentaci nebo má nějaké senzorické vady," doplnil Kopřiva.

Laboratorní hodnocení trvá až dva měsíce, odebrané vzorky se musí nechat přirozeně prokvasit. Loni inspektoři odebrali za celou dobu prodeje burčáku 61 vzorků, parametrům nevyhovělo deset z nich. Přístroje odhalily v burčáku přidanou vodu a cukr, nadlimitní i podlimitní obsah alkoholu. Analýza v laboratořích SZPI v Brně umí rozeznat také geografický původ hroznů, tedy zda jde opravdu o burčák vyrobený z hroznů sklizených v Česku.

Vinohrad. Ilustrační foto
Špačci řádí ve vinohradech. Děla se musela vypnout, rušila noční klid

Pokuty za chyby při prodeji burčáku se mohou pohybovat od desítek tisíc korun v méně závažných případech až po 50 milionů v případě, že by prodávaný nápoj ohrožoval zdraví spotřebitelů.